Fanánek: Rádia se bojí hrát protikomunistickou píseň

10. 5. 2006 09:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zpěvák skupiny Kabát Josef Vojtek před měsícem nahrál písničku Vítejte do zlých časů, kterou se společně s textařem Lou Fanánkem Hagenem a autorem hudby Walterem Kraftem vypořádal se vzpomínkami na léta komunistického režimu. Písničku rozeslali do všech českých rádií, žádné z nich ji však dosud nezařadilo do vysílání. Důvodem je zřejmě strach z návratu komunistů k moci po volbách, řekl textař Fanánek. Rádia se však proti tomuto tvrzení ohrazují.
„Tuto písničku jsem nikdy neslyšel,“ řekl Michel Fleischmann, prezident rádií Frekvence 1, Evropa 2, Bonton a Info Radio. „Musím vyloučit, že bychom nenasazovali nějaký song z toho důvodu, že se obáváme nějakých politických souvislostí,“ řekl mluvčí těchto stanic Richard Klatovský, který však písničku Vítejte do zlých časů rovněž nezná. „Pro nás je klíčové, aby song zapadal do naší hudební dramaturgie. Třeba Frekvence 1 hraje jen osvědčené hity, které jsou velmi dobře známé mnoho let, nenajdete zde žádnou novinku,“ uvedl.
„Tuto skladbu hrát nebudeme, protože se k nám formátem nehodí. Nejde vůbec o to sdělení, ale způsob propagace nebyl úplně šťastný,“ řekl programový ředitel Rádia 1 Saša Michalidis. „My strach z komunistů rozhodně nemáme, náš názor na tuto stranu je vyhraněný. Téma dekomunizace samozřejmě podporujeme, ale podporujeme jiné umělce, kteří to dělají jiným způsobem,“ uvedl Michalidis. Rádio 1 je dlouhodobě mediálním partnerem projektu Dekomunizace, jehož součástí jsou protikomunistické koncerty a prodej triček s antikomunistickými motivy.
K napsání písně Vítejte do zlých časů Fanánka inspiroval náhodně vyslechnutý hospodský rozhovor dvou šedesátníků nostalgicky vzpomínajících na „zlaté časy“ komunistické nadvlády, kdy jim mnoho věcí „zadarmo“ platil „hodný stát“. písnička naopak s nadsázkou varuje před snahami o „sociální ráj“.
„Vyděsilo mě to, že obyčejná písnička country, která není nic světoborného, zastraší redaktory, spíkry a programové ředitele rádia natolik, že se ji bojí hrát,“ řekl Vojtek. Proč písničku rádia nehrají, prý jejím tvůrcům nikdo nevysvětlil. „Ani naši známí nám ze strachu nebrali telefony a neodpovídali na e-maily,“ uvedl. „Mám pocit, že se začali bát něčeho, k čemu snad už znova nedojde,“ prohlásil Vojtek.
„Je škoda, abychom se tím bavili jenom my,“ řekl Fanánek. Posluchači si proto mohou písničku alespoň volně stáhnout z internetové stránky www.gottwaldi.cz.
Autoři písně doufají, že se odpovědné osoby v rádiích „chytí za nos“ a jejich skladbu začnou vysílat. „Aby tam zase nehráli jen povolená témata – láska, pole, louka, les,“ dodal Fanánek.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.