Češi přišli na chuť ovoci a zelenině
Češi v posledních letech nakupují více čerstvého ovoce a zeleniny. Příklon domácností k těmto zdravým potravinám potvrzují nejen oficiální statistická data, ale také zkušenosti obchodníků, kteří rostoucí poptávce po kvalitní zelenině a ovoci přizpůsobují nabídku. Pulty obchodů tak stále častěji zdobí kromě tradičního ovoce a zeleniny i exotické druhy, které ještě před pár roky byly v tuzemsku jen obtížně k dostání.
Zatímco v roce 1993 podle údajů Českého statistického úřadu činila roční spotřeba čerstvého ovoce na obyvatele ČR 72,7 kilogramu a zeleniny 74,2 kilogramu, v roce 2004 vzrostla u ovoce na 83,8 kilogramu a v případě zeleniny na 79,8 kilogramu.
Úměrně tomu se každoročně zvyšují i výdaje českých domácností za ovoce a zeleninu. Loni jeden člen průměrné domácnosti podle údajů ČSÚ utratil za čerstvé ovoce 1215 korun, což bylo bezmála čtyřikrát více peněz než v roce 1989. Loňské výdaje za čerstvou zeleninu a brambory pak činily 1310 korun na osobu průměrné domácnosti, zatímco v roce 1989 obnášely 203 korun.
Rostoucí prodej ovoce a zeleniny potvrzují i obchodníci. Například společnost Ahold Czech Republic, která v Česku provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, si na toto téma letos v květnu a červnu nechala vypracovat průzkum, ve kterém oslovila 2000 lidí. “Zhruba 89 procent dotazovaných zákazníků se shodlo na tom, že v porovnání s dobou před deseti lety nakupují větší množství ovoce a zeleniny,” řekla Petra Režná ze společnosti Ahold.
Dodala, že téměř dvě třetiny nakupujících uvedly, že do oddělení s ovocem a zeleninou zamíří dvakrát až třikrát týdně. “Pětina lidí dokonce častěji,” podotkla Režná. Průzkum společnosti Ahold také ukázal, že pro dvě třetiny dotazovaných zákazníků byla kvalita jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru čerstvého zboží. “Naše zákazníky zajímá víc, než například cena,” uvedla Režná.
Lidé své nákupní vozíky již neplní pouze klasickými druhy ovoce a zeleniny, ale stále více Čechů nakupuje také exotické ovoce. “Exotické druhy ovoce máme v naší nabídce celý rok. Největší oblibě se mezi zákazníky těší mango a avokádo,” uvedl Libor Kytýr ze společnosti Ahold.
Prodej ovoce a zeleniny se v Česku v posledních letech koncentruje do moderních formátů obchodů. Podle studie společnosti ACNilesn již zhruba 40 procent Čechů nakupuje čerstvé ovoce a zeleninu v supermarketech. V hypermarketech je nakupuje 27 procent a ve specializovaných obchodech pětina lidí. Rozdílný přístup při nákupu těchto potravin mají Slováci, kde 45 procent dotázaných odpovědělo, že je kupuje v hypermarketech. Naproti tomu 42 procent respondentů v Maďarsku a 53 procent v Polsku kupuje čerstvé ovoce a zeleninu ve specializovaných obchodech.
I když spotřeba ovoce v tuzemsku od roku 1991 vzrostla zhruba o pětinu, Česko s předloňskými 83,8 kilogramu ovoce na osobu stále zaostává. Například Řek loni v průměru snědl 170 kilogramů a Ital 145 kilogramů ovoce. I obyvatelé méně slunných zemí, jako jsou Irsko a Británie, zkonzumují o devět a sedm kilogramů ovoce více než Češi.