Škrty v Unileveru se zdají lidem tvrdé

2. 12. 2005 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Permanentní restrukturalizace v koncernu Unilever se zaměstnancům přestává líbit. Firma by měla změnit názor, protestovali včera v Evropě pracovníci britskonizozemského koncernu, světové trojky v potravinářském byznysu. Až 2500 zaměstnanců je totiž po celé Evropě ohroženo plány na transfer služeb do jiných firem.
Unilever se snaží všemi způsoby snížit náklady a zastavit poklesy zisku. Dlouhodobá restrukturalizace, která v minulých pěti letech už stála místa 55 tisíc zaměstnanců koncernu, by teď mohla zasáhnout především pracovníky IT služeb a personálních oddělení.
V Nizozemsku, Německu, Francii a Itálii proto odborové organizace připravily protestní akce, které ovšem zatím nemají přerůst ve stávky, protože probíhají jednání odborů s vedením koncernu. Připraveni na protesty jsou i odboráři v Británii. V Nizozemsku se odbory obávají, že zde Unilever během příštích pěti let uzavře pět ze svých sedmi továren v zemi. Restrukturalizaci a snižování nákladů přitom už padlo za oběť cekem 145 továren koncernu.

MEZITITULEK: Stávkuje se i jinde v Evropě
Časově se tyto protesty shodují s mnoha podobnými akcemi po celé Evropě, kde za lepší pracovní podmínky a proti propouštění a tvrdým restrukturalizacím stávkovali na konci listopadu pracující v Itálii, železniční zaměstnanci ve Francii, dokaři v Nizozemsku. Včera také stávkovali kvůli propouštění zaměstnanci Seatu, španělské divize koncernu Volkswagen. V prosinci má pět dní stávek zasáhnout i největšího britského dodavatele energie, koncern Centrica.
Vedení Unileveru se snaží uklidnit situaci a zdůrazňuje, že konečné rozhodnutí ještě nepadlo. To potvrdila i mluvčí společnosti pro ČR Marcela Němcová s tím, že vzhledem k omezenému dopadu na Česko podobné protesty neočekává. Minulá propouštění se však nevyhnula ani Česku – během letoška Unilever uskutečňuje přenos výroby ze Zábřehu na Moravě do Nelahozevsi a propuštěno přitom má být až 240 pracovníků.
Koncern změny nutně potřebuje. Výsledky třetího čtvrtletí jen potvrdily dlouhodobý trend – pětiletý plán „Cesta k růstu“, který skončil loni, nesplnil očekávání. Kdyby nebylo jednorázového příjmu z prodeje jedné divize, zisk koncernu by v meziročním srovnání klesl o 11 procent. Vedení Unileveru se toho přitom už dost podařilo – kromě všech škrtů, prodejů divizí a továren zahrnují plány i výraznou redukci původních 1600 značek koncernu na pouhých 400. Unilever se také na přelomu roku popral se svou přebujelou duální strukturou a ukončil dvojvládí dvou předsedů správních rad.
Koncentrované pravomoci šéfa Patricka Cescaua by měly umožnit daleko pružnější a rychlejší rozhodování. Odborníci se ale obávají, že to všechno nemusí stačit. Aby koncern udržel krok se svými konkurenty, jako jsou Nestlé nebo Procter & Gamble, potřebuje hlavně nápady a investice do inovací a reklam.

MEZITITULEK: Jogurty s pojištěním
Že tato varování bere koncern vážně, dokazuje i nová kampaň ve Francii. Tady se Unilever pokouší zvýšit zisky spojením zdravotního pojištění se zdravými produkty koncernu na policích supermarketů, napsal list Financial Times.
Místní pojišťovna Maaf poskytne slevy na roční pojištění, jejichž výše bude záviset na tom, kolik si zákazníci koupí zdravých „pro-aktiv“ jogurtů, margarínů nebo mléčných nápojů Unileveru. Podobný experiment v Nizozemsku už Unileveru přinesl zvýšení tržeb těchto produktů o 25 procent.
Konkurence však nespí – Danone už urychleně pracuje na podobném schématu s pojišťovnou AGF. Kampaň navíc rozčilila spotřebitelské organizace. Považují ji za „skandální“ – Unilever by podle nich raději měl redukovat tuky a cukry ve svých běžných produktech.

Změny v číslech
Co už proběhlo
Unilever během pěti let propustil 55 tisíc zaměstnanců, zrušil 145 továren a zredukoval počet značek koncernu – z 1600 by jich mělo zůstat 400.
Zrušil také duální strukturu vedení.
Co se teď chystá
Outsourcing IT a personálních služeb, který by se měl týkat 2500 zaměstnanců.
Zdroj: Bloomberg

Hospodářské noviny, 2.12.2005, autor: Ethel Kratochvílová

Redakce MAM

Další zajímavé čtení