Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Prací prášky kvůli zákazu použití fosfátů nepodraží

Redakce MAM29. 6. 2006

Prací prášky kvůli zákazu použití fosfátů nepodraží a jejich účinnost zůstane stejná jako u fosfátových prášků. V některých případech se účinnost může díky inovacím dokonce zvýšit. Vyplývá to z odpovědí předních výrobců pracích prostředků pro ČTK. Podle nové vyhlášky nesmí výrobci od 1. července uvádět na trh prací prášky s koncentrací fosfátů přesahující půl procenta hmotnosti a od 1. října je obchodníci již nebudou moci prodávat.
“Přestože jsme počítali s mírným, řádově několika korunovým zdražením, propočty a kalkulace podle dodávek jednotlivých surovin ukázaly, že k tomuto nepopulárnímu kroku nebudeme muset přistupovat,” řekla mluvčí Setuzy Marie Logrová. Setuza má na trhu podíl zhruba sedm procent a od června již vyrábí pouze bezfosfátové prací prášky.
Ke zdražení nepřistoupí ani společnosti Reckitt Benckiser, která na trhu zaujímá přibližně desetiprocentní podíl, Procter&Gamble se zhruba 35procentním podílem a Henkel, jež drží více než třetinový tržní podíl. Také tyto firmy fosfátové prací prostředky nevyrábí, Henkel je nevyrábí již přes dvacet let.
Účinnost praní bez fosfátů podle výrobců zůstane stejná, v některých případech se může i zvýšit. “Složení pracích prostředků, které dodržují limity pro bezfosfátové prací prostředky, musí zůstat pro našeho spotřebitele natolik účinné jako složení fosfátových pracích prostředků,” podotkla Anna Backová ze společnosti Reckitt Benckiser. “V některých případech je účinnost bezfosfátových pracích prostředků ještě vyšší díky dalším inovačním krokům,” poznamenal Ivan Krejčí ze společnosti Procter&Gamble.
“Místo zmíněných fosfátů používáme náhradní složku zeolit, která byla poprvé vytvořena ve výzkumných laboratořích skupiny Henkel v roce 1983,” uvedla mluvčí společnosti Henkel ČR Lidija Erlebachová. Dodala, že vzhledem ke strategii firmy dlouhodobě podporovat udržitelný rozvoj ve svých oborech podnikání, nabídla tento patent všem výrobcům.
Od poloviny dubna dodávají společnosti Henkel, Procter&Gamble a Reckitt Benckiser na trh v ČR ekologicky šetrné kompaktní prací prostředky, přidat se chtějí i další firmy. “Tyto prostředky zajistí vyprání stejného objemu prádla při použití o třetinu menší dávky pracího prostředku,” poznamenal Krejčí s tím, že jde o bezfosfátové výrobky. Proces podporuje i ministerstvo životního prostředí. Menší prací dávky budou znamenat méně spotřebovávaných chemikálií, ale také méně obalů, či nižší nároky na přepravu.
Fosfáty jsou příčinou znečištění mnoha vodních toků a nádrží. Prací prášky se podle odborných odhadů na znečištění podílejí z přibližně 12 procent. Zbytek znečištění tvoří fosfáty v hnojivech. “Úvahy o zavedení přísnějších pravidel pro nakládání s fosfáty v zemědělství se na úrovni EU objevují, nicméně aktuálně se pro zemědělce nic nemění,” řekl ČTK Jiří Felčárek z ministerstva zemědělství.
Vyhlášku, která postupně zakazuje výrobu i prodej pracích prášků obsahujících větší množství fosfátů, podepsal ministr životního prostředí Libor Ambrozek letos v únoru.
Prodej prášků s obsahem fosfátů v ČR do té doby omezovala pouze dobrovolná dohoda, kterou ministerstvo životního prostředí uzavřelo s Českým sdružením výrobců mýdla, čisticích a pracích prostředků v roce 1995. “Ukázalo se, že dobrovolná dohoda účinná není, a proto jsme se rozhodli pro omezení vyhláškou,” řekl již dříve Ambrozek.

×

Fotbalové MS letos k televizi přitáhne až 30 miliard lidí

Starší článek

Marketingovou manažerkou české pobočky Xeroxu Vokounová

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pxhere.com

Duševní zdraví zaměstnanců: problémy v týmech už nelze přehlížet

Prevence je to nejlepší, co mohly v otázkách duševního zdraví firmy pro zaměstnace ještě před krizí udělat. Jenže teď to vypadá,…
28. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více