Hlavní události v českých médiích v roce 2005

8. 12. 2005 11:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Přehled hlavních událostí na české mediální scéně v roce 2005:

TELEVIZE

Začátkem února schválil antimonopolní úřad vstup Central European Media Enterprise (CME) do televize Nova. Americký investor, který se podílel na začátcích Novy a kterého později odstavil Vladimír Železný, se v březnu dohodl i s menšinovým vlastníkem CET 21 Petrem Kršákem. Operaci dokončila CME v červnu, kdy oznámila převzetí 15 procentního podílu PPF v televizi. CME také od PPF v září koupila sportovní kanál Galaxie sport.

Zahraniční vlastník, švédská skupina Modern Times Group, vstoupil v září i do televize Prima, když získal 50 procent v mateřském holdingu. Už v létě tehdejší vlastníci Primy ukončili vysílání TV Praha a TV Hradec Králové, a to kvůli ztrátám i nejasnostem kolem licence.

Česká televize začala v květnu vysílat zpravodajský kanál ČT24; nepřetržité vysílání zpravodajství spustila v září. Začátkem září začala vysílat i teleshoppingová televize Top TV. Hudební stanice Óčko se v dubnu stala součástí mediální skupiny Mafra.

ROZHLASOVÉ VYSÍLÁNÍ

V květnu spustil Český rozhlas vysílání dvou stanic, připravených pro pozemní digitální vysílání. ČRo zatím šíří zpravodajské Rádio Česko a stanici zaměřenou na vážnou hudbu D- Dur hlavně na internetu. Od června přibyl i vědě věnovaný program Leonardo, od počátku příštího roku má začít vysílat i stanice pro mladé Čro 4. Mezi soukromými rozhlasovými stanicemi patří k nejzajímavějším změnám nedávný vstup francouzského koncernu Lagardere, kterému patří mu Frekvence 1 a Evropa 2, do pražského Radia DeeJay (dříve Bonton).

KONCESIONÁŘSKÉ POPLATKY

Po mnoha letech sporů a několika neúspěšných návrzích schválili v červnu poslanci zvýšení poplatku za rozhlas a televizi. Poplatek za rozhlas stoupl od října z 37 na 45 korun měsíčně, platba za televizní přijímač vzroste postupně ze 75 na 135 korun v roce 2008. Česká televize až na výjimky přijde o možnost vysílat reklamu.

START DIGITÁLNÍHO VYSÍLÁNÍ

V říjnu spustily České radiokomunikace v Praze a okolí po pěti letech experimentů řádné digitální vysílání televize a rozhlasu, které divákům nabízí větší škálu programů i kvalitnější příjem. Na jaře 2006 mají být digitálním signálem pokryty Brno a Ostrava, možná i některá další velká města.

TISK

V březnu se objevil další titul, konkurence nejprodávanějšího Blesku – SuperSpy, který navázal na stejnojmenný nedělník i na týdeník Spy. Ve stejné době se na bulvární témata zaměřil i Večerník Praha, který se v říjnu přejmenoval na Šíp a z pražského deníku se stal celostátním listem. Koncem listopadu přišlo vydavatelství Ringier s bezplatným deníkem 24 hodin, který se snaží konkurovat zavedenému Metru. V květnu přestal po více než 45 letech vycházet týdeník Mladý svět, který koupil vydavatel Sebastian Pawlowski a spojil jej s časopisem Instinkt.

INTERNET

Na začátku listopadu vznikl zpravodajský server Aktuálně.cz, projekt portálu Centrum.cz, který do té doby spolupracoval s internetovou podobou Lidových novin. Do projektu přišla řada známých novinářů, například z Hospodářských novin. Internetový deník, který nemá na rozdíl od konkurence papírovou podobu, například přinesl jako první informace o spekulacích s pozemky, jež vedly k pádu ministra zemědělství Petra Zgarby.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.