Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.
Reklama
Z českých časopisů generují nejvyšší obraty spíše týdeníky, u nichž jsou silné jak příjmy z prodaného nákladu, tak u některých také inzertní příjmy. Vyplývá to ze srovnání „výnosnosti“ tu-zemských titulů, kterou jsme spočítali za období loňského druhého pololetí. V tomto srovnání jsme porovnávali obraty z prodaného nákladu a z inzerce, vztažené k danému titulu, a poté oba údaje sečetli. K tomuto srovnání jsme přistoupili také proto, že v loňském roce byl díky nové politici Unievydavatelů významně rozšířen počet titulů v ABCČR, které audituje úroveň tištěných a prodaných nákladů, čímž má toto srovnání mnohem větší validitu, než by mělo v předcházejícím období. Protože se ale rozšíření prakticky projevilo až od léta roku 2005, jsou námi uváděné údaje platné pouze pro druhé pololetí (červenec-prosinec) loňského roku. Z přehledu tak vypadly ty tituly, které ABC ČR neověřuje. Týká se to především všech titulů vydavatelství Stratosféra, u nichž by se některé z nich zejména díky vyšším monitorovaným inzertním obratům do prvních padesáti obratově nejsilnějších titulů jistě vměstnaly.
Nejde o vyjádření ziskovosti Při pohledu na zveřejněné výsledkové pořadí jednotlivých titulů je ale nutné mít na paměti dva základní aspekty. Za prvé, celkové obraty neříkají nic o ziskovosti nebo ztrátovosti daných titulů, jsou pouze vyjádřením toho, které tituly na trhu mají potenciál získávat více z prodaného nákladu nebo z inzerce. To podstatné – tedy to, kolik vydavatelům „v kapse“ zbude po odečtení nákladů a po zdanění – nelze z těchto údajů vyčíst. Za druhé, prezentované inzertní obraty vycházejí z monitoringu inzerce, jehož výsledky mohou být zkreslené, protože monitoring nepostihuje slevy a bartery, které ale – jak víme – jsou na trhu hojně rozšířené. Obzvláště u některých titulů se tak mohou vykazované inzertní objemy z monitoringu výrazněji lišit od skutečnosti. Protože jde ale o jediný zdroj, který měří množství inzerce v médiích a který trh v tomto smyslu přijímá, opíráme se o něj.
Výsledky časopisů Celkově se obraty z obou sledovaných veličin u všech časopiseckých titulů auditovaných ABC ČR vyšplhaly za druhou polovinu loňského roku přes hranici 4,621 mld. Kč. Programový televizní týdeník TV magazín, vůbec nejprodávanější český časopis, který se kromě volného prodeje vkládá v nákladu 900 tisíc výtisků do regionálních deníků, vykazuje v celkovém součtu nejvyšší souhrnný obrat z prodaného nákladu a z prodeje reklamního prostoru. Také na dalších nejvyšších příčkách se drží vysokonákladové týdeníky, určené především ženským čtenářkám, s výjimkou zpravodajského magazínu Týden. Z měsíčníků se dostaly nejvýše lifestylové časopisy Elle a Marianne, ze čtrnáctideníků Žena a život. Mezi předkládaným pořadím padesáti časopisů jsou ale v některých případech významné rozdíly v poměru inzertních obratů a obratů z prodaného nákladu. Zejména zmiňované vysokonákladové ženské týdeníky generují své obraty více z prodaného nákladu, zatímco lifestylové měsíčníky a specializované týdeníky politického a ekonomického zpravodajství se opírají spíše o výnosy z inzerce. Nemusí to ale platit absolutně: například ženský týdeník Katka vykazuje mnohem vyšší obraty z prodeje reklamního prostoru než z prodaných výtisků. Silnější výnosy z prodeje je také možné registrovat u časopisů informačních a komunikačních technologií a herních časopisů, u nichž jsou vyšší prodejní obraty způsobeny vyššími prodejními cenami kvůli přikládaným DVD a CD nosičům.
Čtyři nejsilnější vydavatelství Zaměření časopisů a jejich zacílení na čtenářské skupiny, od nichž se odvíjí poměr mezi výší prodaného nákladu a objemu inzerce, si stanovují vydavatelé a profilují tím charakter vlastních vydavatelských domů. Můžeme tak rozlišit vydavatele těžící spíše z prodaných nákladů a ty, kteří se orientují více na reklamní příjmy. Přestože často nemusí být uvedená polarizace tak ostrá a obě složky mohou být vyrovnané, je mezi vůbec těmi nejsilnějšími českými časopiseckými vydavateli patrný rozdíl: zatímco vydavatelství BauerMedia a SanomaMagazines dominují časopiseckému trhu z hlediska podílu na prodaném nákladu svých titulů, vydavatelství Stratosféra a HachetteFilipacchi2000 jsou nejsilnější v podílu na inzertních příjmech.
Jak je to u deníků? Mezi deníky dosáhl za sledované období nejvyššího obratu z prodeje výtisků bulvární deník Blesk, jehož prodané náklady přesahují hranici půl milionu výtisků. Nelze ale říci, že by v případě Blesku výrazně převažoval obrat z prodaného nákladu nad inzertním obratem. Obě sledované veličiny jsou totiž téměř vyrovnané. Jinak ale vychází srovnání podílů u obou veličin všech deníků. Z toho vychází, že v podílu na reklamních příjmech má Blesk mezi deníky slabší podíl než v prodaných nákladech. Síť regionálních deníků vydavatelství Vltava-Labe-Press je v zásadě na stejné úrovni, pokud jde o obrat z prodaného nákladu, jako deník MF Dnes. MF Dnes je ale nejsilnějším celostátním deníkem z pohledu inzertních příjmů. Vzhledem k tomu, že deníky VLP nebyly za loňské měsíce říjen a listopad auditovány ABC ČR, byl za tyto měsíce započítán obrat z prodaného nákladu na úrovni průměru za měsíce červenec-září. Tím může být výsledek v případě podílu na prodejích nepatrně zkreslen. Porovnáním podílu na obratu z reklamy a z prodaného nákladu zjistíme, že celostátní deníky MF Dnes a Hospodářské noviny mají vyšší podíl na inzertním trhu, zatímco Blesk, Právo a Sport mají silnější podíl na obratu z prodaných výtisků. Regionální deníky mají na trhu deníků vyšší podíl na výnosech z inzerce než z prodaného nákladu.
Top 25 časopisů podle inzertního objemu v Kč
1.
TV magazín
120 341 333
2.
Týden
108 096 707
3.
Elle
106 279 613
4.
Euro
90 532 721
5.
Marianne
86 325 898
6.
Žena a život
78 456 000
7.
Spy
74 430 403
8.
Ekonom
73 626 505
9.
Reflex
71 898 228
10.
Vlasta
68 915 661
11.
Katka
65 903 505
12.
Nedělní Blesk
65 533 960
13.
Týdeník Květy
51 485 746
14.
Týdeník Televize
51 200 668
15.
Cosmopolitan
50 911 622
16.
Harper’s Bazaar
48 375 500
17.
Maxim
48 125 000
18.
MF Plus
45 826 000
19.
Svět motorů
43 750 417
20.
Esquire
41 252 495
21.
Story
41 197 752
22.
Profit
39 899 891
23.
Jackie
39 396 860
24.
Svět ženy
39 292 000
25.
Houser
39 223 250
Top 25 časopisů podle obratu z prodeje v Kč
1.
Rytmus života
132 874 638
2.
TV magazín
104 401 152
3.
Týdeník Květy
91 454 216
4.
Nedělní Blesk
82 095 696
5.
Vlasta
79 454 920
6.
Týdeník Televize
59 598 872
7.
Computer
57 049 146
8.
Překvapení
54 941 768
9.
Chvilka pro tebe
53 854 080
10.
Blesk pro ženy
49 453 116
11.
Reader’s Digest Výběr
48 717 835
12.
Story
43 855 921
13.
Pestrý svět
41 146 380
14.
Týden
39 763 440
15.
Reflex
35 961 300
16.
Počítač pro každého
34 387 100
17.
National Geographic
33 267 280
18.
Chip
32 938 125
19.
Žena a život
31 998 302
20.
Tina
31 399 920
21.
21. Století
28 272 949
22.
TV Duel & film
27 896 462
23.
Šťastný Jim
27 558 496
24.
Level
27 551 363
25.
TV Revue
27 420 330
Top 50 českých časopisů (včetně nedělníků) podle obratu z prodeje a inzerce v Kč (červenec-srpen 2005)
obrat z prodeje
inzertní obrat
obrat celkem
1.
TV magazín
104 401 152
120 341 333
224 742 485
2.
Rytmus života
132 874 638
27 417 335
160 291 973
3.
Vlasta
79 454 920
68 915 661
148 370 581
4.
Týden
39 763 440
108 096 707
147 860 147
5.
Nedělní Blesk
82 095 696
65 533 960
147 629 656
6.
Týdeník Květy
91 454 216
51 485 746
142 939 962
7.
Elle
25 807 716
106 279 613
132 087 329
8.
Euro
20 560 400
90 532 721
111 093 121
9.
Týdeník Televize
59 598 872
51 200 668
110 799 540
10.
Žena a život
31 998 302
78 456 000
110 454 302
11.
Marianne
23 082 126
86 325 898
109 408 024
12.
Reflex
35 961 300
71 898 228
107 859 528
13.
Ekonom
18 885 580
73 626 505
92 512 085
14.
Katka
25 687 116
65 903 505
91 590 621
15.
Blesk pro ženy
49 453 116
37 780 647
87 233 763
16.
Computer
57 049 146
29 402 834
86 451 980
17.
Story
43 855 921
41 197 752
85 053 673
18.
Překvapení
54 941 768
20 389 990
75 331 758
19.
Chvilka pro tebe
53 854 080
18 001 876
71 855 956
20.
Instinkt
24 607 692
38 800 926
63 408 618
21.
Maxim
13 842 421
48 125 000
61 967 421
22.
Svět ženy
22 656 840
39 292 000
61 948 840
23.
Svět motorů
17 706 400
43 750 417
61 456 817
24.
Tina
31 399 920
28 221 501
59 621 421
25.
Šťastný Jim
27 558 496
30 605 000
58 163 496
26.
Chip
32 938 125
23 123 500
56 061 625
27.
Reader’s Digest Výběr
48 717 835
3 491 344
52 209 179
28.
Profit
10 932 768
39 899 891
50 832 659
29.
National Geographic
33 267 280
16 513 880
49 781 160
30.
TV Revue
27 420 330
22 160 003
49 580 333
31.
Počítač pro každého
34 387 100
14 562 083
48 949 183
32.
Pestrý svět
41 146 380
4 843 500
45 989 880
33.
Můj dům
9 031 440
36 385 086
45 416 526
34.
Premiere
15 847 474
25 795 000
41 642 474
35.
21. Století
28 272 949
12 065 500
40 338 449
36.
Yellow
9 298 278
30 150 364
39 448 642
37.
Claudia
27 137 448
10 875 000
38 012 448
38.
Bravo
24 536 385
13 148 833
37 685 218
39.
TV Duel & film
27 896 462
9 294 000
37 190 462
40.
Praktická žena
15 368 899
21 157 688
36 526 587
41.
Moderní byt
7 390 213
28 319 084
35 709 297
42.
Autotip
8 827 716
26 495 000
35 322 716
43.
Level
25 890 165
8 497 500
34 387 665
44.
Playboy
12 280 878
21 883 834
34 164 712
45.
Apetit
10 915 125
22 327 999
33 243 124
46.
Aha
26 067 468
7 152 625
33 220 093
47.
Koktejl
10 209 792
22 984 053
33 193 845
48.
Dům a zahrada
7 901 811
22 884 734
30 786 545
49.
Betynka
6 784 479
22 343 672
29 128 151
50.
TV Plus
20 668 400
8 124 333
28 792 733
Deníky podle obratu z prodeje a inzerce v Kč (červenec-srpen 2005)
obrat z prodeje
inzertní obrat*
obrat celkem
MF Dnes
470 934 064
1 220 331 344
1 691 265 408
regionální deníky VLP
473 604 622
1 109 216 969
1 582 821 591
Blesk
614 227 684
601 197 123
1 215 424 807
Právo
286 427 368
340 924 458
627 351 826
Hospodářské noviny
112 549 348
256 820 982
369 370 330
Lidové noviny
114 365 704
190 133 466
304 499 170
Sport
108 195 992
80 754 466
188 950 458
Nejvyšší obrat. Mezi nejvýnosnější české magazíny patří týdeníky
V kategorii Nejlepší místo, kde pracovat se na shortlist dostaly čtyři agentury. Vítěznou představíme 16. dubna při slavnostním vyhlášení letošní soutěže Agentura roku.
Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.
Bohemia Sekt představuje novou komunikaci prémiové řady šumivých vín. Se sklepmistrem Josefem Švédou zdůrazňuje hlavní atribut značky – čas a dlouhé zrání v lahvi.
Souhlas s cookies
Abychom vám poskytli co nejlepší uživatelský zážitek, používáme na webu cookies pro jeho základní funkce, analytiku a personalizaci reklamy. Používáním webu s tím souhlasíte.
Funkční cookies
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické cookies
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové cookies
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.