CME oslavila rok na burze
Na pražskou burzu vstoupila jako poslední loni v červnu. Investory zatím nijak zvlášť nepřilákala, přesto se americké mediální skupině CME poměrně daří a podle odborníků bude vést dobře i nadále.
“Nejmladší” titul na domácím trhu patří k firmám, o které je u nás poměrně malý zájem. S kolosy, jako jsou ČEZ nebo Komerční banka, se rozhodně nemůže srovnávat. Denní obchody s jejími akciemi totiž dosahují průměrně 105 miliónů korun, u ČEZ je to asi patnáctkrát tolik. “Nováček”, který nedávno oslavil na burze své první narozeniny, tak stále bojuje o “své místo na slunci”.
“Důvod je jednoduchý,” říká Josef Dudek ze společnosti Fio Burzovní. “Praha není pro akcie mediální společnosti kursotvorný trh. Investoři se zaměřují spíše na americkou burzu, akcie v Praze tamní vývoj v podstatě kopírují,” vysvětlil.
Růst HDP přinese reklamu
Akcie mediálního koncernu, s kterými se kromě Česka obchoduje i na americkém Nasdaqu, si ale zatím nevedou nijak špatně. Od své pražské premiéry v červnu loňského roku posílily o 15,6 procenta, tedy o dvě procenta více než hlavní burzovní index PX. Minulý měsíc, kdy ještě doznívaly na světových trzích propady způsobené strachem z inflace a zvyšování sazeb, si z domácích titulů vedly dokonce jako druhé nejlepší. V červnu přidaly 6,1 procenta. Už ne tak veselé byly pro vlastníka TV Nova první červencové dny. Včera titul ztratil 1,65 procenta a propadl se na 1372 korun za akcii.
Podle Dudka akcie CME sice porostou, nedá se od nich očekávat však nijak rekordní výsledky. “Spíše budou dál kopírovat hlavní index,” myslí si.
Poněkud optimističtější je Jan Procházka ze společnosti Cyrrus. Na mediálních trzích střední a východní Evropy, kde CME investuje, totiž pořád ještě spatřuje velký růstový potenciál.
“S tím, jak poroste ekonomika těchto zemí, se budou zvyšovat i prostředky investované do reklamy,” uvedl Procházka.
S tím souhlasí i Tibor Bokor ze společnosti Wood & Company. Otázka však podle něj je, jestli investoři budou sázet spíše na růstové akcie, jako je právě CME, nebo dají přednost těm stabilním. “Firma má rozhodně velký akviziční potenciál – na stabilním trhu, jako je ten náš, budou její akcie jistě velmi volatilní. Uvidíme, jak se k nim investoři postaví,” řekl Bokor.
Američané provozují devět televizních stanic v šesti zemích světa, které denně vysílají pro více než 82 miliónů diváků. Kromě české Novy a Galaxie Sport vlastní tři televizní stanice v Rumunsku. Na Ukrajině má CME kanál Studio 1+1. Další televize pak provozuje v Chorvatsku, Slovensku a Slovinsku.
Hlavním tahounem Nova
Právě zpětný odkup TV Nova od finanční skupiny PPF za 900 miliónů dolarů se americké firmě velmi vydařil. Nova má totiž na celkových tržbách společnosti asi třetinový podíl. V prvním čtvrtletí skrz ní do CME přiteklo 41 miliónů dolarů z celkových 120. Firma sice skončila ve ztrátě, analytiky to ale nijak neznervóznilo, její expanzivní politika v Česku, na Slovensku, Rumunsku, ale i na Ukrajině by totiž měla brzy přinést své ovoce a firmu ze ztrát dostat.
“Společnost s největší pravděpodobností bude svoji roli na jednotlivých trzích posilovat rozvojem vlastních aktivit – třeba tvorbou nových kanálů, zaměřených na jiné diváky, nejlépe zákazníky konkurence,” myslí si Procházka. Firma by navíc měla své působení v regionu dále rozšiřovat. Hovoří se o vstupu na ruský trh, výrazně zvýšit svůj 25procentní tržní podíl chce CME i na Ukrajině.
V Česku rozjelo vedení firmy mohutnou reorganizaci. Výslednou podobu organizační struktury zatím management tají, známa by měla být na konci léta. Celý proces, který probíhá pod vedením rumunského supervizora Adriana Sarbu, má za cíl uspořit náklady a poněkud změnit podobu “novácké” zábavy, která se chce více otevřít mladším divákům.
Negativně by však na akcie CME mohly dopadnout rozvoj internetových televizí a nástup digitálního vysílání v Česku. “S tím se totiž zvýší konkurence a nejsem si zcela jistý, zda TV Nova dokáže udržet své dosavadní zisky,” komentoval tento problém Dudek. Potenciál by spíše viděl ve východní Evropě než v našem regionu.
Nova navíc na digitální vysílání ještě neobdržela ani licenci. Zakladatel a šéf firmy Ronald Lauder také oznámil, že bude žalovat Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, která ji firmě neudělila. Velkou část reklamního koláče se snaží ukousnout i konkurenční Prima. “Digitální vysílání Nově nepřetáhne většinu inzerentů do roku 2010. Omezení reklamy na ČT jí navíc přihraje další inzerenty,” zmírnil ale obavy Procházka.
Hospodářské noviny, 12.7.2006, autor: Jan Sochor, Aleš Borovan