Plagiátoři tuzemským firmám ročně způsobují stamilionové škody

12. 5. 2006 08:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Reklama
SDG

Stamilionové škody způsobují ročně českým firmám tuzemští i zahraniční výrobci napodobenin značkových výrobků. Podle postižených podniků, které každoročně vynakládají velké finanční prostředky i síly na ochranu svých obchodně úspěšných výrobků, by mohla situaci zlepšit například rychlejší práce soudů a státních úřadů či lepší informovanost spotřebitelů o rizicích spojených s nákupem méně kvalitních plagiátů.
Například blanenské společnosti Blata loni čínští výrobci napodobenin jejích malých motocyklů způsobili ztrátu kolem 200 milionů korun. „Kromě vysoké finanční ztráty plagiátoři poškozují jméno značky na tuzemském i zahraničním trhu a také ohrožují spotřebitele. Některé napodobeniny našich výrobků byly na základě odborné expertízy označeny za životu nebezpečné,“ řekl dnes novinářům Lukáš Vašíček z právního oddělení společnosti Blata.
Podle něj v Číně nyní nabízí napodobeniny motorek Blata zhruba 150 subjektů, pro které kvůli moderní počítačové technice není problém vyrobit plagiáty nejnovějších typů v rekordně krátkém čase několika týdnů. „Zhruba za dva měsíce po uvedení modelu naší motorky se první čínské kopie objevily v ČR,“ podotkl Vašíček. Dodal, že společnost Blata kvůli tomu otálí s uváděním nových výrobků na trhu.
S plagiátory bojují také tuzemské potravinářské firmy. Například společnost Hamé Babice registruje více než 30 případů porušení práv svých ochranných známek a takto vzniklou ztrátu odhaduje na několik desítek milionů korun. „Největší problém vidíme ve velmi pomalém řešení soudních sporů týkajících se těchto práv. Kromě finančních ztrát naší firmy jde o zásadní klamání spotřebitelů a tak by na tento problém mělo být nahlíženo,“ upozornila Marcela Mitáčková z Hamé.
Podobné problémy s výrobci napodobenin řeší rovněž společnost Kofola. „Jen od roku 2001 byla ochrana práv značky Kofola předmětem šesti soudních sporů, které byly ukončeny ve prospěch společnosti Kofola. Žalovaní výrobci ukončili využívání ochranné známky a v některých případech zaplatili i náhradu škody,“ uvedl právní zástupce Kofoly Eugen Záthurecký. Dodal, že napodobeniny Kofoly se prodávaly v tuzemsku či na sousedním Slovensku například pod názvy Kofola, Kofa, Čofola či Kofča.
Mitáčková upozornila, že plagiátoři podrývají tržní ceny a parazitují na velkých investicích podniků do propagace značkových výrobků. „Do mediální podpory našich značek na českém trhu jsme za posledních pět let investovali více než 250 milionů korun. Na naši databázi ochranných známek ročně vynakládáme zhruba 1,5 milionu korun,“ podotkla Mitáčková. Podle Záthureckého výroba napodobenin snižuje i hodnotu obchodních značek.
Podle Vašíčka je legislativní ošetření ochranný známek v ČR a EU relativně dostatečné. „Mechanismy nejsou špatné, je třeba je ale aktivovat. Reakce ČR a Evropské unie na 1000procentní nárůst plagiátů za několik posledních let je nedostatečná,“ uvedl Vašíček. Dodal, že například v přístavu na Maltě se ve spolupráci s tamními úřady podařilo v rekordním čase několika hodin zabavit kontejner se 120 čínskými napodobeninami motorek Blata. „Nicméně náklady jsou velké. Dosud nás tento případ stál zhruba půl milionu korun,“ upozornil.
S falšováním svých výrobků se potýká i společnost Kohinoor, jejíž tužky s chráněnou značkou Hardtmuth vyrábí jedna čínská firma. Čínské plagiáty v poslední době zaznamenaly také české podniky Brisk, Bohemia Piano, Motor Jirkov, Tatra či Velosteel.
Čínské úřady nyní chtějí podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Martina Tlapy spolupracovat s Českou republikou při odhalování nelegálních kopií českého zboží vyráběných v Číně. O dodržování pravidel ochrany duševního vlastnictví se bude hovořit na červencovém zasedání česko-čínského smíšeného ekonomického výboru v Pekingu. „Očekáváme, že české společnosti, které jsou při svém působení na čínském trhu postihovány nedostatečným dodržováním ochrany duševního vlastnictví a autorských práv, našemu ministerstvu poskytnou své konkrétní poznatky a podklady,“ uvedl Tlapa.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.