Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Češi přišli na chuť ovoci a zelenině

Redakce MAM12. 7. 2006

Češi v posledních letech nakupují více čerstvého ovoce a zeleniny. Příklon domácností k těmto zdravým potravinám potvrzují nejen oficiální statistická data, ale také zkušenosti obchodníků, kteří rostoucí poptávce po kvalitní zelenině a ovoci přizpůsobují nabídku. Pulty obchodů tak stále častěji zdobí kromě tradičního ovoce a zeleniny i exotické druhy, které ještě před pár roky byly v tuzemsku jen obtížně k dostání.
Zatímco v roce 1993 podle údajů Českého statistického úřadu činila roční spotřeba čerstvého ovoce na obyvatele ČR 72,7 kilogramu a zeleniny 74,2 kilogramu, v roce 2004 vzrostla u ovoce na 83,8 kilogramu a v případě zeleniny na 79,8 kilogramu.
Úměrně tomu se každoročně zvyšují i výdaje českých domácností za ovoce a zeleninu. Loni jeden člen průměrné domácnosti podle údajů ČSÚ utratil za čerstvé ovoce 1215 korun, což bylo bezmála čtyřikrát více peněz než v roce 1989. Loňské výdaje za čerstvou zeleninu a brambory pak činily 1310 korun na osobu průměrné domácnosti, zatímco v roce 1989 obnášely 203 korun.
Rostoucí prodej ovoce a zeleniny potvrzují i obchodníci. Například společnost Ahold Czech Republic, která v Česku provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, si na toto téma letos v květnu a červnu nechala vypracovat průzkum, ve kterém oslovila 2000 lidí. “Zhruba 89 procent dotazovaných zákazníků se shodlo na tom, že v porovnání s dobou před deseti lety nakupují větší množství ovoce a zeleniny,” řekla Petra Režná ze společnosti Ahold.
Dodala, že téměř dvě třetiny nakupujících uvedly, že do oddělení s ovocem a zeleninou zamíří dvakrát až třikrát týdně. “Pětina lidí dokonce častěji,” podotkla Režná. Průzkum společnosti Ahold také ukázal, že pro dvě třetiny dotazovaných zákazníků byla kvalita jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru čerstvého zboží. “Naše zákazníky zajímá víc, než například cena,” uvedla Režná.
Lidé své nákupní vozíky již neplní pouze klasickými druhy ovoce a zeleniny, ale stále více Čechů nakupuje také exotické ovoce. “Exotické druhy ovoce máme v naší nabídce celý rok. Největší oblibě se mezi zákazníky těší mango a avokádo,” uvedl Libor Kytýr ze společnosti Ahold.
Prodej ovoce a zeleniny se v Česku v posledních letech koncentruje do moderních formátů obchodů. Podle studie společnosti ACNilesn již zhruba 40 procent Čechů nakupuje čerstvé ovoce a zeleninu v supermarketech. V hypermarketech je nakupuje 27 procent a ve specializovaných obchodech pětina lidí. Rozdílný přístup při nákupu těchto potravin mají Slováci, kde 45 procent dotázaných odpovědělo, že je kupuje v hypermarketech. Naproti tomu 42 procent respondentů v Maďarsku a 53 procent v Polsku kupuje čerstvé ovoce a zeleninu ve specializovaných obchodech.
I když spotřeba ovoce v tuzemsku od roku 1991 vzrostla zhruba o pětinu, Česko s předloňskými 83,8 kilogramu ovoce na osobu stále zaostává. Například Řek loni v průměru snědl 170 kilogramů a Ital 145 kilogramů ovoce. I obyvatelé méně slunných zemí, jako jsou Irsko a Británie, zkonzumují o devět a sedm kilogramů ovoce více než Češi.

×

Vlastník Primy expanduje do Česka

Starší článek

BBC čelí kritice kvůli zvýšení platů vedení

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Ogilvy

Ondřej Obluk vedle Ogilvy nově řídí i agenturu VMLY&R

V agenturách sítě WPP dochází k další změně. Vedení tuzemské VMLY&R od začátku března přebírá šéf Ogilvy Ondřej Obluk. Dosavadní CEO…
1. 3. 20211. 3. 2021
Lidé

Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Po téměř třech dekádách kariéry fotoreportéra pro mediální dům přichází Dan Materna do společnosti Czech Photo. Bude fungovat jako manažer největší…
1. 3. 20211. 3. 2021
Lidé

Pavel Kuhn se stal partnerem společnosti Kogi CON

Partnerem společnosti Kogi CON, která se specializuje na měření a transformace firemních kultur, se stal Pavel Kuhn, jenž pomáhal rozvoji…
1. 3. 20211. 3. 2021
Marketing

Goodkin zajistí marketing skupiny Assa Abloy pro střední a východní Evropu

Tříkolové výběrové řízení probíhalo od května, účastnilo se ho pět agentur. Goodkin díky vítězství strategicky a kreativně povede…
1. 3. 20211. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo
Pavel Kuhn se stal partnerem společnosti Kogi CON

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více