Češi stále více utrácejí, hlavně ve velkých obchodech

19. 7. 2006 15:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Růst květnových maloobchodních tržeb svědčí o přetrvávající a rostoucí chuti lidí utrácet, a to díky stoupajícím příjmům domácností, klesající nezaměstnanosti i nabídce úvěrů. Navíc je stále znatelnější trend přesunu pozornosti spotřebitelů od malých obchodů k velkým nákupním centrům, shodují se analytici oslovení ČTK. Většinu z nich údaje utvrzují v přesvědčení, že ČNB přistoupí již tento měsíc ke zvýšení úrokových sazeb.
Maloobchodní tržby v květnu meziročně vzrostly o 7,3 procenta. Proti předchozímu měsíci stouply reálně o 0,3 procenta. K růstu nejvíce přispěl prodej nepotravinářského zboží, který byl nejvyšší za celou dobu trvání šetření, tedy od roku 1997.
„Faktorem číslo jedna za rychle rostoucí spotřebitelskou poptávkou je zcela určitě vývoj disponibilního důchodu domácností,“ uvedl David Marek z Patria Finance. Podpůrným důvodem je podle něj i široká nabídka spotřebitelských úvěrů. Objem těchto úvěrů je nyní podle Marka o 28 procent vyšší než před rokem. Spotřebitelská poptávka tak podle Petra Sklenáře z Atlantik FT zaznamenává největší oživení za poslední tři roky.
Statistika tržeb rovněž podle Vladimíra Pikory z Next Finance ukazuje, že největší růst tržeb mají nespecializované prodejny a roste význam velkých řetězců. „Zatímco v podnicích s více než 100 zaměstnanci rostou tržby o téměř 12 procent, v podnicích s méně než 20 zaměstnanci jen o 1,8 procenta,“ uvedl. Navíc podle něj rostoucí tržby nejsou spojeny s hrozbou vyšší inflace, což dokazuje rostoucí potenciál tuzemské ekonomiky.
Mnohem více peněz letos lidé podle Petra Dufka z ČSOB utrácejí za automobily a pohonné hmoty. Neodrazují je přitom ani vysoké ceny benzinu a nafty. „Na tržbách je vidět i enormní zájem především o oblečení, obuv, nábytek a vybavení domácností,“ uvedl. Navíc si dobře podle něj vede i zásilkový prodej a internetové obchody.
Zajímavé bude sledovat v dalších měsících podle Aleše Michla z Raiffeisenbank dopad snížení cen DPH u vybraných potravin na maloobchodní tržby. „Obchodník má na výběr, zda si s nižší DPH nezvýší marži, či zda plně zboží zlevní,“ uvedl.
Růst spotřeby bude podle Davida Navrátila z České spořitelny postupně zrychlovat. „To bude působit jako červený hadr na ČNB,“ uvedl s tím, že čeká růst úrokových sazeb již v červenci. „Silná data z maloobchodu jsou dalším z argumentů pro zvýšení úrokových sazeb již na konci tohoto měsíce,“ potvrdil Jan Vejmělek z Komerční banky.
Růst tržeb v ČR podle Pikory vysoce převyšuje průměr EU. Rychlejší růst přitom zaznamenávaly nové členské země, jako je Lotyšsko (+20,8 procenta), Estonsko (+19,9 procenta) či Slovensko. Na druhém konci naopak stojí „tvrdé jádro EU“, jako je Německo či Rakousko, kde tržby klesají. „Čísla tedy naznačují, že ekonomiky nových a starých zemí EU jsou velmi nesourodé. Takto nesourodé ekonomiky nejsou optimální pro rychlý přestup na jednotnou měnu,“ dodal.
Podle ekonomů letošní růst maloobchodních tržeb překoná loňské čtyřprocentní tempo. Většinou odhadují růst mezi pěti až 6,5 procenta.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.