Blížící se mistrovství světa v kopané je rozlosováno pro dvaatřicet týmů, ale soupeřů bude o dva víc. Urputný zápas o prvenství v nejpopulárnějším sportu svedou i obří výrobci sportovního zboží – Adidas a Nike.
Jejich boj je v každém ohledu stejně prudký jako ten, který se bude odehrávat od 9. června na německých fotbalových hřištích.
MEZITITULEK: Více lidí než při olympiádě
Protože tato světová událost přiláká k televizorům více diváků než olympiáda, může mistrovství naznačit, jak se bude vyvíjet stále tvrdší soupeření obou společností. Nike i Adidas považují fotbalový svátek za jakési referendum o tom, kdo z nich je jedničkou, a to nejen v kopané, ale na celém globálním sportovním trhu. Adidas, který stojí na fotbalovém vrcholu celá desetiletí, si tuto pozici chce nadále udržet, zejména sponzorováním mocného řídícího orgánu Světového poháru – federace FIFA. Tím, že se letošní mistrovství odehrává také v Bavorsku, může Adidas využít i výhodu domácího hřiště.
Při všech 64 zápasech mistrovství uvidí více než miliarda diváků logo Adidasu na míčích, dresech rozhodčích, na oblečení dobrovolných pořadatelů i na billboardech na stadiónech a kolem nich. Adidas rovněž získal exkluzívní práva na reklamu během vysílání všech utkání mistrovství v amerických televizních stanicích ABC a ESPN, a tím z obrazovek účinně vyřadil reklamy Nike.
Nike se však nevzdává. Využívá všech svých osvědčených zbraní, které jí získaly převahu v jiných sportech, a to sázkou na hvězdy. Stejně jako ji sponzorování Michaela Jordana vyneslo na nejvyšší příčku coby značky v košíkové, sází letos na nákladnou podporu superhvězdy Ronaldinha a brazilského týmu. Brazílie je obhájcem vítězství a jedním z favoritů letošního mistrovství. Její úspěch by společnost Nike „vykopl“ na první příčku ve fotbale. Nike sponzoruje osm mužstev včetně USA, Mexika a Portugalska, Adidas podporuje pouze šest národních týmů. Oba soupeři otevřeli své peněženky více dokořán než jen na tradiční reklamní akce.
MEZITITULEK: Taktika nemusí Nike vyjít
Obvyklá gerilová marketingová taktika Nike však může letos v Německu narazit. Tato společnost například polepila města, kde se konaly olympiády, svými billboardy, ačkoliv nebyla jejím oficiálním sponzorem. FIFA však požádala města, v nichž se mistrovství ve fotbale bude konat, aby při prodeji míst pro billboardy na svých stadiónech dávala přednost hlavně oficiálním sponzorům.
Mike Esterl,, The Wall Street Journal Europe