Role dárkových předmětů v komunikaci společnosti

22. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


M yslet si, že podobnými zázraky zaujmeme zákazníky či obchodní partnery, je mírně řečeno naivní. Ostatně všichni najdeme několik nepoužívaných reklamních tužek na stole ve své kanceláři.

Jak vybrat ten správný dárek?
Záleží na tom, kdo je osoba, kterou obdarováváme, a jakou úlohu má dárkový předmět hrát. Ve společnosti T-Mobile rozdělujeme dárkové předměty podle účelu, který mají splnit, do čtyř hlavních kategorií, jimiž jsou kampaňové dárky, dárky využívané jako poděkování, dárkové předměty určené pro prezentaci společnosti a značky, drobná překvapení.

Kampaňové dárky – něco navíc
Kampaňové dárky jsou nástrojem pro oslovení široké masy stávajících či potenciálních zákazníků. Jsou součástí právě probíhající ATL či BTL komunikace a dáváme je zákazníkům jako „něco navíc“, co nemohou získat jiným způsobem. Důležitým faktorem pro výběr těchto dárků není cena a velikost loga, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale především jejich užitek a atraktivita pro zákazníka. Příkladem takového dárku je právě nabízený dres fotbalové reprezentace či brašna Puma z poslední vánoční kampaně. Velkou výhodou těchto dárků je, že pokud si koupíte třeba Twist sadu a dárek nevyužijete, můžete jej směle darovat dál a udělat jím radost někomu jinému.

Dárky jako poděkování
Druhou velkou skupinou dárkových předmětů, které využíváme, jsou dárky, jimiž chceme vyjádřit poděkování za dosavadní spolupráci, či je věnujeme při příležitosti narozenin a významných událostí. Pro tyto účely využíváme několik tematických kolekcí, jako jsou např. VIP kolekce, cyklistická a fotbalová kolekce nebo oblečení pro volný čas. Při vytváření těchto kolekcí není až tak podstatná velikost loga a nízká cena, ale kvalita, značka a užitná hodnota. Důležitým vstupem pro rozhodování, jaký dárek a ze které kolekce chceme dát, jsou informace o obdarovávaném (jeho záliby, životní styl, zaměstnání, rodina apod.). Pouze v případě, že o příjemci našeho dárku něco víme, můžeme vybrat takový dárek, který splní svoji roli a obdarovanému přinese užitek.

prezentace společnosti a značky
Reklamní předměty této kategorie využíváme zejména při větších promo akcích či eventech. Jejich úlohou je komunikovat naši značku a společnost, tudíž i jejich vzhled je tomuto cíli přizpůsoben. Je to kategorie materiálů, které jsou výrazné buď svojí barvou, nebo mají výrazné logo. Optimální situace nastává, když za rozumnou cenu pořídíme funkční dárek, který zcela zřetelně říká, od koho obdarovaní tento předmět získali. Příkladem takového úspěšného dárku jsou magentové karimatky rozdávané během letních hudebních festivalů v rámci akce Osvěžující léto.

Překvapení ve správnou dobu
Poslední velkou kategorií dárkových předmětů jsou malé drobnosti (sladkosti, nápoje, pexeso…), které máte k dispozici, když je potřeba. Čokoládovým bonbonem můžete poděkovat zákazníkovi za dlouhé čekání, pexeso s fotbalisty udělá radost dětem nervózně pobíhajícím ve vaší prodejně, než obsloužíte rodiče. Při výběru těchto dárků není až tak důležitá značka a vysoká vnímaná hodnota, mnohem důležitější je umět vystihnout tu správnou chvíli, kdy tento dárek věnujete. Jeho úlohou je totiž zákazníkovi zpříjemnit den a mile jej překvapit.
Ať už chceme poděkovat, překvapit, či „jen“ prezentovat společnost, neměli bychom zapomínat, že není podstatné pouze to, že obdarovanému dáme něco s logem naší společnosti. Mnohem důležitější je umět vybrat ten správný dárek na míru a také vystihnout ten správný okamžik, kdy jej věnujeme. Listováním v katalozích reklamních předmětů, které jsou si svým obsahem podobné jako vejce vejci, ten správný, kvalitní a užitečný dárek nenajdeme. Zajímejme se o svého zákazníka, pečujme o něj a nechme se inspirovat.
Autorka je ředitelkou podpory prodeje společnosti T-Mobile.


p11obr_Tyllova.jpg


Hlavně znát účel. V T-Mobile dělí dárky do čtyř hlavních kategorií podle účelu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.