Hrubé výdaje na TV reklamu stoupají

31. 7. 2006 07:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Hrubé výdaje firem bez slev, bonusů a výměnných obchodů na televizní reklamu stoupl v pololetí meziročně o 14,6 procenta. Celkem tak 313 inzerentů vydalo 11,3 miliardy korun. V prvních šesti letošních měsících o polovinu stoupl i počet a délka odvysílaných spotů. Televizní stanice celkem nabídly 919 hodin spotů, zatímco loni jich bylo 614. Sledovanost reklam ale zůstala téměř stejná a stoupla pouze o půl procentního bodu.
Nejvíce peněz dala na TV reklamu firma Nestlé, vyplývá z údajů agentury ARBOmedia a monitoringu reklamy TNS A-Connect.
Téměř polovina hrubých výdajů firem počítaných podle ceníkových cen, tedy asi 5,56 miliardy, směřovala na Novu. Proti loňskému pololetí je to ale méně o 1,34 miliardy, což znamená pokles o necelou pětinu. Naopak si výrazně polepšila Prima, do jejíhož vysílání firmy umístily reklamy za 3,93 miliardy korun, což je o 138,8 procent více než za prvních šest měsíců loňského roku.
Hrubé výdaje na reklamu v České televizi dosáhly od ledna do června 1,79 miliardy korun, což je nárůst o 38,7 procenta. Česká televize má ze zákona omezený prostor pro reklamu, a to na procento svého vysílacího času. Od příštího roku to bude půl procenta a od roku 2008 nebude již ČT až na výjimky reklamu vysílat vůbec.
Přestože o polovinu stoupl celkový čas odvysílaných reklam na českých televizních stanicích, lidé se na reklamní sdělení firem a společností dívali téměř stejně jako loni. Sledovanost reklam se počítá za pomocí takzvaných GRP bodů, přičemž jeden bod znamená oslovení reklamou jednoho procenta dospělé populace, tedy asi 85.000 lidí. Podle počtu odvysílaných GRP se určuje i cena, kterou zadavatel za odvysílání reklamy zaplatí. Počet odvysílaných GRP bodů se loni celkem zvýšil o půl procentního bodu.
Největší podíl na sledovanosti reklam měla Nova, která ale zaznamenala oproti loňsku pokles o 22,5 bodu na 47,6 procenta. Naopak Prima si polepšila na 40,3 z 18,3 procenta; zatímco loni byl za pololetí mezi oběma stanicemi rozdíl přes 50 procent, letos to byl již jen 7,3 bodu. Podíl ČT stoupl o půl bodu na 12,1 procenta.
V čele žebříčku největších zadavatelů reklamy je Nestlé s 755,5 milionu korun. Následuje Danone (626 milionů), Procter & Gamble (515,1 milionu), čtvrtý je Vodafone (437,4 milionu), první pětku uzavírá Henkel (409,3 milionu).
Podle ARBOmedia je Vodafone „skokanem roku“ za první pololetí, neboť mobilní operátor meziročně nejvíce navýšil částku na svou televizní prezentaci, a to o 270 milionů korun. „V její dynamice se výrazně projevilo přejmenování z Oskara na Vodafone z počátku roku,“ uvádí ARBOmedia.
Vodafone je také firmou, jejíž jeden konkrétní reklamní spot viděl největší počet diváků. Reklamu odvysílanou na Nový rok na Nově vidělo 32 procent dospělých Čechů, tedy asi 2,72 milionu lidí.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.