ŘSD přiznalo, že pronájem billboardů je nevýhodný
Smlouva na pronájem stovky reklamních ploch na nejfrekventovanějších dopravních tazích s firmou News Outdoor amerického miliardáře Ruperta Murdocha je pro stát nevýhodná, napsala MF Dnes. Za možnost pronajímat 368 billboardů a 23 mostů na dálnici D1 z Prahy do Brna, dálnici D2 z Brna do Bratislavy a dálnici D5 z Prahy do Hradce Králové platí News Outdoor státu ročně 255 645 eur, tedy při současném kurzu asi 7,3 milionu korun.
Roční nájemné jednoho reklamního zařízení, které Murdoch odevzdává státu, tak vychází ve velmi zjednodušeném propočtu zhruba na 19 000 korun ročně. Pronajmout si u Murdocha jeden dálniční billboard přitom stojí mezi 10 000 až 17 000 měsíčně. To znamená, že firma může v krajním případě na některých billboardech vydělat až desetinásobek toho, co zaplatí státu. Konkurenti považují nájemné za směšně nízké.
I šéfové Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které stovky lukrativních billboardů pronajímá, ve čtvrtek připustili, že kontrakt je nevýhodný. Nic s tím prý ale nemohou dělat. “Smlouvu uzavřelo předchozí vedení, a my tak máme až do roku 2011 svázané ruce. Každopádně pak bychom podmínky chtěli finančně upravit,” řekl mluvčí firmy Jan Hoření. Celý obsah smlouvy a jejích dodatků úřad stále odmítá zveřejnit.
“Obvykle agentury pronajímatelům ploch platí mezi 30 až 40 procenty ze zisku,” říká Alexandr Křížek z agentury Rail Reklam, který je zároveň prezidentem Asociace pro venkovní reklamu. “Ta cena je naprosto neadekvátní. Za takový exkluzivní kontrakt bychom byli ochotni nabídnout minimálně dvakrát tolik a ještě bychom billboardy na vlastní náklady zabezpečili svodidly, což News Outdoor nedělá,” říká Kamila Mortimerová, šéfka Outdoor Akzent – největší tuzemské společnosti zaměřené na venkovní reklamu.
Problematická smlouva vznikla už v roce 1992, s reklamní agenturou Quo, kterou později koupila News Outdoor, ji podepsal bývalý šéf ŘSD Jaroslav Čipera. Kontrakt měl platit jen do roku 2006. Už v roce 1998 jej však Čipera nepochopitelně prodloužil o dalších pět let. V té době již majitelé Quo jednali o prodeji společnosti Murdochovi.
Dnes nikdo nedokáže vysvětlit, proč k tak nestandardnímu prodloužení došlo. “Jaký to mělo důvod, nevíme, podepsalo to předchozí vedení,” zopakoval mluvčí ŘSD Hoření.
Ve všech sousedních státech je kvůli bezpečnosti umisťování reklamních billboardů kolem dálnic zakázáno.