Seriál jako formát

2. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

19obr_gottwald.jpgTento rok se do francouzského Cannes, kde se trh koná, sjelo 12 249 televizních odborníků, aby nabízeli, prodávali i kupovali úspěšné televizní pořady.

Amerika na Evropu nemyslí
V široké nabídce TV produktů na trhu bylo možné najít jak americkou, tak i stále úspěšnější evropskou produkci. Americký trh však na Evropu příliš nemyslí. Žánrově stále nejvíce převažují sitcomy nebo velmi specificky orientované seriály.
Jedinými americkými seriály, které slaví úspěch v Evropě (i v prime time), jsou seriály CSI (CSI, CSI Miami, CSI NY), uváděné i u nás pod názvem Kriminálka Las Vegas apod., nebo připravovaný seriál Lost, slavící úspěch v prime time mj. v Polsku, Bulharsku či Maďarsku. Obdobně na tom jsou Desperate Housewives nebo Grey’s Anatomy, které také čekají na premiérové uvedení v ČR.

Nabízejí už i východoevropské trhy
„Americký nedostatek“ s sebou přináší výrobu domácích seriálových titulů, které pak mají možnost uspět i v jiných teritoriích. Jak dokazují výsledky u nás, některé vybrané pořady toho jsou důkazem: krimiseriály Midsomer Murders, které patří mezi nejúspěšnější britský exportní seriál, nebo Jamie School Dinner, kulinářská show, která se stala pojmem nejen v Evropě, ale také v USA.
Atraktivní nabídku mají samozřejmě němečtí distributoři, kde silným článkem je nabídka veřejnoprávní ZDF nebo SevenOne.
Posilování a atraktivní nabídku také předvedly východoevropské trhy, a to v kvalitě srovnatelné se Západem. Polská TVP nabízela své hitové seriály L jako láska nebo Na dobre i na zle, přinášející TVP share přes 60 %. Nechyběly ani ruské krimiseriály nebo komediální tituly jako Balzac Age, obdoba populárního Sexu ve městě.

Stále rostoucí poptávka po formátech
V nabídce prodejců samozřejmě nechyběly ani formáty. Ty se staly nedílnou součástí nabídky mnoha významných distributorů. Ve formátech určitě dominuje evropská produkce. Nejvděčnějšími jsou typické gameshow. Stále větší hlad je i po komediálních pořadech. Hodně se mluvilo o pořadu Thank god, you are here!, který velmi připomíná formát Schillerstrasse (Zvoňte dvakrát).
Opomenout nelze ani reality show a docu-soap, asi nejvděčnější televizní žánr s prvky vztahového seriálu a dokumentu. Pořady, které se dají pořídit a produkovat za zajímavé rozpočty a jsou divácky vděčné. Příkladem a důkazem je i Výměna manželek nebo Chůva v akci. Zajímavé formáty také přicházejí z Polska, kde např. skupina ATM Grupa slaví úspěchy i s prodejem do USA.

Fikce jako formát
Velký boom a poptávka byly tento rok zřetelné v oblasti formátů fikce – tedy seriálů, které se nabízejí jako formát pro lokální adaptaci. Jedná se o tzv. prodej scénářů, konceptů – příběhů úspěšných seriálů, které se pak adaptují s lokálními herci a v lokálním prostředí. Je to důsledek chybějících kvalitních námětů a scénářů a producenti nebo TV stanice si nákupem zabezpečují i úspěch původní verze a eliminaci rizika.
Žánrově je nabídka takových titulů rozmanitá: od romantických telenovel přes klasické vztahové seriály, drama až po krimiseriály. Důkazem je velký úspěch společnosti Sony, která ze svého portfolia s úspěchem prodává svůj sitcom The Nanny, telenovela Ošklivka Betty či evropské verze Law and Order nebo CSI.
Atraktivní jsou však také tituly evropských producentů, jejichž dějové příběhy nám jsou v mnohém bližší. Příkladem takové adaptace je i seriál Redakce podle španělského původního seriálu Periodistas.

Zdroj: Marketing & Media, mam.cz, Petr Gottwald, programový analytik Prima TV

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.