Výnosnost titulů: Kdo je na čele českého žebříčku?

9. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG


Z českých časopisů generují nejvyšší obraty spíše týdeníky, u nichž jsou silné jak příjmy z prodaného nákladu, tak u některých také inzertní příjmy. Vyplývá to ze srovnání „výnosnosti“ tu-zemských titulů, kterou jsme spočítali za období loňského druhého pololetí. V tomto srovnání jsme porovnávali obraty z prodaného nákladu a z inzerce, vztažené k danému titulu, a poté oba údaje sečetli.
K tomuto srovnání jsme přistoupili také proto, že v loňském roce byl díky nové politici Unie vydavatelů významně rozšířen počet titulů v ABC ČR, které audituje úroveň tištěných a prodaných nákladů, čímž má toto srovnání mnohem větší validitu, než by mělo v předcházejícím období. Protože se ale rozšíření prakticky projevilo až od léta roku 2005, jsou námi uváděné údaje platné pouze pro druhé pololetí (červenec-prosinec) loňského roku. Z přehledu tak vypadly ty tituly, které ABC ČR neověřuje. Týká se to především všech titulů vydavatelství Stratosféra, u nichž by se některé z nich zejména díky vyšším monitorovaným inzertním obratům do prvních padesáti obratově nejsilnějších titulů jistě vměstnaly.

Nejde o vyjádření ziskovosti
Při pohledu na zveřejněné výsledkové pořadí jednotlivých titulů je ale nutné mít na paměti dva základní aspekty. Za prvé, celkové obraty neříkají nic o ziskovosti nebo ztrátovosti daných titulů, jsou pouze vyjádřením toho, které tituly na trhu mají potenciál získávat více z prodaného nákladu nebo z inzerce. To podstatné – tedy to, kolik vydavatelům „v kapse“ zbude po odečtení nákladů a po zdanění – nelze z těchto údajů vyčíst.
Za druhé, prezentované inzertní obraty vycházejí z monitoringu inzerce, jehož výsledky mohou být zkreslené, protože monitoring nepostihuje slevy a bartery, které ale – jak víme – jsou na trhu hojně rozšířené. Obzvláště u některých titulů se tak mohou vykazované inzertní objemy z monitoringu výrazněji lišit od skutečnosti. Protože jde ale o jediný zdroj, který měří množství inzerce v médiích a který trh v tomto smyslu přijímá, opíráme se o něj.

Výsledky časopisů
Celkově se obraty z obou sledovaných veličin u všech časopiseckých titulů auditovaných ABC ČR vyšplhaly za druhou polovinu loňského roku přes hranici 4,621 mld. Kč.
Programový televizní týdeník TV magazín, vůbec nejprodávanější český časopis, který se kromě volného prodeje vkládá v nákladu 900 tisíc výtisků do regionálních deníků, vykazuje v celkovém součtu nejvyšší souhrnný obrat z prodaného nákladu a z prodeje reklamního prostoru. Také na dalších nejvyšších příčkách se drží vysokonákladové týdeníky, určené především ženským čtenářkám, s výjimkou zpravodajského magazínu Týden.
Z měsíčníků se dostaly nejvýše lifestylové časopisy Elle a Marianne, ze čtrnáctideníků Žena a život.
Mezi předkládaným pořadím padesáti časopisů jsou ale v některých případech významné rozdíly v poměru inzertních obratů a obratů z prodaného nákladu. Zejména zmiňované vysokonákladové ženské týdeníky generují své obraty více z prodaného nákladu, zatímco lifestylové měsíčníky a specializované týdeníky politického a ekonomického zpravodajství se opírají spíše o výnosy z inzerce. Nemusí to ale platit absolutně: například ženský týdeník Katka vykazuje mnohem vyšší obraty z prodeje reklamního prostoru než z prodaných výtisků.
Silnější výnosy z prodeje je také možné registrovat u časopisů informačních a komunikačních technologií a herních časopisů, u nichž jsou vyšší prodejní obraty způsobeny vyššími prodejními cenami kvůli přikládaným DVD a CD nosičům.

Čtyři nejsilnější vydavatelství
Zaměření časopisů a jejich zacílení na čtenářské skupiny, od nichž se odvíjí poměr mezi výší prodaného nákladu a objemu inzerce, si stanovují vydavatelé a profilují tím charakter vlastních vydavatelských domů. Můžeme tak rozlišit vydavatele těžící spíše z prodaných nákladů a ty, kteří se orientují více na reklamní příjmy. Přestože často nemusí být uvedená polarizace tak ostrá a obě složky mohou být vyrovnané, je mezi vůbec těmi nejsilnějšími českými časopiseckými vydavateli patrný rozdíl: zatímco vydavatelství Bauer Media a Sanoma Magazines dominují časopiseckému trhu z hlediska podílu na prodaném nákladu svých titulů, vydavatelství Stratosféra a Hachette Filipacchi 2000 jsou nejsilnější v podílu na inzertních příjmech.

Jak je to u deníků?
Mezi deníky dosáhl za sledované období nejvyššího obratu z prodeje výtisků bulvární deník Blesk, jehož prodané náklady přesahují hranici půl milionu výtisků. Nelze ale říci, že by v případě Blesku výrazně převažoval obrat z prodaného nákladu nad inzertním obratem. Obě sledované veličiny jsou totiž téměř vyrovnané. Jinak ale vychází srovnání podílů u obou veličin všech deníků. Z toho vychází, že v podílu na reklamních příjmech má Blesk mezi deníky slabší podíl než v prodaných nákladech.
Síť regionálních deníků vydavatelství Vltava-Labe-Press je v zásadě na stejné úrovni, pokud jde o obrat z prodaného nákladu, jako deník MF Dnes. MF Dnes je ale nejsilnějším celostátním deníkem z pohledu inzertních příjmů.
Vzhledem k tomu, že deníky VLP nebyly za loňské měsíce říjen a listopad auditovány ABC ČR, byl za tyto měsíce započítán obrat z prodaného nákladu na úrovni průměru za měsíce červenec-září. Tím může být výsledek v případě podílu na prodejích nepatrně zkreslen.
Porovnáním podílu na obratu z reklamy a z prodaného nákladu zjistíme, že celostátní deníky MF Dnes a Hospodářské noviny mají vyšší podíl na inzertním trhu, zatímco Blesk, Právo a Sport mají silnější podíl na obratu z prodaných výtisků.
Regionální deníky mají na trhu deníků vyšší podíl na výnosech z inzerce než z prodaného nákladu.


p11obr_graf1.jpg


 


p11obr_graf2.jpg


Top 25 časopisů podle inzertního objemu v Kč




































































































1. TV magazín 120 341 333
2. Týden 108 096 707
3. Elle 106 279 613
4. Euro 90 532 721
5. Marianne 86 325 898
6. Žena a život 78 456 000
7. Spy 74 430 403
8. Ekonom 73 626 505
9. Reflex 71 898 228
10. Vlasta 68 915 661
11. Katka 65 903 505
12. Nedělní Blesk 65 533 960
13. Týdeník Květy 51 485 746
14. Týdeník Televize 51 200 668
15. Cosmopolitan 50 911 622
16. Harper’s Bazaar 48 375 500
17. Maxim 48 125 000
18. MF Plus 45 826 000
19. Svět motorů 43 750 417
20. Esquire 41 252 495
21. Story 41 197 752
22. Profit 39 899 891
23. Jackie 39 396 860
24. Svět ženy 39 292 000
25. Houser 39 223 250


Top 25 časopisů podle obratu z prodeje v Kč




































































































1. Rytmus života 132 874 638
2. TV magazín 104 401 152
3. Týdeník Květy 91 454 216
4. Nedělní Blesk 82 095 696
5. Vlasta 79 454 920
6. Týdeník Televize 59 598 872
7. Computer 57 049 146
8. Překvapení 54 941 768
9. Chvilka pro tebe 53 854 080
10. Blesk pro ženy 49 453 116
11. Reader’s Digest Výběr 48 717 835
12. Story 43 855 921
13. Pestrý svět 41 146 380
14. Týden 39 763 440
15. Reflex 35 961 300
16. Počítač pro každého 34 387 100
17. National Geographic 33 267 280
18. Chip 32 938 125
19. Žena a život 31 998 302
20. Tina 31 399 920
21. 21. Století 28 272 949
22. TV Duel & film 27 896 462
23. Šťastný Jim 27 558 496
24. Level 27 551 363
25. TV Revue 27 420 330


Top 50 českých časopisů (včetně nedělníků) podle obratu z prodeje a inzerce v Kč (červenec-srpen 2005)


















































































































































































































































































































  obrat z prodeje inzertní obrat obrat celkem
1. TV magazín 104 401 152 120 341 333 224 742 485
2. Rytmus života 132 874 638 27 417 335 160 291 973
3. Vlasta 79 454 920 68 915 661 148 370 581
4. Týden 39 763 440 108 096 707 147 860 147
5. Nedělní Blesk 82 095 696 65 533 960 147 629 656
6. Týdeník Květy 91 454 216 51 485 746 142 939 962
7. Elle 25 807 716 106 279 613 132 087 329
8. Euro 20 560 400 90 532 721 111 093 121
9. Týdeník Televize 59 598 872 51 200 668 110 799 540
10. Žena a život 31 998 302 78 456 000 110 454 302
11. Marianne 23 082 126 86 325 898 109 408 024
12. Reflex 35 961 300 71 898 228 107 859 528
13. Ekonom 18 885 580 73 626 505 92 512 085
14. Katka 25 687 116 65 903 505 91 590 621
15. Blesk pro ženy 49 453 116 37 780 647 87 233 763
16. Computer 57 049 146 29 402 834 86 451 980
17. Story 43 855 921 41 197 752 85 053 673
18. Překvapení 54 941 768 20 389 990 75 331 758
19. Chvilka pro tebe 53 854 080 18 001 876 71 855 956
20. Instinkt 24 607 692 38 800 926 63 408 618
21. Maxim 13 842 421 48 125 000 61 967 421
22. Svět ženy 22 656 840 39 292 000 61 948 840
23. Svět motorů 17 706 400 43 750 417 61 456 817
24. Tina 31 399 920 28 221 501 59 621 421
25. Šťastný Jim 27 558 496 30 605 000 58 163 496
26. Chip 32 938 125 23 123 500 56 061 625
27. Reader’s Digest Výběr 48 717 835 3 491 344 52 209 179
28. Profit 10 932 768 39 899 891 50 832 659
29. National Geographic 33 267 280 16 513 880 49 781 160
30. TV Revue 27 420 330 22 160 003 49 580 333
31. Počítač pro každého 34 387 100 14 562 083 48 949 183
32. Pestrý svět 41 146 380 4 843 500 45 989 880
33. Můj dům 9 031 440 36 385 086 45 416 526
34. Premiere 15 847 474 25 795 000 41 642 474
35. 21. Století 28 272 949 12 065 500 40 338 449
36. Yellow 9 298 278 30 150 364 39 448 642
37. Claudia 27 137 448 10 875 000 38 012 448
38. Bravo 24 536 385 13 148 833 37 685 218
39. TV Duel & film 27 896 462 9 294 000 37 190 462
40. Praktická žena 15 368 899 21 157 688 36 526 587
41. Moderní byt 7 390 213 28 319 084 35 709 297
42. Autotip 8 827 716 26 495 000 35 322 716
43. Level 25 890 165 8 497 500 34 387 665
44. Playboy 12 280 878 21 883 834 34 164 712
45. Apetit 10 915 125 22 327 999 33 243 124
46. Aha 26 067 468 7 152 625 33 220 093
47. Koktejl 10 209 792 22 984 053 33 193 845
48. Dům a zahrada 7 901 811 22 884 734 30 786 545
49. Betynka 6 784 479 22 343 672 29 128 151
50. TV Plus 20 668 400 8 124 333 28 792 733


Deníky podle obratu z prodeje a inzerce v Kč (červenec-srpen 2005)








































  obrat z prodeje inzertní obrat* obrat celkem
MF Dnes 470 934 064 1 220 331 344 1 691 265 408
regionální deníky VLP 473 604 622 1 109 216 969 1 582 821 591
Blesk 614 227 684 601 197 123 1 215 424 807
Právo 286 427 368 340 924 458 627 351 826
Hospodářské noviny 112 549 348 256 820 982 369 370 330
Lidové noviny 114 365 704 190 133 466 304 499 170
Sport 108 195 992 80 754 466 188 950 458



p10obr_casopisy.jpg


Nejvyšší obrat. Mezi nejvýnosnější české magazíny patří týdeníky

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.