Reklama pro děti řídí výdaje rodičů

31. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Na reklamu pro děti míří v Česku desítky miliónů korun ročně. Podle odhadů ARBOmedia jde přibližně o dvě stě miliónů. Výrobci si jsou totiž vědomi toho, že děti reklamu milují a pod jejím vlivem nutí své rodiče utrácet.
Reklam pro děti proto neusále přibývá. „Tento objem roste rychleji než celkový mediální trh. Meziroční procentní nárůsty se pohybují v dvouciferných hodnotách,“ tvrdí mediální expert Štěpán Wolde ze společnosti ARBO media.
Úměrně tomu přibývá spotů i tištěných reklam cílících na dětské spotřebitele. Ty nejlepší z nich včera bojovaly o prestižní „Duhové kuličky“. V jediné české reklamní soutěži s mezinárodním statutem slavila doslova „žně“ agentura Kaspen. Za své reklamy na Kofolu, Pribiňáček a sérii inzerátů Jupík si odnáší nejvyšší ocenění. V další kategorii bodovala pražská Euro RSCG a její snímek Koláč pro UNICEF. Přestože soutěže se zúčastnily i zahraniční agentury, zvítězil pouze jediný McCann Erickson Athény se sérií inzerátů pro Kantas Education.
„Porota ocenila hlavně nenásilný a decentní způsob, jakým jsou spoty zpracované,“ vysvětlil kritéria hodnocení ředitel soutěže Jiří Mikeš. Reklamní odborníci se shodují, že děti jsou nejenom největším kritikem reklamních spotů, ale také stále důležitějším spotřebitelem.
Podle celosvětových průzkumů BRANDchildu realizovaným agenturou Millward Brown v loňském roce rodiče na celém světě pod vlivem svých dětí utratili více než 1,88 biliónů dolarů. Jen pro srovnání, české hospodářství by tuto částku vyprodukovalo za dvanáct let. Děti mají dokonce ze 67 procent vliv i na výběr zboží, které jejich rodiče nakupují. Překvapivě se to týká i produktů jako automobily či mobilní telefony.
„Zahraniční dětská televizní stanice Jetix dokonce úspěšně uvedla reklamní kampaň jedné velké automobilky,“ potvrzuje Wolde ze společnosti ARBO media.
Pokud reklama dítě zaujme a osloví, stává se její obsah i tématem hovorů ve škole a z propagovaného předmětu je rázem hit. „Příkladem jsou tolik oblíbení Pokémoni, Smraďoši či nejrůznější sběratelské kartičky, které děti znají hlavně z reklam,“ potvrzuje Daniel Bartek, šéf komunikační agentury Ogilvy.
Také do soutěže Duhová kulička se letos přihlásilo dvakrát více prací než v loňském roce. „Děti jsou nejenom výnosná cílová skupina, ale firmy si tím zároveň vychovávají budoucí zákazníky,“ dodává Eda Kauba kreativní ředitel reklamní agentury Euro RSCG.

Hospodářské noviny, 31.5.2006, autor: Zuzana Luňáková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.