V Británii se hrají dvě hry o tiskovém magnátu Maxwellovi

18. 5. 2006 08:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Dvě hry o britském tiskovém magnátovi Robertu Maxwellovi se v těchto týdnech hrají nebo připravují na britských divadelních scénách. Maxwell pochází z předválečného Československa, narodil se v roce 1923 jako Jan Hoch a stal se jedním z nejbohatších mužů Británie.
Za války bojoval v britské armádě a získal medaili za statečnost. Jeho rodinu kompletně vyvraždili Němci. V Británii byl několik let členem parlamentu a vlastnil mimo jiné tiskovou skupinu Mirror, polovinu televizní stanice MTV Europe, nakladatelství Pergamon a Macmillan a jazykové školy Berlitz.
Zemřel na podzim roku 1991 při plavbě své jachty kolem Kanárských ostrovů. Jeho tělo se našlo po několika dnech a oficiální vyšetřování dospělo k závěru, že šlo o nešťastnou náhodu.
Mnoho lidí se však domnívá, že byl zavražděn nebo že spáchal sebevraždu. Jiné vyšetřování po jeho smrti totiž zjistilo, že zpronevěřil penzijní fondy svých firem, aby podpořil bilanci svých podniků. V době své smrti byl také vyšetřován Scotland Yardem kvůli obvinění z válečného zločinu.
Autorem nové hry s titulem Maxwell je jeden z bývalých Maxwellových podřízených, novinář z Daily Mirroru Terry Pattinson, který hru nastudoval s vesnickým souborem v Thorpe u Londýna. Pattinson ČTK řekl, že osobně je přesvědčen, že Maxwellova smrt určitě nebyla náhoda a že se kloní k názoru, že to byla vražda.
Řekl, že ve své hře se snažil ukázat dobré i špatné stránky Maxwellova charakteru – i když diváci z těch dobrých mnoho nezaznamenali. „Byl to pokřivený génius,“ myslí si Pattinson. „Byl současně tyranem, okouzlujícím mužem a podvodníkem.“
Druhá hra o Maxwellovi je z pera Roda Beachama, jmenuje se Lies have been told (Říkaly se lži) a hraje se v repríze od června na profesionální scéně Trafalgar Studios. Jediným hercem na jevišti v roli Maxwella je Philip York. Také tato hra se snaží nalézt odpověď na otázku, jaký Maxwell ve skutečnosti byl – zda byl monstrem, za jaké ho měla většina tisku, nebo zda byl obětí antisemitismu a snobství londýnské společnosti.
Tato hra má vlivné doporučení. Vdova po Maxwellovi, francouzská historička holokaustu Elisabeth Maxwellová, řekla, že je to první dílo, které je k jejímu muži aspoň částečně spravedlivé. „V mnoha ohledech mne dojala,“ říká o hře, kterou viděla několikrát.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.