Dvě stě miliónů dolarů na rozpočtu, světová premiéra v Cannes, 47 miliónů prodaných kusů knižní předlohy, obrovské očekávání. A mimořádný doprovodný byznys.
Dnes vstupuje i do českých kin Šifra mistra Leonarda. První dvě neveřejné projekce zatím potvrdily dva fakty. Šifra je filmem, z něhož jsou všichni především rozpačití. „Nějak to nefungovalo. Věta, která má být klíčovým sdělením, byla přijata výbuchy smíchu, to hovoří za vše,“ uvedl Gerson Da Cunha z deníku Times of India. Nakonec se v Cannes dokonce ozvalo pískání.
A přesto, anebo spíš právě proto, je Šifra dokonalou učebnicí toho, jak vypadá do detailů propracovaný filmový marketing. Aniž by ji totiž kdo viděl, Šifra dopředu prodá prakticky cokoliv. Úspěch filmu, zpochybňujícího křesťanskou mytologii tvrzením, že dodnes žijí potomci Ježíše a Máří Magdalény, tkví v uměle vytvořeném renomé a schopnosti udržet fanoušky v očekávání dlouho před premiérou.
Předprodeje lístků na film, který do světových i českých kin vstupuje v rekordním počtu kopií, začaly měsíce dopředu.
Nakladatelství Random House, „stáj“ spisovatele Dana Browna, se rozhodlo vydat reedici knižní předlohy. S tvářemi herců na obálce.
Celý náklad přitom vyšel v levné paperbackové verzi, což je zcela proti obvyklé filozofii nakladatelství. Důvod je zřejmý: Oslovit co nejširší publikum, získat Šifře další fanoušky, kteří rádi zaplatí i za lístek do kina.
O filmu se mluvilo týdny dopředu i v souvislosti s nedávným soudním sporem, ve kterém Brown úspěšně čelil obvinění z plagiátorství. Byznysová centrifuga se ale roztočila kolem bubliny: jak postupně zjišťují první diváci – filmová Šifra se moc nepovedla.
Jedním dechem však světoví recenzenti dodávají: Komerční úspěch filmu v následujících dnech bezpochyby ohromí a produkční firma Sony se může těšit na rekordní tržby. Diváci totiž Šifru nezklamou, i když ona je možná ano.
Hospodářské noviny, 18.5.2006, autor: Irena Zemanová