Kila dolů, byznys za stamilióny

17. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Obezita a hubnutí už není jenom problém, ale i stále větší byznys. Zatímco na zelenině a zdravé výživě Češi šetří, za léky a prostředky na hubnutí neváhají vydat stovky miliónů.
Tržby rostou zejména prodejcům volně dostupných prostředků, ale i přímým prodejcům a výrobcům léků na předpis.

MEZITITULEK: Dieta za tisíce
„Jenom za léky na hubnutí na předpis vydali vloni Češi 250 miliónů korun,“ potvrzuje Jiří Havránek ze společnosti Zentiva, která na trh dodává lék na hubnutí Lindaxa. Jedno balení vyjde pacienta na 650 korun. Přípravek je v prodeji od začátku roku a za tu dobu za něj pacienti utratili zhruba 11 miliónů korun.
Přestože léky na redukci váhy ve srovnání s loňským rokem výrazně zlevnily, v ordinacích lékařů na ně naopak čeká téměř dvakrát více pacientů.
„Podle nejnovějších průzkumů jsme druhý nejtlustší národ v Evropě. Spotřebu levných a nehodnotných potravin si Češi kompenzují právě prostředky na hubnutí,“ potvrzuje poradce na výživu Ivan Mach.
Nárůst zájmu obézních lidí si tak pochvalují všechny farmaceutické společnosti. „Trh s prostředky na hubnutí v posledním roce prudce stoupl,“ potvrzuje například Marcela Dědourková z marketingu společnosti Delpharmea Nutraceuticals.
Nejúspěšnější přípravek firmy Lipoxal, sloužící k odbourávání podkožního tuku, už v loňském roce vydělal 107 miliónů korun.
Letos však podle odhadů společnosti vzrostl zájem o tento sortiment až o 75 procent.

MEZITITULEK: Reklama hýbe trhem
„Lipoxal, stejně jako koktejly na hubnutí, provází velká reklama. To trhem hodně zahýbá,“ dodává Mach.
Podle údajů společnosti ARBO Media, Delpharmea v loňském roce vložila na reklamu 101 miliónů korun a letos dalších padesát miliónů.
„Výdaje na reklamu se firmám vyplatí i s ohledem na výrobní náklady těchto preparátů a inkasované marže. Lidé do své vidiny zeštíhlení navíc bez problému investují stokorunové až tisícikorunové částky za jedno balení,“ potvrzuje Ondřej Obluk z reklamní agentury Mather Communications.
Většina prostředků je k dostání v lékárnách, které podle výrobců „vzbuzují punc důvěryhodnosti“. K sehnání jsou však i ve specializovaných prodejnách se zdravou výživou či fitness centrech. „Nelze opomínat ani cesty přímého prodeje, které jsou mezi lidmi stále velmi oblíbené,“ dodává Mach.

MEZITITULEK: Síla Herbalifu
K těmto formám patří například prodej výrobků na hubnutí Herbalife. Podle distributorů těchto přípravků je zájem v tuzemsku stále větší.
„Prodeje v celé Evropě stoupají, a proto neustále rozšiřujeme naše portfolio,“ potvrzuje i viceprezident Herbalife pro střední Evropu Christophe Thomann. Firma je součástí mezinárodní organizace pro přímý prodej. Její celkový světový obrat je 86 miliard amerických dolarů.
Přestože Češi do prostředků na hubnutí investují stále více peněz, ve srovnání se západoevropskými a světovými trhy v tomto ohledu stále zaostáváme.
Například ve Spojených státech, kde v současnosti nadváhou trpí dvě třetiny obyvatelstva, se prostředky na hubnutí staly téměř běžnou součástí života. Podle oficiálních statistik v zámoří dokonce náklady na léčbu spojenou s obezitou dosahují ročně více než 117 miliard dolarů.
„I v tuzemsku je problém obezity stále větší. Firmám se proto určitě vyplatí investovat do vývoje prostředků na hubnutí,“ dodává Libor Dúbek z výrobce přípravků na hubnutí APS Czech.

Hospodářské noviny, 17.5.2006, autor: Zuzana Luňáková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.