Jelínek: Soud nemůže stanovit adekvátnost zveřejněných fotografií

13. 12. 2005 14:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Předseda syndikátu novinářů Miroslav Jelínek nesouhlasí s částí odůvodnění rozsudku, podle kterého se deník Šíp musí omluvit premiérovi Jiřímu Paroubkovi a jeho ženě Zuzaně za kritiku jejich vzhledu. Samotný rozsudek Jelínek komentovat nechtěl, protože obsah článků a fotografií nezná. Zdůvodnění vyjádřené větou, že „snímky musí být adekvátní tomu účelu, který je zde vlastně zmiňován“ však podle něj obecně omezuje svobodu projevu danou Listinou základních práv a svobod.
„Soud podle mého názoru mohl prohlásit, že uveřejnění konkrétního snímku poškodilo dobrou pověst občana, nemůže však stanovit obecné pravidlo adekvátnosti, neboť by tím zasáhl do svobodné tvorby médií,“ dodal.
Pražský advokát Jiří Herczeg však s výrokem soudu souhlasí a považuje jej za korektní. Výrok soudu v tom smyslu, že k článkům byly záměrně vybrány úsměvné fotografie, které mohou dotčenou osobu spíše skandalizovat a urazit, je podle Herczega korektní. „Neviděl bych v tom omezení svobody tisku, i tisk musí dodržovat určitá práva,“ konstatoval advokát.
Paroubkovi zažalovali vydavatelství Vltava-Labe-Press, a.s. za sérii zpráv Večerníku Praha, předchůdce Šípu. Články s titulky „Paroubkovi bez noblesy“, „Paroubkovi nemají vkus“, „To je oblek po starším bratrovi?“ a „Co ten účes madam?“ komentovaly neupravenost páru a doporučovaly návštěvu vizážisty. Doprovázela je i fotografie z fotbalového zápasu, kde fanoušci 30. dubna drželi transparent s nápisem „Paroubku, dnes ji můžeš upálit“.
Podle předsedy českobudějovického senátu Evžena Sedleckého bylo nutné posoudit článek i s fotografiemi jako celek. „Samozřejmě jsem posuzoval i ten snímek fanoušků a jeho vhodnost a nutnost použití k účelu celého toho článku, ale byl to jen jeden z důvodů,“ řekl Sedlecký.
Článek sice měl upozornit na nedostatky vzhledu Paroubkových, ale snímky byly vybrány tak, aby u čtenáře vyvolaly úsměv. Celkově pak článek podle předsedy senátu vyzněl hanlivě. „Pisatel říkal: My jsme chtěli upozornit na vzhledové nedostatky. Ale k tomu dal fotky, které smysl toho článku nepodtrhovaly. Ony už překračovaly tu míru, ráz toho, co chtěl pisatel říci,“ dodal.
Zástupce vydavatelství Vltava-Labe-Press Jiří Petrů řekl v pondělí před soudem, že je úlohou novin, aby podobné události lidem zprostředkovaly. Dodal také, že články nebyly nijak urážlivé a slušně také nabízely páru služby kadeřníků a vizážistů. Premiér je podle něj veřejnou osobou, která musí počítat se zvýšeným zájmem o soukromí ze strany médií.
„Určitá míra přijatelné kritiky je sice na jednu stranu u politiků širší než u občanů, na druhou stranu má ale i politik právo na ochranu soukromí,“ míní Herczeg. Zároveň podotkl, že vzhled Zuzany Paroubkové nijak nesouvisí s Paroubkovou funkcí. Podle Herczega šlo v žalovaném případě ze strany deníku o podpásový úder. „I evropský soud se v posledních rozhodnutích přiklání k silnější ochraně osobnostních práv i veřejně činných osob s tím, že i tisk musí respektovat určité hranice, a to zejména, když nejde o veřejnou aktivitu dotčené osoby, ale o narušení její intimní sféry,“ prohlásil Herczeg.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.