Česi nakupují oblečení hlavně v obchodních domech

27. 7. 2006 07:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Lidé při nákupu oblečení pro sebe či pro členy svojí rodiny míří nečastěji do obchodních domů, které v průzkumu společnosti Median jako hlavní nákupní místo za posledních 12 měsíců uvedla více než pětina dotazovaných respondentů. Podobné oblibě se v Česku těší také tržiště a specializované obchody, za kterými s menším odstupem následují hypermarkety a supermarkety.
Průzkum Market & Media & Lifestyle ČR – TGI, MEDIAN, 05/V+06/I se uskutečnil na vzorku 7799 lidí ve věku od 12 do 79 let.
„Z respondentů nakupovalo oděvy v obchodních domech 20,6 procenta, na tržištích či ve stáncích 19,3 procenta, ve specializovaných obchodech 18,5 procenta a v supermarketech nebo hypermarketech 14,9 procenta,“ řekla ČTK Blanka Vraspírová ze společnosti Median.
Dodala, že v buticích v posledních dvanácti měsících nakupovalo oděvy 8,1 procenta respondentů, ve značkových prodejnách 4,9 procenta, v second handech 4,5 procenta a v bazarech 1,2 procenta dotazovaných lidí. „Pro 32 procent respondentů je nejdůležitější vzhled oblečení, pohodlnost pro 31 procent, cena pro 16 procent a kvalita pro 14 procent respondentů,“ podotkla Vraspírová.
Na českém maloobchodním trhu s textilem po několika letech dominantního postavení hypermarketových řetězců získávají stále silnější pozici sítě specializovaných oděvních obchodů. Zatímco ještě v roce 2004 podle údajů časopisu Textilžurnál byla mezi deseti největšími prodejci textilu polovina obchodních řetězců provozujících hypermarkety, nyní jejich počet klesl na čtyři a na přední místa se naopak díky rychlejšímu růstu tržeb derou sítě textilních obchodů.
Deseti největším textilním obchodům loni vzrostly tržby z 13,6 miliardy korun v roce 2004 na 15,3 miliardy korun. První příčka v žebříčku největších textilních obchodů i loni patřila společnosti Tesco Stores ČR, která podle odhadu Textilžurnálu zvýšila tržby za tento sortiment o 19 procent na zhruba pět miliard korun. Druhou pozici obhájila síť obchodů Kenvelo CZ (tržby stejně jako v roce 2004 1,4 miliardy korun) a na třetí místo se z osmé příčky díky padesátiprocentnímu nárůstu tržeb vyhouply obchody New Yorker (1,35 miliardy korun).
Nejvíce si loni na žebříčku největších textilních obchodů polepšila síť specializovaných obchodů Hennes&Mauritz, která zásluhou 52procentního růstu tržeb na 1,1 miliardy korun poskočila z předloňského 12. místa na šestou pozici. Výrazný nárůst tržeb loni vykázal také oděvní řetězec C&A moda, a to o 25 procent na jednu miliardu korun. Společnosti C&A Móda tak loni mezi největšími prodejci textilu patřila osmá příčka, zatímco o rok dříve byla na desátém místě.
Naopak výrazný pokles v první desítce největších obchodníků s textilem loni vykázala zásilková společnost Quelle, jejíž tržby za textil se loni snížily o 16,7 procenta na zhruba jednu miliardu korun. Společnost Quelle, která se v roce 2004 umístila na třetím místě, loni skončila na sedmém místě. Tržby za textil loni klesly také devátým hypermarketům Globus, a to o 0,6 procenta na 939 milionů korun. V roce 2004 byl Globus na šestém místě.
Koncentrace prodeje textilu do specializovaných obchodů bude v Česku zřejmě rychle pokračovat. Obchody s oděvy a textilem již nyní mají největší zastoupení v pasážích 206 tuzemských nákupních center, kde jich na konci loňského roku podle průzkumu společnosti Incoma Research fungovalo 1111. S velkým odstupem následovaly prodejny s obuví a koženým zbožím (406) a prodejny nabízející klenoty, hodinky a dárky (332).
Do Česka navíc míří další obchodníci specializovaní na textil a oděvy. Mezi 150 českými a mezinárodními obchodními firmami a společnostmi podnikajícími ve službách a gastronomii, které letos v ČR hledají vhodné místo pro své filiálky, mají podle údajů společnosti RegioPlan Consulting největší zastoupení právě obchodníci s oděvy (bezmála 28procentní podíl).

Kde Češi většinou nakupují oblečení? (v procentech)
obchodní domy – 20,6
tržiště/stánky – 19,3
specializované obchody – 18,5
supermarkety/hypermarkety – 14,9
butiky – 8,1
neuvedeno – 8,0
značkové prodejny – 4,9
second handy – 4,5
bazary – 1,2

Zdroj: Market & Media & Lifestyle ČR – TGI, MEDIAN, 05/V+06/I

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.