Sněmovna přehlasovala Senát u zákona o praktikách řetězců

24. 5. 2006 11:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Poslanecká sněmovna přehlasovala senátní veto zákona, který má zamezit některým praktikám obchodních řetězců, na něž si stěžují dodavatelé. Senátoři tvrdí, že norma se nakonec může obrátit proti českým dodavatelům, protože řetězce by zboží mohly nakupovat v zahraničí. Předlohu musí ještě podepsat prezident republiky.
Přijatá novela například definuje tzv. ekonomickou závislost a zakazuje její zneužívání. V praxi se nekalé praktiky objevují například ve formě vybírání poplatků za přijetí zboží do prodeje či neúměrně dlouhé doby splatnosti faktur.
„Tento zákon (o ochraně hospodářské soutěže) má udávat základní pravidla, základní mantinely pro hospodářskou soutěž, nemá chránit jednotlivé subjekty trhu, což je vlastně omezení hospodářské soutěže,“ vysvětloval již dříve v horní komoře důvody odmítnutí senátor ODS Jiří Nedoma. Záměr ochránit české producenty zemědělských výrobků zajištěním smluvních cen se může podle senátora obrátit proti nim, protože obchodní řetězce budou hledat zboží za ceny pro ně výhodnější, „které jsou pokřiveny dotacemi z ostatních zemí EU“.
Proti předloze ostře vystupují poslanci ODS. „Návrh jednoznačně zhoršuje vymahatelnost práva, snižuje právní jistotu všech subjektů na našem trhu, zvyšuje nároky na státní rozpočet, paralyzuje činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zhoršuje konkurenceschopnost všech našich dodavatelů, tedy i zemědělců,“ tvrdí poslanec ODS Jaroslav Plachý. Také podle Zdeňka Juračky ze Svazu obchodu a cestovního ruchu je novela nadbytečná a kontraproduktivní. Namířena je údajně proti řetězcům, které si s ní ale nejspíš poradí. Výsledkem prý bude jen další zostření dodavatelsko-odběratelských vztahů. Pojem ekonomické závislosti je podle něj nestandardní a dotkne se také řady jiných odvětví. Novelu kritizují rovněž obchodní řetězce. „Novela bude opravdu bič, jenomže ne pro obchodní řetězce, jak se někdy píše, ale pro české dodavatele, kterým bude do budoucna v praxi odepřena možnost uzavírat kontrakty s obchodními řetězci. Dopad tohoto zákona na české potravinářské dodavatele bude srovnatelný s použitím atomové bomby – totální zkáza a destrukce,“ řekl Vesselin Barliev ze společnosti Tesco Stores ČR. Novela totiž podle Barlieva počítá s extrémní ochranou malých dodavatelů, takže obchodníci by se obávali s nimi uzavírat smlouvy. „Pokud se totiž někomu z dodavatelů podaří prokázat, že byl v ekonomicky závislé situaci, tak smlouva bude okamžitě neplatná a obchodníci budou muset podle délky spolupráce odebírat jeho zboží následující tři až šest měsíců za cenu obvyklou na trhu. Co je to cena obvyklá na trhu?,“ podotkl Barliev.
Podle něj by tato úprava zákona mohla vést k paradoxním situacím, kdy obchodníci budou nuceni několik měsíců prodávat výrobky, o které nemají zákazníci zájem. „Každý obchodník se proto bude hodně rozmýšlet, s kým bude spolupracovat. Obrátí se buď na velké tuzemské, anebo zahraniční dodavatele,“ upozornil Barliev, podle kterého by kvůli omezené konkurenci dodavatelů hrozil také růst cen potravin. ben kri

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.