Hrubé výdaje v tisku rostou

29. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

27obr_Polacek_Jan.jpgV Evropě tiskový sektor zaznamenává rok od roku pomalejší růst než celý reklamní trh. Vydavatelé tiskových titulů se musí vypořádat s mnoha nepříznivými okolnostmi, jako je konkurence nových médií nebo skutečnost, že operují na saturovaných trzích. V důsledku pak ztrácejí podíl na reklamních investicích. Tiskový trh také významně ovlivňuje velmi dynamický růst internetu, a to i v reklamních výdajích. Během několika let můžeme očekávat, že tisk bude čím dál tím více ztrácet, jak poroste on-line reklama. V evropském kontextu se taková změna dá očekávat už od roku 2008, kdy internet přesáhne 5% podíl na hrubých reklamních investicích. V České republice to bude o něco méně, asi 3 %.

Co se děje v „české kotlině“?
Prodej deníků stagnuje. Všechny významné deníky zaznamenaly mírný pokles prodejů. Nicméně, Blesk se stále drží na špici. Dá se předpokládat, že současné prodeje ovlivnil vstup nových deníků Aha! a Šíp na trh, ale také to, že lidé stále více hledají informace na internetu.
V minulém roce hrubé reklamní investice vzrostly více v magazínech (+12,6 %) než denících (+4 %). Za období od začátku letošního roku až do dubna 2006 v porovnání se stejným obdobím minulého roku naopak více vzrostly reklamní výdaje v denících (+15,6 %) než v magazínech(+4,2 %). Celkový nárůst tisku se očekává na úrovni 9-10 %. Taktéž hrubé reklamní výdaje rostou i ve všech významných vydavatelstvích. Nicméně tento nárůst nic nevypovídá o skutečných investicích do tisku, protože v „net“ částkách je celkový růst v letošním roce očekáván v rozmezí 3-5 %.


27obr_tisk.jpg



Inflace bude mít vliv
Reklamní výdaje určitě ovlivní inflace, která se pro letošní rok odhaduje v denících okolo 8 %, v suplementech 5-6 % a v ostatních magazínech cca 5 %. Také nové tituly na trhu ovlivní ceny a investice, protože tyto tituly, ačkoliv nemají auditovaná čísla o prodejích a o čtenosti, většinou svojí zaváděcí cenou přilákají část investic. A protože u těchto titulů je mnohem větší rozdíl mezi hrubou a výslednou prodejní cenou, zákonitě také více rostou hrubé výdaje. Také konkurenční přetlak v některých tiskových segmentech vede vydavatele k tomu, že jsou nuceni nabídnout lepší cenu než dříve, čímž se nůžky mezi hrubými a tzv. čistými (net cena) reklamními výdaji stále více rozevírají.
Ceny a investice také ovlivňují i ostatní mediatypy, a to zejména televize a internet. Televize si zatím drží největší podíl na investicích (jak v gross, tak net cenách). Zvláště pokud je tolik významných sportovních událostí jako tento rok. Internet svým progresivním vývojem na sebe strhává čím dál více reklamních investic a s rostoucí penetrací internetu v populaci se stává do budoucna vážnou hrozbou pro tisk. Přes všechna zmíněná úskalí a nebezpečí, která číhají na tiskové vydavatele, počet tiskových titulů roste. Uvidíme, jak se jim podaří tento vývoj udržet, jak se budou vyvíjet jejich inzertní výkony a jak budou reagovat na situaci na trhu.

research manager
ZenithOptimedia Prague

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.