Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Češi stále více utrácejí, hlavně ve velkých obchodech

Redakce MAM19. 7. 2006

Růst květnových maloobchodních tržeb svědčí o přetrvávající a rostoucí chuti lidí utrácet, a to díky stoupajícím příjmům domácností, klesající nezaměstnanosti i nabídce úvěrů. Navíc je stále znatelnější trend přesunu pozornosti spotřebitelů od malých obchodů k velkým nákupním centrům, shodují se analytici oslovení ČTK. Většinu z nich údaje utvrzují v přesvědčení, že ČNB přistoupí již tento měsíc ke zvýšení úrokových sazeb.
Maloobchodní tržby v květnu meziročně vzrostly o 7,3 procenta. Proti předchozímu měsíci stouply reálně o 0,3 procenta. K růstu nejvíce přispěl prodej nepotravinářského zboží, který byl nejvyšší za celou dobu trvání šetření, tedy od roku 1997.
“Faktorem číslo jedna za rychle rostoucí spotřebitelskou poptávkou je zcela určitě vývoj disponibilního důchodu domácností,” uvedl David Marek z Patria Finance. Podpůrným důvodem je podle něj i široká nabídka spotřebitelských úvěrů. Objem těchto úvěrů je nyní podle Marka o 28 procent vyšší než před rokem. Spotřebitelská poptávka tak podle Petra Sklenáře z Atlantik FT zaznamenává největší oživení za poslední tři roky.
Statistika tržeb rovněž podle Vladimíra Pikory z Next Finance ukazuje, že největší růst tržeb mají nespecializované prodejny a roste význam velkých řetězců. “Zatímco v podnicích s více než 100 zaměstnanci rostou tržby o téměř 12 procent, v podnicích s méně než 20 zaměstnanci jen o 1,8 procenta,” uvedl. Navíc podle něj rostoucí tržby nejsou spojeny s hrozbou vyšší inflace, což dokazuje rostoucí potenciál tuzemské ekonomiky.
Mnohem více peněz letos lidé podle Petra Dufka z ČSOB utrácejí za automobily a pohonné hmoty. Neodrazují je přitom ani vysoké ceny benzinu a nafty. “Na tržbách je vidět i enormní zájem především o oblečení, obuv, nábytek a vybavení domácností,” uvedl. Navíc si dobře podle něj vede i zásilkový prodej a internetové obchody.
Zajímavé bude sledovat v dalších měsících podle Aleše Michla z Raiffeisenbank dopad snížení cen DPH u vybraných potravin na maloobchodní tržby. “Obchodník má na výběr, zda si s nižší DPH nezvýší marži, či zda plně zboží zlevní,” uvedl.
Růst spotřeby bude podle Davida Navrátila z České spořitelny postupně zrychlovat. “To bude působit jako červený hadr na ČNB,” uvedl s tím, že čeká růst úrokových sazeb již v červenci. “Silná data z maloobchodu jsou dalším z argumentů pro zvýšení úrokových sazeb již na konci tohoto měsíce,” potvrdil Jan Vejmělek z Komerční banky.
Růst tržeb v ČR podle Pikory vysoce převyšuje průměr EU. Rychlejší růst přitom zaznamenávaly nové členské země, jako je Lotyšsko (+20,8 procenta), Estonsko (+19,9 procenta) či Slovensko. Na druhém konci naopak stojí “tvrdé jádro EU”, jako je Německo či Rakousko, kde tržby klesají. “Čísla tedy naznačují, že ekonomiky nových a starých zemí EU jsou velmi nesourodé. Takto nesourodé ekonomiky nejsou optimální pro rychlý přestup na jednotnou měnu,” dodal.
Podle ekonomů letošní růst maloobchodních tržeb překoná loňské čtyřprocentní tempo. Většinou odhadují růst mezi pěti až 6,5 procenta.

×

Telefonica O2 Czech Republic zahájila ověřovací provoz IPTV

Starší článek

Sledovanost TV – 28. týden 2006 (10.7. – 16.7.)

Novější článek

Podobné zprávy

Akce
Foto: ADC Czech Republic

ADC Awards posouvají termíny, Louskáčky budou rozdány v listopadu

Ocenění kreativy v české reklamě Art Directors Club Czech Creative Awards se pro přihlášky otevře v srpnu. Slavnostní vyhlášení výsledků pak proběhne…
3. 3. 20213. 3. 2021
Lidé

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Jednatel společnosti Digital Broadcasting zemřel v úterý večer. V médiích začal podnikat na konci devadesátých let, kdy založil rádio Čas.
3. 3. 20213. 3. 2021
Sport

FC Viktorie Plzeň dál spolupracuje s agenturou Beneš & Michl

Grafická a webová agenturu Beneš & Michl navazuje na osmiletou spolupráci s fotbalovým klubem FC Viktoria Plzeň, jemuž už od roku…
3. 3. 20213. 3. 2021
Média

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let
Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více