Značka Potter vládne i českým hrám

1. 12. 2005 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

Reklama
SDG

Nový díl filmové série o nejslavnějším čarodějnickém učni, Harry Potter a Ohnivý pohár, je ve světových kinech k vidění sotva dva týdny, do českých kin vstupuje právě dnes. Už nyní je však jasné, že čtvrtý film bude nejúspěšnější ze všech dosavadních částí. A dělá radost nejen filmovým producentům a distributorům ze společnosti Warner Bros.
Zároveň s filmem totiž svět včetně Česka zaplavily licenční předměty s logem Harryho Pottera – a na předvánočním trhu se jim skvěle daří. Nejde jen o výrobky nadnárodních koncernů jako Mattel Hasbro či Lego.
I navzdory původním předpokladům, že potterovský trh zcela ovládnou právě hračkářští giganti s výhradními licencemi, se totiž během let v řadě zemí zcela legálně objevili i lokální výrobci potterovského merchandisingu – a Česko není výjimkou.
Regionální výrobci vesměs odkoupili licenci přímo od agentů společnosti Warner Bros, nebo zprostředkovaně přes oficiální prodejce merchandisingových práv – v Česku se kupříkladu prodejem licence na Harryho Pottera několik let zabývala společnost Plus Licens.

MEZITITULEK: Jen figurky už nestačí
„V současné době je však prodej merchandisingových práv na Harryho Pottera pro Česko už přímo v kompetenci Warner Bros v Londýně,“ informovala včera Andrea Skotnicová, šéfka české pobočky Plus Licens.
Warner Bros má coby majitel autorských práv a loga zjevnou snahu i nadále rozšiřovat sortiment licenčních produktů a s každým dílem inovovat nabídku. Plastové figurky či stavebnicové modely školy v Bradavicích spotřebitelům-fanouškům přestaly stačit.
Získat licenci přitom není snadné, kontrakt na využívání potterovského loga patří v současné době k vůbec nejdražším v branži – jeho skutečná výše se tají. Každá firma, která má zájem nabídnout nový výrobek, navíc prochází přísnou kontrolou, v níž konečné slovo má přímo J. K. Rowlingová, autorka knižní předlohy.

MEZITITULEK: Vynáší vláčky i hry
Do potterománie tak v následujících sezónách po uvedení prvního filmu nečekaně zasáhl například i tradiční britský výrobce vlakových modelů Hornby. Firma s historickou tradicí výroby dokonalých replik vlakových modelů uvedla na trh model kouzelného vlaku Hogwarts Express, který v příbězích Rowlingové vozí hlavní hrdiny do školy v Bradavicích. Za tři roky se podařilo firmě Hornby ztrojnásobit čistý zisk – a ve spolupráci s Potterem pokračuje.
Licenčnímu byznysu se však už nějakou dobu daří také v Česku. „Warner Bros začal brzy hledat i ty výrobce, kteří uvedou na trh něco nápaditějšího a bližšího poetice Harryho Pottera,“ uvedl pro HN Tomáš Bělka, šéf brněnské společnosti Betexa, která se zabývá mimo jiné výrobou Harrym Potterem motivovaných původních stolních a karetních her, hlavolamů či různých skládaček. Betexa, jež při distribuci spolupracuje s hračkářskou firmou EPEE, je jedinou tuzemskou firmou, jež nabízí i původní hry přímo vztažené ke konkrétnímu ději čtvrtého filmového dílu. „Licence nás stála řádově desetitisíce dolarů,“ uvedl Bělka.
Roční obrat firmy se i díky úspěchům starších potterovských produktů nyní pohybuje okolo pěti miliónů korun. „Teď je ovšem ještě brzy hodnotit, nejnovější produkty ke čtvrtému dílu právě uvádíme na trh. Výsledky uvidíme za půl roku,“ odhaduje Bělka.
Jen na tržbách z kin má Ohnivý pohár k dnešnímu dni na kontě už přes 412 miliónů dolarů, dvojnásobek toho, co za stejné období vydělal předchozí díl. Nyní se ukáže, zda bude dvojnásobný zájem i o nejnovější produkty z dílny lokálních výrobců. Do výsledku jistě promluví i předvánoční trh.

Hospodářské noviny, 1.12.2005, autor: Irena Zemanová

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.