Digitalizace českých televizí: váhavě vpřed
S ostrým startem digitalizace v Česku je to jako kdysi v devadesátých letech s dostavbou Temelína: stále se prý blíží a blíží, jen na pevné datum, kdy budou uděleny první digitální licence, si nikdo vsadit neodváží.
“Konkrétní datum bych opravdu velmi nerad uváděl,” říká předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Petr Pospíchal.
K opatrnosti má dobrý důvod: podle původního plánu měly být první licence rozdány už v říjnu 2004. Tendr o celkem osm licencí, do nějž se přihlásila padesátka zájemců, pak začal letos na začátku roku. Dodnes ale neskončil. A jeho další pokračování je přinejmenším nejasné: spor o digitalizaci totiž rozděluje nejen členy vysílací rady, ale i politickou scénu.
Již tento týden bude sněmovna v druhém čtení projednávat velmi důležitou novelu mediálního zákona – a pozměňující návrhy z výborů mohou celý proces ještě notně zkomplikovat.
MEZITITULEK: Počkejme, uvidíme
Podle jednoho z nich by se měl rozjetý tendr dokonce anulovat, další by ho měl alespoň pozastavit do doby, než se definitivně vyřeší všechny nejasnosti kolem digitálních licencí Primy a Novy, pro něž budou nové digitální kanály znamenat výraznou konkurenci a které kdysi dostaly povolení vysílat až téměř do konce příštího desetiletí “pouze” z pozemních vysílačů – ty by ale měly být v té době už dávno vypnuty. (Přesné datum ještě stanoveno není.)
“Rada by měla počkat, až jak dopadne tento zákon,” míní poslanec Petr Pleva (ODS). “Potom by mohla licence udělovat zhruba na konci března či v dubnu 2006. Držitelé licencí by pak měli ze zákona rok na to, aby začali vysílat.”
Naopak předseda mediální komise sněmovny, lidovec Jaromír Talíř tvrdí, že by bylo užitečné digitalizaci zrychlit. “Rada by mohla licence udělit do dvou tří měsíců,” tvrdí. “A ve hře je i pozměňovací návrh, podle kterého by držitelé licencí museli začít s vysíláním už do půl roku. Ale záleží samozřejmě na tom, jestli v radě bude dost hlasů na udělení licencí.”
A právě to může být hlavní problém: “Devět hlasů, které je k tomu potřeba, prostě v radě není,” tvrdí radní Václav Žák.
Předseda rady Pospíchal, který naopak chce bez ohledu na dění ve sněmovně v tendru pokračovat, se nad těmi slovy ošívá: “Jak něco takového může pan kolega říct? On to možná nechce, ale má v radě jen jeden hlas. Doufám, že ti lidé jsou rozumní a odpovědní.”
Až se příští týden rada znovu sejde, bude podle svého předsedy dál posuzovat žádosti z tendru. A tady je na cestě k většímu diváckému komfortu další možný zádrhel: podle jakých kritérií chce rada licence udělovat, respektive: jak by podle radních mělo “žánrově” vypadat rozdělení nových programů?
MEZITITULEK: Co se bude vlastně vysílat?
Přesný klíč k dispozici zatím není. “Nejdřív musíme všechny žádosti posoudit, například jestli jsou reálné ekonomicky. A pak se může stát, že nám zbude třeba jen osm reálných,” říká radní Žák. “Anebo jich takových bude třicet. A pak bude muset rada říct, jak chce tematicky nové kanály seřadit.”Ani pak ale všechny problémy neskončí. Až v létě 2006 bude teprve po mezinárodní konferenci jasné, jaké frekvence pro stavbu digitálních “sítí” Česku připadnou: dvě ze tří zatím plánovaných sítí, v nichž by mělo být po čtyřech až pěti kanálech, totiž dnes v podstatě pokrývají jen velká města.
Pro bohatší nabídku budou muset ale něco udělat i diváci: minimálně si zakoupit speciální zařízení “set-top-box”, který jim umožní příjem digitálního signálu.
Podle Žáka by mohlo být pobídkou k nákupům plánované rozsáhlé vysílání chystaného sportovního kanálu ČT 4 z olympiády a mistrovství světa ve fotbale, které již poběží také digitálně.
“To je možná pravda,” připouští Pleva. “Jenže set-top-boxy, které si dnes lidé za patnáct set kupují, jsou v podstatě jen převaděče. Čas pro ty modernější, díky nimž digitalizace umožní rozvoj skutečně zajímavých alternativních programů nebo dalších služeb, jako je třeba internet nebo sázení, podle mě přijde až někdy za čtyři roky.”
Kdo také žádá o digitální licenci
Óčko
První česká hudební televize Óčko, která patří společnosti Mafra, v současné době vysílá v multiplexu Czech Digital Group.
TOP TV
Nabídková televize, která momentálně vysílá v kabelových sítích přes satelit. Kombinuje pořady prezentující komerční produkty a divácké soutěže.
Z1
Projekt zpravodajské televize, za kterým stojí společnost První zpravodajská, patřící finanční skupině J&T.
Febio TV
Televizní kanál, za kterým stojí producent a režisér Fero Fenič, chce nabídnout inteligentní zábavu
Zdroj: tiskové materiály
Hospodářské noviny, 13.12.2005, autor: Aleš Borovan, Jindřich Šídlo
Podobné zprávy
Young Lions: Kategorii PR vyhrály Iva Křenová a Zuzana Klierová z Bison & Rose

Tento mění design produktů a komunikaci s VMLY&R Commerce a Ogilvy
Dentsu spouští produkci Content Symphony, řídí ji Radim Kameník
