V Česku roste zájem o růžová vína a sekty

18. 5. 2006 10:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V Česku druhým rokem výrazně roste zájem o růžová vína a sekty. Zatímco v západoevropských zemích tvoří dlouhodobě jejich podíl až 25 procent, v tuzemsku dvě až tři procenta. Dlouhodobě k nim panovala nedůvěra kvůli barvě i názoru, že nejde o pravé víno. Nyní se z nich ale stává velmi módní nápoj a většina výrobců i dovozců je zařazuje do nabídky. Zatím se tato vína objevují hlavně v restauracích a barech. Vyplývá to z ankety ČTK.
„Tento trend je patrný už druhým rokem,“ řekla Ludmila Kalvachová z firmy RoséFrance, která růžová vína dováží už deset let z jihofrancouzských oblastí Provence, Languedoc a Avignon, kde je specifické složení půdy. Tato vína tvoří sedminu světové produkce a polovinu výroby francouzských vinařů.
„Lidé chtějí nové věci,“ potvrdil dvouletý trend výrazného zájmu o růžová vína Antonín Koníček z Agrodružstva Nový Šaldorf na Znojemsku. Firma zatím nabízí pouze jeden druh z vlastních hroznů, Rulandské modré, neboť technologie výroby růžového vína je náročná. „Cenově se pohybují na úrovni jakostních bílých vín,“ uvedl. Podle Kalvachové se cena pohybuje od 70 do 300 korun za láhev 0,7 litru, průměr je 200 korun.
„Poptávka po dobrém růžáku je zejména na západě velmi vysoká,“ uvedl Alexandr Lochman, zástupce velkého dovozce firmy Bacchus Praha. Firma dováží vína vyšších cenových relacích zejména z Francie, Španělska a Itálie, ale i z Chile. V západní Evropě odhadl podíl růžových vín na čtvrtinu, v Česku tvoří podle Lochmana dvě až tři procenta.
„Růžová vína představují styl života. Pijí se často jako aperitiv a také tam, kde se griluje,“ uvedl Lochman. Barva údajně povzbuzuje ke konzumaci, i když jsou zatím spíše ženským pitím. Podle Lochmana je škoda, že tato vína nejsou moc vidět v maloobchodech. „Distributoři se toho pořád bojí. Gastronomické časopisy by ho měly více podporovat,“ dodal. V ČR údajně tato vína dlouhá léta neuměli vinaři vyrobit, ale situace se rychle mění.
„Rozdíl je v pojímání jejich pití, jsou jako doplněk k jídlu, zejména rybám, kořeněným jídlům, uzeným a grilovaným masům,“ uvedla Kalvachová. Vína jsou svěží, lehká a mají ovocnou až květnatou chuť.
Velký zájem o růžová vína potvrzují největší čeští výrobci. Bohemia Sekt koncem loňského roku výrazně rozšířil výrobu růžových vín a sektů. Firma sází zejména na novinku Bohemia Sekt rosé brut. „Její letošní potenciál je až 400 000 prodaných lahví ročně,“ uvedl finanční ředitel Ondřej Beránek.
„Je to něco jako barikové víno. Buď lidem chutná, nebo ne,“ uvedl Petr Šrámek z Vína Zaječí. Firma vyrábí už třetím rokem Svatovavřinecké rosé. Podle Šrámka by se mělo toto víno, po němž se lidé cítí svěže a uvolněně, více propagovat, zejména v létě.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.