Stovky prohřešků v řetězcích

12. 12. 2005 08:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zhruba 800 prohřešků eviduje Agrární komora z dosavadního průzkumu ve více než 200 prodejnách obchodních řetězců po celé ČR, sdělil prezident AK Jan Veleba. Kromě prodeje prošlých výrobků jde často například o chyby v označování. Podle viceprezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky je tato aktivita komory nadbytečná a nesystémová. „Mám pochybnosti o objektivnosti takových kontrol,“ uvedl.
Sledování kvality potravin v řetězcích zahájila komora ve spolupráci s Odborovým svazem pracovníků zemědělství a výživy a se Sdružením obrany spotřebitelů 18. listopadu. Zástupci všech tří organizací chodí jako běžní zákazníci po obchodech a sbírají poznatky zejména o porušování zákona o potravinách a souvisejících vyhlášek a dalších norem.
Komora si podle Veleby nebere za cíl nahrazovat činnost státního dozoru, k čemuž nemá žádné zmocnění. Do akce zapojení dobrovolníci nemají právo oficiální kontroly zboží nebo ukládání pokut. Hlavním cílem akce je prý upozornit veřejnost i politiky na nepravosti při prodeji potravin. Všechny prohřešky proti zákonu a vyhláškám předávají zástupci komory dozorovým orgánům, dodal.
Jedním z častých problémů je podle AK označování hovězího masa – z jakého kusu dobytka pochází. Komora kritizuje také prodej za nízké ceny pod výrobními náklady. Snižování cen až na samé dno je totiž podle ní často spojeno i s výrazným poklesem kvality.
Poznatky z průzkumu chce AK využívat k prosazení změn v zákonech. Podle současné právní úpravy musí být například na obale uveden výrobce nebo dovozce nebo prodejce. Komora se chce zasadit o změnu tak, aby spotřebitel měl vždy možnost zjistit již z obalu, kdo konkrétní zboží vyrobil.
Zveřejněním závažných nedostatků v některých obchodních řetězcích se probudil zákazník, který představuje nejlepší kontrolní systém, uvedl k aktivitě AK Juračka. „I vzhledem k množství podnětů od spotřebitelů nyní v obchodech kontrola stíhá kontrolu a zabezpečení kvality potravin je dostatečné,“ uvedl.
Podle dřívějších informací kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce letos v 18 velkoprodejnách odhalily manipulaci s dobou trvanlivosti a další nedostatky, včetně prodeje prošlých potravin a zkaženého masa. Mezi hříšníky se objevily pětkrát Julius Meinl a Hypernova, čtyřikrát Albert a jednou Carrefour, Delvita, Billa a Kaufland.
Pracovníci České obchodní inspekce za deset měsíců letošního roku uskutečnili v obchodních řetězcích 2977 kontrol. V 712 případech, tedy téměř ve čtvrtině, zjistili porušení zákonů, na jejichž dodržování inspekce dohlíží.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.