Co se děje v „české kotlině“?
Prodej deníků stagnuje. Všechny významné deníky zaznamenaly mírný pokles prodejů. Nicméně, Blesk se stále drží na špici. Dá se předpokládat, že současné prodeje ovlivnil vstup nových deníků Aha! a Šíp na trh, ale také to, že lidé stále více hledají informace na internetu.
V minulém roce hrubé reklamní investice vzrostly více v magazínech (+12,6 %) než denících (+4 %). Za období od začátku letošního roku až do dubna 2006 v porovnání se stejným obdobím minulého roku naopak více vzrostly reklamní výdaje v denících (+15,6 %) než v magazínech(+4,2 %). Celkový nárůst tisku se očekává na úrovni 9-10 %. Taktéž hrubé reklamní výdaje rostou i ve všech významných vydavatelstvích. Nicméně tento nárůst nic nevypovídá o skutečných investicích do tisku, protože v „net“ částkách je celkový růst v letošním roce očekáván v rozmezí 3-5 %.
Inflace bude mít vliv
Reklamní výdaje určitě ovlivní inflace, která se pro letošní rok odhaduje v denících okolo 8 %, v suplementech 5-6 % a v ostatních magazínech cca 5 %. Také nové tituly na trhu ovlivní ceny a investice, protože tyto tituly, ačkoliv nemají auditovaná čísla o prodejích a o čtenosti, většinou svojí zaváděcí cenou přilákají část investic. A protože u těchto titulů je mnohem větší rozdíl mezi hrubou a výslednou prodejní cenou, zákonitě také více rostou hrubé výdaje. Také konkurenční přetlak v některých tiskových segmentech vede vydavatele k tomu, že jsou nuceni nabídnout lepší cenu než dříve, čímž se nůžky mezi hrubými a tzv. čistými (net cena) reklamními výdaji stále více rozevírají.
Ceny a investice také ovlivňují i ostatní mediatypy, a to zejména televize a internet. Televize si zatím drží největší podíl na investicích (jak v gross, tak net cenách). Zvláště pokud je tolik významných sportovních událostí jako tento rok. Internet svým progresivním vývojem na sebe strhává čím dál více reklamních investic a s rostoucí penetrací internetu v populaci se stává do budoucna vážnou hrozbou pro tisk. Přes všechna zmíněná úskalí a nebezpečí, která číhají na tiskové vydavatele, počet tiskových titulů roste. Uvidíme, jak se jim podaří tento vývoj udržet, jak se budou vyvíjet jejich inzertní výkony a jak budou reagovat na situaci na trhu.
research manager
ZenithOptimedia Prague