V barech se daří fernetu, vodka dotahuje

4. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Když jdou Češi do restaurace na „panáka“, nejčastěji si objednají tuzemský rum nebo některý z bylinných likérů – „normální“ či citrusový fernet a becherovku. Tato čtyřka lihovin má podle statistiky agentury Dataservis téměř třetinový podíl na trhu.
V poslední době ale přibyla bylinným likérům staronová konkurence: zákazníci se vracejí k tradičním značkám, jako je peprmintka, vodka či slivovice. Potvrzuje to většina výrobců tvrdého alkoholu, kterým odbyt fernetů už nejde nahoru tak rychle jako před lety.
„Skutečně dochází k renesanci tradičních značek,“ tvrdí šéf jedničky trhu, božkovského Stocku, Martin Petrášek. Tak například zájem o vodku Božkov loni vzrostl o dvě třetiny. „Vzestup nyní zaznamenáváme i u značek, jako je peprmintka či tuzemák, a hlavně u ovocných destilátů – především slivovice,“ připojuje se obchodní a marketingový ředitel Stocku Richard Švéda.
„Bílé pití totiž má u zákazníků pověst čistějšího alkoholu, po kterém tolik nebolí hlava,“ potvrzuje Lumír Zakravač, obchodní ředitel společnosti Rudolf Jelínek, která vyrábí ovocné destiláty.

MEZITITULEK: Firmy mění reklamu
Chuťovým změnám konzumentů v restauracích likérky podřizují i své marketingové akce. Například Rudolf Jelínek už chystá pro své slivovice do restaurací nové skleničky a masívní reklamu.
To, co se pije v restauracích, je přitom pro likérky stále více určující. Celková spotřeba lihovin v zemi totiž v posledních letech klesá. To ale neplatí pro hospody a bary, kde si zákazníci objednávají stále více tvrdého alkoholu. Například Stock prodal loni v restauracích deset miliónů litrů lihovin, tedy 43 procent celkové roční produkce. To je zhruba o procento více, než o rok dříve. Konkurenční Rudolf Jelínek zase v barech a hospodách prodal čtyřicet procent produkce.

MEZITITULEK: Chytne se, co pijí v barech
Štamgasti si vytvářejí vlastní rituály, předhánějí se s vlastními názvy míchaných nápojů, v čemž je hospodští vydatně podporují.
„V restauracích a hospodách se vytvářejí trendy konzumace. Značka, která se chytne tady, se pak prodává dobře i v maloobchodě,“ připomíná Švéda ze Stocku. Přestože v Česku spotřeba lihovin klesá každoročně zhruba o osm procent, a nyní dosahuje zhruba 7,5 litru na hlavu, z pohledu tržeb si výrobci tvrdého alkoholu nestěžují. Například Stock loni utržil 1,6 miliardy korun.
„Také u nás prodej mírně roste, což je zřejmý vliv prodeje v restauracích. V řetězcích zaznamenáváme pokles, ukončili jsme například spolupráci s Kauflandem,“ potvrzuje ředitelka Starorežné Prostějov Emílie Hnízdilová.
Ředitel jindřichohradecké likérky Fruko-Schulz Josef Nejedlý říká, že firmám pomáhá i přísnější tažení státu proti výrobnám nelegálního alkoholu. „Pomohlo kolkování, protože hlavně z hospod zmizely lihoviny z černých palíren. A tím se vytvořil prostor pro poctivé výrobce,“ říká Nejedlý.

MEZITITULEK: Co se pije v barech
Značka Podíl na trhu (%)
1. Božkov Tuzemský 10,2
2. Fernet Stock 9,7
3. Fernet Stock Citrus 7,6
4. Karlovarská Becherovka 3,8
5. Božkov Vodka 3,2
6. Finlandia Vodka 2,6
7. Božkov Peprmint 2,0
8. Slivovice – R. Jelínek 1,8

Zdroj: Data Servis, 4. čtvrtletí 2005

Hospodářské noviny, 4.5.2006, autor: Miroslav Petr, Zdeněk Zuntych

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.