David Lanzmann: „Svou duši reklamě neprodám“
Jste režisérem reklam, který občas natočí film, nebo filmový režisér, který si odskakuje k reklamám?
Já jsem režisér. Točím krátké filmy, reklamy, videoklipy, stříhám, hraju na klávesy v rockové skupině Les Chaussettes sales – a hraný film je moje vášeň. Nicméně i reklamní spoty točím rád, je to výborná zkušenost, seznamuji se při natáčení hlavně s novou postprodukční technikou, získávám zkušenosti s užitím rytmu. Hraný film mi přináší největší uspokojení, reklama hlavně peníze – když ji dělám, je to, jako bych chodil do práce. Jako muzikant rád točím videoklipy, vzrušuje mě stříhat obrázky na hudbu, kterou se skvěle vyjadřují emoce. Točím i dokumenty, teď jsem právě natočil dlouhý rozhovor s Timem Burtonem, kterého mám moc rád, a chystám se do střižny, abych z něj připravil dokument pro kina. Kdybych to měl shrnout: dělám, co mě zajímá, a snažím se svoji duši nezaprodat reklamě.
Vaše první reklama byla pro velkého klienta…
…pro Givenchy! Nejdříve jsem pro ně točil firemní dokument se záběry z kanceláří a výroby; pořád se tam mluvilo o tom, že se bude točit nová reklama. Já poslouchal… a pak jsem jim přinesl námět. Celé to vzniklo dost spontánně mimo jejich reklamní agenturu Intermedia. S klientem jsem byl pořád v přímém kontaktu – a byl spokojený.
A co jste jim vlastně tehdy prezentoval?
Tématem spotu je objevování. Kamera se otáčí kolem objektu, který vypadá jako vesmírná loď. Dynamicky nastříhané detaily “lodě” jsou prostřihávány záběry ze slavných hraných filmů, které spojuje téma spotu (např. Vetřelec). Až na konci spotu divák pochopí, že předmětem onoho objevování je flakon Givenchy.
Stal se spot pro Givenchy vaší vstupenkou do světa reklamy nebo se chcete raději zaměřit na film?
Téhle možnosti jsem nevyužil, nebyl to můj cíl. Vydělané peníze jsem vložil do hraného filmu Doo wop, který jsem zrovna začal točit – místo toho, abych získal zakázky v reklamě. Asi jsem promarnil příležitost vydělat si hodně peněz.
To se v reklamě stává málokdy, aby režisér točil podle vlastního námětu…
Tohle na tom bylo to nejlepší: nebyla to objednávka, přinesl jsem svůj nápad, mohl jsem spot udělat po svém, měl jsem úplně volnou ruku. Navíc jsem do reklamního spotu mohl vnést svou vášeň pro film. No, tohle své nadšení přece jen musím trochu korigovat: spot byl velmi přijatelný kompromis mezi reklamní zakázkou a filmařskou vášní.
Takže jak je to s vaší pozicí na pomezí filmu a reklamy?
Když natočím dobré reklamy, nikdo mě s námětem na dobrý hraný film neosloví. Ale naopak to platí. Teď jsem udělal film a než připravím další, čekám na nabídky z reklamy. Až dosud jsem je neodmítal a ani v budoucnu se jim nebráním – pokud bych zrovna netočil film. Ovšem musím říci, že ve Francii je to přesně rozdělené: agentury na konkrétní zakázku oslovují režiséry-specialisty, kteří už obdobnou reklamu udělali. U nás jsou specialisté na produkty a reklamní žánry, a to já nejsem.
Autor je producentem filmů a TV spotů.
David Lanzmann (1974)
Všestranný filmař: režisér, scenárista, střihač, hudební skladatel a muzikant. Před svým prvním hraným filmem Doo wop (2004, v ČR uveden ve Fóru nezávislých na MFF v Karlových Varech 2005 a na Festivalu francouzského filmu 2005) režíroval několik krátkých hraných filmů (Bancal, Touchez pas a ma poule, Les Chaussettes sales, Bonne nouvelle), videoklipů (Public Enemy, Daniel Balavoin, vlastní skupina Les Chaussettes sales) a reklamních spotů (Givenchy, Yoplait). V současné době dokončuje celovečerní dokument o Timu Burtonovi. Filmy točí ve vlastní produkci Les films de la Gaiole.
David Lanzmann. Francouzský režisér začínal s reklamou pro Givenchy, při níž ho klient nechal realizovat vlastní nápad.