Expo 2005 ukázalo řadu trendů

12. 12. 2005 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Každá Světová výstava se svým pojetím snažila poukazovat na aktuální trendy a vývoje v lidské společnosti. V minulosti se tak dostalo prostoru technickému a průmyslovému pokroku, prezentovaly se úspěchy ve vědě a vesmírných objevech. V letošním roce se Světová výstava konaná v japonském Aiči svým tematickým zaměřením „Moudrost přírody“ navracela zpět k hodnotám naší planety Země.


Celý komplex umístěný u hlavního města a prefektury Aiči-Nagoja byl již od počátku projektován tak, aby se po ukončení výstavy mohl opět využít jako přírodní park. Na přípravě architektonické studie pracovalo mnoho renomovaných architektů, jejichž cílem bylo vytvořit funkční prostor pro budoucí výstavní atrakce a zároveň komunikovat hlavní téma výstavy: „Moudrost přírody“. Díky promyšlené architektonické studii a následné realizaci vznikl areál se vzrostlými stromy a s bohatou a precizní zahradní úpravou.


Souběžně s výstavbou areálu se jiný tým věnoval vystavovatelům, prezentujícím se zemím. Na počátku každá země předala organizátorům představu o velikosti pavilonu. Poté vystavovatelé obdrželi unifikované buňky požadovaných rozměrů, jejichž předností nebyla pouze modularita, ale i použité materiály, jež byly z větší části přírodní a recyklovatelné. Cílem tak bylo ekologicky nezatížit prostředí při jejich pozdější likvidaci. Poté již záleželo na invenci a kreativitě každé země, jak si modulový pavilon upraví.


Češi byli jako doma


Přípravy prezentace České republiky se netýkaly jen samotné koncepce pavilonu a jejího programu, její součástí byly i doprovodné kulturní akce, z nichž některé byly pořádány i mimo areál Expa. Expozice v pavilonu vycházela z letošního motta výstavy a díky tomu si zvolila podtéma „Umění života“, které volně navazovalo na práci s přírodními materiály a motivy. Expozici s názvem „Zahrada fantazie a hudby“ zhlédlo za dobu konání Expa od března do září bezmála milion sedm set tisíc návštěvníků. Prognózy přitom původně počítaly s menší návštěvností.


Interiér českého pavilonu byl pojat jako relaxační prostor s optickými a zvukovými objekty, které mohli samotní návštěvníci ovládat. Česká interaktivní expozice byla v kontextu celé Světové výstavy originální, o čemž svědčila jak vysoká návštěvnost, tak i zájem japonských médií. Také prezentace Jihomoravského kraje (JMK) v podobě samostatné expozice umístěné v českém pavilonu, která byla doplněna o divadelní doprovodný program, slavila úspěch. Osobně se slavnostního zahájení zhostil hejtman JMK, který se mimo jiné účastnil celé řady jednání, jejichž cíli nebylo představit pouze kraj a jeho zajímavé turistické destinace, ale poukázat i na jeho výhodnost a připravenost přijmout japonské investory.


Realizátorem expozice JMK byla společnost Sun Drive. Při výstavbě expozice do interiéru pavilonu nezasahovali. Naopak se při navrhování koncepce snažili využít jeho vnitřních dispozic. Minimalistický charakter prezentace sta-věl na starém zvonařském řemeslu rodiny Ditrichových z Brodku u Přerova. Zvony tak na expozici symbolizovaly komunikační prostředky lidského bytí.

Výlet do budoucnosti


Na výstavě se svými pavilony prezentovali jak oficiální účastníci, tak i například technologičtí giganti, jako jsou Hitachi nebo Toyota, prezentující své nejnovější počiny. Celý areál byl dále propojen globálním prostorem, který sloužil rozličným kulturním doprovodným akcím. Díky domácím japonským technologiím dostala světová výstava nádech budoucnosti. Zajímavé bylo například pozorovat propracovanou infrastrukturu dopravy. Návštěvníci mohli využít autobusů bez řidičů jezdících po počítačem řízené dráze, mohli zhlédnout celý areál z magne-tické lanové dráhy nebo se nechat svézt vlakem jezdícím na speciální visuté rampě. V areálu bylo možné spatřit také nejrůznější technická vozítka na alternativní pohon, fungující jako malé sanitky nebo informativní vozy. Vše samozřejmě dodané a vybudované pouze pro potřeby Světové výstavy. Moderní japonské technologie měly místy až neuvěřitelný rozměr. Příkladem může být umělý cvrkot ptáků a vůně vycházející ze stojanů na zastávkách nadzemní dráhy.


Autor pracuje v oboru výstavnictví


p14obr_japonsko.jpg ()
Češi v japonsku. Do pavilonu České republiky zavítalo skoro 1,7 milionu návštěvníků.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.