Reklamní předměty – drobnosti, které fungují

22. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG


Líbí se mi jedna z vět definujících pojem marketingu: „Marketing? To jsou nové šaty pro starého Kašpárka.“ Považuji tuto formulaci za velmi trefnou. Podíváme-li se do historie, zjistíme, že se podstata trhu skutečně v zásadě nezměnila. Jiné jsou pouze přístupy a nástroje pro ovlivňování kupního rozhodování. Co jiného bylo například vykřikování trhovců než obdoba dnešní televizní nebo rozhlasové reklamy?
A dnes to není jiné – většina firem se stále snaží zákazníky přesvědčit o tom, že právě ony jim nabídnou to, co jiní nemohou. Sdělují jim, že jen a jen ony prodávají prvotřídní kvalitu ve velmi krátkých dodacích termínech a k tomu servírují špičkové prodejní a poprodejní služby. Přitom si neuvědomují, že vlastní sebechvála je zákazníkům nesympatická a někdy až odpudivá, takže tudy cesta nevede. Přitom stačí přístup jen trochu pozměnit – nesnažit se být lepší, ale jiný. Nakonec, co si budeme namlouvat, většina zboží a služeb je dnes velmi snadno zaměnitelná. Koupíte-li zboží od firmy A, nebo B – v podstatě koupíte za stejnou cenu stejnou kvalitu i funkčnost.

Tajemství úspěchu
Proč tedy některé firmy mají na trhu úspěch a jiné, byť prodávají velmi srovnatelné zboží? Ty úspěšné jsou zkrátka chytřejší a nechtějí být jen lepší, ale snaží se výrazně odlišovat od konkurence. Nikoli různými triky, krátkodobými marketingovými aktivitami, ale trvalou myšlenkovou inovací. Ale samotná marketingová kreativita samozřejmě nestačí. Musí být spojena s trvalou kvalitou, funkčností a inovací výrobků či služeb, které firma na trhu nabízí.
Jsem přesvědčen, že v oblasti B2B jsou účinné zcela jiné nástroje ovlivňování trhu než například v oblasti B2C. Nechci se pouštět do analýzy funkčnosti těch či oněch nástrojů pro ovlivňování trhu. Zaměřím se pouze na jeden, se kterým máme více než desetileté zkušenosti, a to velmi pozitivní – drobné reklamní předměty. Odezvy jsou pozitivní možná také proto, že se tyto prostředky 3D reklamy snažíme připravovat zcela odlišně než většina jiných firem.

Dárek – inovace i informace
Podstata je v tom, že drobné reklamní pozornosti nenakupujeme, ale od základu je vymýšlíme i vyrábíme sami. Naše výhoda tkví i v tom, že jsme výrobci obalů a jsme vybaveni špičkovými technologiemi pro jejich potisk a zušlechťování (reliéfní a kovová ražba, různé typy lakování, vlepování průhledových okének, trhacích kovových pilek apod.). Reklamní předměty obměňujeme v průměru 15x ročně. Snažíme se o to, aby o nás naši obchodní partneři „slyšeli“ minimálně šestkrát ročně – čímž nemám na mysli běžná obchodní jednání a návštěvy našich obchodních zástupců. Pravidelně jim zasíláme firemní časopis, drobné pozornosti k dovolené, k Velikonocům, Vánocům, narozeninám atd. Každý reklamní předmět je zabalen do obalu, který je zajímavý nejen graficky a konstrukčně, ale vždy zároveň prezentuje určitou výrobní technologii, se kterou chceme zákazníky seznámit. Takový produkt je tedy nejen dárkem, ale také informačním materiálem. Naši obchodní zástupci mají možnost na reklamním předmětu danou technologii zákazníkovi představit názorněji než za pomoci běžného informačního letáku.
Autor je vedoucím marketingu společnosti Model Obaly.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení