Čechům chutná nejen pivo ale i nealkoholické nápoje, jejichž spotřebou se řadí k evropské špičce. Ročně jich zkonzumují přes 270 litrů na osobu včetně balených vod a minerálek, což je množství srovnatelné se sousedním Německem či Rakouskem. Informoval o tom výkonný tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml.
Spotřeba nealko nápojů v Česku od poloviny devadesátých let soustavně rostla a do roku 2003 se téměř zdvojnásobila. Předloni se růst zastavil, hlavně vlivem chladného léta. Údaje za loňský rok ještě nejsou k dispozici, ale podle Humla by mohl pokračovat růst, i když zřejmě už ne takovým tempem jako v dřívějších letech.
„Lze také předpokládat, že s růstem kupní síly přestane být pro českého spotřebitele hlavním vodítkem cena nápojů, tak jako dosud,“ dodal.
Z celkové spotřeby 2,8 miliardy litrů představovaly předloni 1,3 miliardy litrů sycené nápoje a druhý největší podíl, bezmála 900 milionů litrů, měly balené vody. Z dalších druhů roste zájem o ovocné šťávy a nektary, ovocné nápoje a také o ledové čaje, spíše pokles naopak zaznamenávají sirupy.
Domácí výroba nealkoholických nápojů se pohybuje kolem 2,7 miliardy litrů ročně. Podle Humla jde o odvětví velmi dynamické, v širokém sortimentu se objevují nové produkty, mění se počet i struktura výrobců. Některé tuzemské podniky expandují i do sousedních států, kde zřizují své výrobní závody. Roční obrat domácího trhu nealkoholických nápojů se pohybuje kolem 50 miliard korun.
Kromě více než 270 litrů nealkoholických nápojů jeden Čech v průměru ročně zkonzumuje také například 160 litrů piva, 17 litrů vína a několik litrů lihovin.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?