Nike s fotbalem zápasí

29. 6. 2006 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

„Rok jako stvořený pro zápis do knihy rekordů.“ Těmito slovy hodnotil na bilanční tiskové konferenci výsledky největšího výrobce sportovního zboží, společnosti Nike, její finanční ředitel, Don Blair. Koncern, jehož fiskální rok končí v květnu, dosáhl zvýšení zisku o 15 procent na 1,4 miliardy dolarů, obrat stoupl o 9 procent na 15 miliard dolarů.
I navzdory těmto dobrým výsledkům jsou ale někteří analytici, co se týče vývoje společnosti, kritičtí. „Očekávání vůči tomuto globálnímu gigantu byla dost vysoká a on je zcela nenaplnil,“ citovala agentura Bloomberg Davida Pressona ze společnosti Sparrow Capital Management, která akcie Nike vlastní.
Zklamáním podle expertů je především poslední kvartál roku, kdy společnosti poprvé za tři roky klesl zisk. Důvodem byly vysoké marketingové výdaje a spor o značku Converse, kvůli kterému Nike musela zaplatit 52,5 miliónu dolarů. Čistý zisk kvůli tomu klesl o téměř pět procent na 333 miliónů dolarů.
S „výrazně vyššími“ náklady na reklamu kvůli mistrovství světa ve fotbalu přitom podle Blaira firma musí počítat i v právě probíhajícím prvním čtvrtletí roku. To se odrazí i do její marže a konečného zisku.
Šéf koncernu, Mark Parker, je ale přesto optimista. „Značka Nike ještě nikdy nebyla silná tak, jako dnes,“ citovala jej agentura AP. Společnost podle něj ještě posílila svou vedoucí pozici v klíčových oblastech, jako je například basketbal, a dosáhla růstu na důležitých trzích v USA a Asii.
V Evropě je pozice Nike ale slabší právě nyní, v době mistrovství světa ve fotbalu, jehož oficiálním sponzorem je konkurent a dvojka na trhu, koncern Adidas. Ten se již včera označil za velkého vítěze šampionátu. „O tom není pochyb,“ řekl šéf společnosti, Herbert Hainer. Celkově tak firma počítá s nárůstem obratu ve fotbalovém segmentu o 30 procent na celkových 1,2 miliardy eur. Podobného výsledku by chtěla dosáhnout i Nike, která se této sportovní oblasti začala věnovat teprve před dvanácti lety.
Pro zbytek turnaje má přitom americká firma ještě jistou naději – je totiž sponzorem týmů Portugalska a Brazílie, které postoupily do čtvrtfinále. Adidas naopak podporuje ještě Německo, Argentinu a Francii, konkurent Puma už má „ve hře“ pouze Itálii.
Prosadit se v Evropě ale pro ni bude i nadále těžší, problematické například bylo, že podcenila nový trend obuvi spíše na volný čas, s níž se velmi úspěšně profiluje třetí hráč na trhu, společnost Puma. Prodej obuvi Nike tak v Evropě klesl o tři procenta, do plusu se firma dostala pouze díky prodeji oblečení, který stoupl o procent osm.
Větší naděje proto koncern vkládá do domácího trhu ve Spojených státech a Asii, především pak v Čínu. „To je jedna z největších příležitostí dosáhnout růstu a zisku,“ míní zástupci Nike. Důvodem je kromě obrovského trhu i fakt, že se tady v roce 2008 budou konat olympijské hry. „Za poslední dva roky jsme zde náš odbyt zdvojnásobili na téměř 600 miliónů dolarů,“ cituje Parkera deník Financial Times.

Hospodářské noviny, 29.6.2006, autor: Barbara Bublíková

Redakce MAM

Další zajímavé čtení