Češi kupují dražší sportovní vybavení
Češi stále více sportují a za kvalitní vybavení a oblečení si neváhají připlatit. Přestože téměř pětina výdajů za “sport” zůstává v hypermarketech a supermarketech, stále více zákazníků dává přednost nákupům ve specializovaných prodejnách.
Kvalita se také stává hlavní prioritou většiny sportovních obchodů. “Máme striktní požadavky na kvalitu a pod určitou hranici nejdeme, i kdyby byla cena stokrát zajímavá,” potvrzuje Branislav Adamec, marketingový ředitel sítě prodejen HUDY sport.
MEZITITULEK: Českému outdooru se daří
Na kvalitu sázejí i samotní výrobci. “Supermarkety nás nutí vrátit se zpět do dražšího a více kvalitnějšího segmentu,” potvrzuje Petr Hübner, tiskový mluvčí Alpine Pro. Jiní výrobci dokonce levnější výrobky prodávají do supermarketů pod jinou značkou. “Do řetězců dodáváme vlastní značku Cavery. Nechceme, aby značka Hannah byla v segmentu, do kterého nepatří,” potvrzuje Filip Komorous, tiskový mluvčí společnosti Hannah.
“Mnoho zákazníků porovnává cenu a parametry výrobku a na základě toho se rozhoduje pro české firmy. Jiní zákazníci pak preferují české výrobky od začátku,” říká prodavač z pražského Outdoor centrum Rock Point.
Popularitě se ve specializovaných obchodech těší zejména stany a oblečení Hannah, horolezecké vybavení firmy Singing Rock a výrobky šumperské firmy Tilak. “Do budoucna má velký potenciál nejenom u nás, ale i v zahraničí značka Direct Alpine,” dodává Adamec. Ze zahraničních firem letos výrazně bodují produkty z čistého merina a vlny od firmy Icebraker a vybavení The Norh Face. Stálé popularitě se těší také zahraniční značky Lowe Alpine či Columbia.
MEZITITULEK: Brusle “frčí”, kola stagnují
Hitem jara a léta se letos staly kolečkové brusle. Prodejna Hervis Sport v Praze na Chodově hlásí více než tisíc prodaných párů, dvojnásobný počet “in-linů” prodala ve srovnání s loňským rokem také plzeňská prodejna Drapa Sport.
Své prodeje si pochvalují i ob-chodníci s horolezeckým vybavením. Tyto prodejny letos obsloužily více zákazníků s mnohem náročnějšími požadavky.
“Výrazně více lidí kupuje kvalitní nepromokavé bundy, batohy a špičkové vybavení na lezení,” potvrzuje Zdeněk Láznička, majitel prodejny Hanibal.
“Také v segmentu rodinného kempinku došlo k výraznějšímu nárůstu v prodeji rodinných stanů a produktů jako spací pytle či plynové vařiče,” dodává Zuzana Zelenková, vedoucí marketingu a prodeje firmy Camping Gaz Cs, která na český trh dodává výrobky značek Campingaz a Coleman.
Roste zájem i o vybavení přímo vyvinuté ke sportu, využívající speciální technologie pro odvod vlhkosti či speciální sportovní střihy kopírující postavu. “V těchto kategoriích zaznamenáváme dvouciferné nárůsty” dodává Radka Šabatková ze společnosti Adidas ČR.
Zatímco o většinu sportovního vybavení je stále větší zájem, prodej kol se nezvyšuje. “Trh se od revoluce nasytil a prodej kol bude stagnovat i nadále. Neznamená to však, že by se prodejcům snížily tržby. Naopak. Lidé sázejí více na kvalitní značková kola a více kupují i vybavení na kola,” dodává Tomáš Pavlíček z brněnské prodejny XCR Svorada.
S tím souhlasí i Martin Havlena, prezident firmy Author Bicycles. “Mnozí lidé se naučili rozumět kolům a vzhledem k jejich neustále klesajícím cenám je pro většinu zákazníků značkové kolo koupené u odborného prodejce dostupné.”
Profil značky Author a dalších úspěšných českých firem působících na trhu se sportovního vybavením a oblečením přinesou HN tento týden.
Hospodářské noviny, 17.7.2006, autor: Zuzana Luňáková