Jak ovlivní žaloby Novy a Primy digitální TV?

3. 7. 2006 00:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Reklama
SDG

Na Městský soud v Praze se obrátilo šest neúspěšných žadatelů, kterým regulátor licenci neudělil (viz box). Podle vysílacího zákona by měl soud rozhodnout do 90 dní od podání žaloby. Komplikace pro nové stanice by nenastaly v případě, že by soud tuto lhůtu dodržel a zároveň by všechny žaloby zamítl. V opačném případě může dojít ke zdržení rozjezdu nových stanic.

Kdy nastanou komplikace?


Samotné žaloby mají tzv. odkladný účinek, tudíž nové stanice nemůžou až do rozhodnutí soudu začít vysílat.


Největší komplikace nastanou v okamžiku, když soud rozhodne ve prospěch žadatelů, kteří své projekty neobhájili. Pokud se bude jednat o odstranitelné nedostatky, regulátor může záhy doplnit odůvodnění o neudělení licence a fakticky by nedošlo ke změnám mezi vítěznými projekty.

Času není nikdy dost


Nová situace může mít i pozitivní dopady pro provozovatele nových kanálů. Jejich povinností je začít vysílat do jednoho roku od nabití právní moci licence.


Každý týden odkladu prodlužuje jejich prostor pro přípravu na zahájení vysílání a zanedbatelná není ani současná nedostatečné penetrace set-top boxů, kterou bude stimulovat i připravovaná státní komunikační kampaň.


Prodlevy však můžou znejistit investory, nemluvě o nutnosti dalšího přehodnocení časového harmonogramu v oblasti získávání lidských zdrojů, nákupu technologie či přípravy programu.

Lyra nepřišla na slyšení


Konkrétní důvody žaloby neúspěšní žadatelé nezveřejnili. Nejvíce žalob však podaly soukromé subjekty, které mají nyní rozhodující podíl na příjmech z televizní reklamy u nás: Nova a Prima (Nova je majetkově propojena se společností Galaxie sport a Prima zas s TV Lyra).


Zvlášť bizarně působí rozhodnutí o podání žaloby v případě TV Lyra, jejíž zástupkyně ani nepřišla na veřejné slyšení a v projektu zpochybnila ekonomickou úspěšnost.

Hrušky s jablky


Regulátor tvrdí, že výběr úspěšných projektů (Febio TV, TV Barrandov, Óčko, Z1, RTA a TV Pohoda) a rovněž odůvodnění o udělení, resp. neudělení licencí je právně v pořádku. Nicméně RRTV většinu sporů s televizemi prohrává. Formální správnost postupu regulátora ještě neznamená, že radní vybrali skutečně nejvhodnější projekty.


Současný zákon o vysílání stanovuje vedle podstatných kritérií, jako je ekonomická či technická připravenost, i dílčí, jako je požadavek na programy pro menšiny či zastoupení evropské produkce.

Pasti v licencích


Velké šance tak měly projekty, které formálně vycházely vstříc zákonným kritériím, ale ve skutečnosti neposkytují záruky kvalitního, žádaného a profitabilního programu. Některé digitální licence jsou tak podrobné, že sebemenší programové změně bude předcházet žádost o změnu licenčních podmínek.


Konkurence v řízení však nebyla malá, a tak i menší úprava může být RRTV zamítnuta s odůvodněním, že by změna vedla k neudělení licence.

Kdo podal žalobu proti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání


CET 21 (Nova film, Nova seriál, Nova sport, Nova news)
Galaxie sport (Sport 2)
FTV Prima (Prima klub)
TV Lyra
Minority (TV5)
Step Public Relations (Televize A je to!)

Proč nedostali stěžovatelé licence?


Nova film (CET 21)
Jen částečně splněna podmínka transparentnosti, přínosu pro rozvoj původní tvorby, zajištění rozvoje kultury menšin;
Programové schéma obtížně kontrolovatelné;
Program není součástí požadovaného portfolia programů v této fázi digitalizace;
CET 21 je už součástí digitálního světa. Tato okolnost hrála v kontextu zajištění plurality budoucího digitálního vysílání roli při hodnocení všech čtyř žádostí CET 21.
Nova news (CET 21)
Jen částečně splněna podmínka transparentnosti, zajištění rozvoje kultury menšin;
Spolupráce s RTA je problematická z hlediska programového přínosu, protože RTA je účastníkem řízení s vlastním projektem;
Zadavatel v současnosti uplatňuje u zpravodajství tzv. infotainment (způsob podání a trvání zpráv, kdy zprávy mají především bavit, ne informovat). Tento styl by byl nyní jen částečným přínosem;
Projekt nenabízí dostatek kontrolovatelných licenčních podmínek.
Nova seriál (CET 21)
Jen částečně splněna podmínka transparentnosti, zastoupení evropské nezávislé a současné tvorby, zajištění rozvoje kultury menšin;
Nesplnění podmínky obohacení současné nabídky;
Program není součástí požadovaného portfolia programů v této fázi digitalizace.
Nova sport (CET 21)
Jen částečně splněna podmínka transparentnosti;
Nezaručuje přínos pro rozvoj původní tvorby;
Programové schéma jen těžko kontrolovatelné;
Program není součástí požadovaného portfolia programů v této fázi digitalizace.
Sport 2 (Galaxie sport)
Jen částečně splněna podmínka transparentnosti, uspokojení jednotlivých menšinových zájmů;
Program není součástí požadovaného portfolia programů v této fázi digitalizace;
RRTV rovněž negativně hodnotila okolnost, že se jednalo o placený program, když přínos současné fáze rozvoje digitálního vysílání naopak spočívá v poskytování bezplatných programů.
TV Lyra
Ekonomická nepřipravenost;
Předkladatelka projektu zpochybnila možnost ekonomické úspěšnosti;
Nesplněno opatření programu titulky pro neslyšící;
Společnost zdaleka nenaplnila zákonná kritéria ani kritéria RRTV.
Zdroj: RRTV


 


22obr_dvorak_balvin.jpg


Proti sobě. Analogové stanice Prima a Nova (vlevo její ředitel Petr Dvořák) dostaly protihráče. Minulý týden založená Asociace digitálních televizí chce prosazovat práva šesti DVB-T stanic a co nejvíc urychlit přechod z analogového na digitální televizní vysílání. Jejím předsedou je ředitel Óčka Jiří Balvín (vpravo).

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.