Tailor made a masová výroba

22. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Trend jde ještě mnohem dál. Vrcholem dnes zřejmě je vyrobit produkt, který se svým provedením a funkcí vlastně podprahově váže k nabízené službě nebo výrobku. Příkladem je například podpora prodeje tabákových výrobků. Takový výrobek nesmí mít nikde uvedenou značku cigaret ani společnosti, která cigarety vyrábí. Musí se svým tvarem, provedením a funkčností vázat k cílové skupině, pro kterou je daná značka cigaret určená.


p08obr_kruhy.jpg

Spolu nebo proti sobě?
Otázka výrobků tailor made a masové výroby není konfrontační, ale vzájemně se doplňující. Podmínkou zůstává, že i masová výroba musí mít svou ojedinělost. Ta je zajištěna alespoň tím, že i masově vyráběné výrobky na podporu prodeje a dárky se z principu ve stejném designu provedení neobjevují na maloobchodním trhu. Pokud se některé značkové výrobky na maloobchodním trhu objeví, je cena výrobků od společností, jako jsme my, nižší.
Protože se k našemu klientovi nechováme jako klasický maloobchodní prodejce, ale jako jakýsi reklamní velkoobchod. Tím „obdarovaný“ obdrží velmi kvalitní výrobek s vysokou maloobchodní cenou za velmi přijatelných podmínek pro „obdarovávajícího“.

když čas tlačí…
I při nejlepším plánování marketingových aktivit v současné dynamice rozvoje dochází k potřebě nutné náhlé rychlé reakce na akci konkurence. Podpora prodeje se musí uskutečnit rychle a přitom efektivně. V takovém případě nelze z hlediska času použít jiný než standardní, již vyrobený výrobek. Roli hraje i to, že na trhu působí drtivá většina společností ve fázi vývoje, tedy i vývoje a definitivního stanovení způsobů prezentace celé společnosti nebo jejích výrobků a služeb. To se přímo promítá i do podpory prodeje a dárků. Společnosti prostě „dolaďují“ svou image vůči zákazníkovi. V takové etapě používají standardní výrobky, v dostatečné šíři nabídky, aby podpora prodeje mohla být přizpůsobena přání. Některé společnosti nemají ve své etapě vývoje stanovené ještě přesné marketingové plány s předstihem několika měsíců a nezbývá než použít standardní, námi nabízené výrobky.
Tyto výrobky jsou z hlediska „obdarovaného“ i tak originální, protože je na maloobchodním trhu neobjeví. Navíc nabídka naší společnosti Speed Press Plus zahrnuje 21 000 standardních výrobků, a to je rozsah skutečně ojedinělý. Roli hraje i to, že mnoho společností působí zatím pouze na trhu v ČR, který je relativně malý a výrobky tailor made se daly v dřívější době realizovat v minimálních množstvích tisíců kusů. Dnešní technologie umožňují vyrábět minimální množství i tisíc ks, ale nikoliv desítek nebo několika málo set výrobků.

přání otcem myšlenky
Tailor made výrobky jsou přáním každého marketingového pracovníka, vyžadují však plánování nejméně tři měsíce před dodáním. V této lhůtě není většinou započítán čas na vývoj výrobku, což samozřejmě dodací lhůtu prodlužuje. Například když chcete pro leteckou společnost vyrobit model letadla, musí vám takový model schválit výrobce skutečného letadla.
Když chcete použít na výrobek témata Walt Disney, musí vám výrobek schválit centrála Walt Disney. Je nutné zajistit certifikaci výrobku, musíte vyrobit několik etalonových vzorků a v naprosto stejné kvalitě a provedení (i to není jednoduché protože například u plastových výrobků, nebo výrobků z kovu), při výrobě vzorků se nepoužívá finální vstřikovací forma.
Nákladná finální forma se vyrábí až při podepsání kontraktu. Práce na takových výrobcích je vrcholným cílem i naší společnosti. Pro optimalizaci výrobku, splnění všech parametrů, splnění termínů, optimalizaci nákladů se jedná o práci na špičkové úrovni a vyžaduje úzkou součinnost pracovníků odběratele. Úspěšně tedy lze realizovat takový záměr pouze tehdy, pokud úsek marketingu zákazníka (nebo centrálního nákupu) zná úskalí výroby a vývoje takového výrobku. Ideální stav je, když základní zadání takového požadavku vznikne nejméně 4-6 měsíců od dodání celé série výrobků. Často se proto používají výrobky semi tailor made.
Jedná se o to, že jako základ takového výrobku je použit standardní výrobek, který je s menší časovou náročností dílčím způsobem upraven formou barevnosti, úpravy některých dílů (komponentů výrobků). I na takový výrobek je však třeba počítat minimálně s časovou náročností 60-90 dní.

kterým směrem dál?
Trend je jasný: tailor made ano, ale vyžaduje naprosto včasnou a přesnou definici zadání.
Rovněž vyšší minimální množství a mírně vyšší cenu než standardní výrobek. Technologické možnosti efektivní vyrobitelnosti, stále nižších minimálních množství při zachování rozumné ceny otevírají a budou otevírat stále větší prostor pro tailor made.
Standardní výrobky ale vzhledem k výše uvedené skutečnosti neustálého vývoje, vzniku a zániku firem, jejich umístění na trhu, změny cílových skupin zákazníků, změn cílů, nutnosti okamžité a rychlé reakce na akci konkurence vytlačeny nebudou a budou se velmi dynamicky rozvíjet dál.
Autor je ředitelem společnosti Speed Press Plus.


p08obr_batohy.jpg


Dlouhý proces. Například pro využití motivů z dětských filmů je potřeba projít zdlouhavým schvalovacím procesem.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.