Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Auta ze sekáče jedou čím dál víc

Redakce MAM12. 12. 200519. 6. 2019

Největší obchodník s ojetými vozy ročně v ČR prodá podobný počet vozů jako Škoda Auto. Nejen AAA Auto totiž nahrává nižší kupní síla obyvatel.

Trocha statistiky
Od ledna do října letošního roku bylo podle Sdružení automobilového průmyslu prvně registrováno 158 630 nových a 137 398 ojetých motorových vozidel. V kategorii osobních aut, která představují největší část evidovaných vozidel, bylo prvně zaregistrováno 106 688 no-vých a 119 411 dovezených ojetých vozů. Zatímco prodej nových vozů oproti stejnému období loňského roku vzrostl o 2,46 %, trh ojetých osobních vozů zaznamenal razantní nárůst o 20,03 %. Podíl nově registrovaných ojetých aut tak činil 52,81 %, loni 48,86 %. Průměrné stáří přivezených ojetých automo-bilů – nejvíce zahraničních ojetin pochází z Německa (60 %) a Francie (22 %) – je sedm let. Zákonem stanovená hranice pro dovoz ojetého osobního auta je osm let. Kromě toho odhaduje, že se do provozu dostane i značná část z nejméně 12 000 vozů, které byly dovezeny tzv. “na náhradní díly” a jejichž věk byl značně vyšší.

O co je zájem
Z uvedených údajů by se mohlo zdát, že není nic jednoduššího než prodávat ojetá vozidla. Avšak trh se zaplňuje, zákazníci jsou náročnější, vývoj cen má klesající tendenci. Ke značnému poklesu ceny dochází zejména u velkých vozů s objemným benzinovým motorem a vysokými servisními náklady i spotřebou paliva. Jedná-li se přitom ještě o automobil z americké či korejské produkce, je možnost prodeje takového vozu velmi omezená.
Důležité jsou také rozdíly mezi regiony: nejméně peněz kupující za ojetý vůz většinou zaplatí v Praze. Nicméně nasycenost domácího automobilového trhu je relativní. Průměrné stáří registrovaných vozidel v ČR je 13,5 roku a největší zájem je podle obchodníků s ojetými automobily pořád o vozy s cenou do 150 tisíc Kč.


16obr_car_parts.jpg ()

Do regionů
Po listopadu 1989 se projevila vyprahlost po “cizích” vozech: nastal takřka bezbřehý dovoz ojetin a jejich “divoký” prodej. Vyrostla spousta malých autobazarů, jen v Praze kolem čtyř stovek; většinou však fungovaly na “amatérské bázi” a bez propracované obchodní a marketingové strategie. S ní de facto přišla v druhé polovině devadesátých až firma, která dnes nese jméno AAA Auto.
Hlavní hráč vysoko převyšuje ostatní jak v objemu prodaných vozů i tržeb, tak v propracovanosti marketingu. Podíl AAA Auto na trhu se odhaduje na 22 až 25 procent. Podle TNS A-Connect na nadlinkovou propagaci od ledna do konce října letošního roku vydalo 162,3 mil. Kč, což představuje více než 80 procent z celkové částky zhruba 199,5 mil. Kč, kterou autobazary na reklamu vynaložily.
Na trhu působí ještě několik firem se širší než místní působnos-tí, které vyvíjejí marketingové aktivity. Za dvojku mezi českými autobazary je považována společnost Autocentrum Esa, jejíž výdaje na reklamu ve stejném období či-nily 10,2 mil. Kč. Mezi významnějšími inzerenty je možné najít bazary Eurocar Brno, ústecký Autobazar Gragi, Sixt Autoland, Autobazar Jelínek, Auto Diskont, Extra Auto či Štěpánek Auto.
Jinak je prodej ojetých vozů víceméně regionální záležitostí a podle odhadů v Česku funguje více než tisícovka autobazarů včetně dovozců a překupníků, kteří pracují na živnostenský list. Malí prodejci se zaměřují na propagaci ve svém regionu za pomoci outdooru a místních médií. Do regionů pronikají i nejsilnější hráči: AAA už vybudovala 12 autocenter a výkupních poboček.
Dále existují specializované autobazary: některé se zaměřují na vybrané značky vozů, užitkové vozy, jiné na nákladní auta, luxusní automobily či naopak na levné vozy. Příkladem posledně jmenovaného je firma Auto Diskont, která jako cílovou skupinu uvádí především studenty či mladé ženy. Specifikem obchodu s ojetými vozy u nás je relativně malá aktivita autorizovaných dealerů nových vozů. V západní Evropě na jedno nové auto, které dealer prodá, připadají až tři vozy ojeté. Většinou se jedná o auta s prokazatelnou minulostí i s pravidelnou údržbou a zákazník je ochoten si za ně připlatit.

Co ještě přinesla AAA
AAA Auto kromě komunikace přineslo i další novinku. Koncem 90. let začala firma aplikovat do té doby na českém trhu neužívaný výkup za hotové. Ostatní autoba-zary v té době nabízely pouze komisní prodej: sloužily coby zprostředkovatelé obchodu, za což vy-inkasovaly provizi; v závislosti na ceně vozu zhruba 5 procent z prodejní ceny. Pro úspěch výkupu za hotové, který posléze začaly užívat i další autobazary, je však nutné sledovat vývoj trhu.
Díky investicím do marketingové komunikace, především do reklamy v tisku a v rozhlase, se v letech 1998 a 1999 zvýšil obrat AAA Auto zhruba třikrát. Cílovou skupinou je mainstreamová populace, podle tiskové mluvčí Magdalény Drsové tvoří nejvyšší podíl zákazníků muži ve věku 25 až 50 let. Dřívější komunikace AAA stavěla na celebritách typu Haliny Pawlowské, Jana Kollera či Jaromíra Jágra. V současné době se zaměřuje jak na image (právě vysílaný TV spot “Lidi pro lidi”), tak na produkt (slogan “Auto pro každého, cena pro každého”). AAA také komunikuje takřka kontinuálně, i když bazary jsou sezonní segment s vrcholem na jaře a v létě (a největším propadem v lednu a únoru).
V roce 1998 autobazar AAA spustil provoz call centra, jež nyní zaměstnává téměř 200 zaměstnanců, kteří za měsíc vyřídí 150 tisíc hovorů. Na bezplatné lince se člověk, který hodlá auto prodat, dozví orientační cenu. Operátoři také monitorují nabídky v inzertních mediích a oslovují prodávající s nabídkou odkupu. Telemarketing se stal jednou z klíčových aktivit AAA. Důležitým komunikačním nástrojem je také sponzoring. Se značkou AAA Auto je spojena Česká Miss, kulturní a zejména sportovní akce. AAA je partnerem Jágr teamu či hokejové a fotbalové reprezentace.
Letos ovšem společnost snížila investice do reklamy zhruba o 15 procent (ze 197 mil. v roce 2004 – zdroj: TNS A-Connect). Podle majitele a zároveň generálního ředitele a předsedy představenstva Anthony J. Dennyho je to důsledkem skutečnosti, že povědomí o značce AAA Auto má už 90 procent české populace.

Na síti i na papíře
Stále důležitější roli hraje internet. Umožňuje představení nabídky na vlastních stránkách (ty mají všichni větší prodejci) i vymanění se z regionu. To je případ internetových serverů, které zprostředkovávají kontakt mezi prodejci a zájemci o ojetý vůz z celé republiky (potenciálně i zahraničí). Nabídka přes internet se rozvíjí od konce 90. let; v posledních letech se její objem každoročně zvyšuje zhruba na dvojnásobek a lze předpokládat další růst až ke standardnímu distribučnímu kanálu.
Firmy i soukromé osoby, které zde chtějí vůz inzerovat, zaplatí většinou poplatek. Další příjmy provozovatelů pocházejí z provizí za zprostředkování úvěrů na nákup vozu, pojištění a také z bannerů. Dominantní pozici si drží server TipCars.com, který přišel na trh v roce 1998. Letos návštěvnost dosáhla 600 tisíc přístupů měsíčně, což je o 50 procent víc než loni. V současnosti je přes něj nabízeno kolem 55 tisíc aut. Velkou nabídku mají i stránky spadající pod dva nejvýznamnější portály: Seznam (sauto.cz) a Centrum (automix.cz).
Podle Kateřiny Bernfeldové, vedoucí marketingového oddělení společnosti EBM systém, která doménu TipCars.com provozuje, při propagaci používají všechny prvky marketingového mixu, aby oslovili své cílové skupiny: autosalony, autobazary i koncové zákazníky. EBM systém vydává i tištěný celostátní inzertní měsíčník TipCars speciál, regionální čtrnáctideník TipCars region a také vozidla nabízí na teletextu Prima TV.
Pro ty, kteří přístup k internetu nemají, plní podobnou funkci tištěná inzertní média. Mezi nimi má největší dosah Auto Annonce, která se ovšem primárně zaměřuje na inzerci soukromou; podle vydavatele vychází čtyřikrát týdně v nákladu 45 tisíc výtisků. Není neobvyklé, že zákazník z Vysočiny si dojede auto koupit do Mostu.

Platit, prosím
Čím dál běžnější je i pořízení vozu na leasing nebo spotřební úvěr. Konkurence mezi autobazary je velká a většina z nich se snaží být svým zákazníkům při vyřizování financování vozu nápomocna, často spolupracují s více leasingovými společnostmi. Je možné vyřídit i nulovou akontaci či splátky kolem tisíce korun měsíčně. Ve splátkách je často zahrnuto nejen tzv. povin-né ručení, ale i pojištění proti krádeži a havarijní pojištění. Například v autobazaru AAA Auto se na leasing prodá více než polovina aut. Mezi finanční služby velkého počtu bazarů patří tzv. zpětný leasing: zákazník svůj vůz autobazaru prodá a okamžitě si ho koupí na leasing.


16obr_grafy.jpg ()


17obr_graf.jpg ()

×

Oficiální česká hitparáda IFPI ČR – 49. týden 2005

Starší článek

V maďarské MTV dostanou šanci mladí romští novináři

Novější článek

Podobné zprávy

Akce
Foto: Young Lions

Young Lions: Media ovládli Andrea Michel a Matěj Buďárek z Marketup

Jak sesbírat 200 tisíc nepoužívaných telefonů? Hledejte zlatý poklad v Praze, říká vítězný návrh kampaně kategorie Media v letošním ročníku soutěže Young Lions.
19. 4. 202119. 4. 2021
Lidé

Tescu bude v Česku šéfovat Katarína Navrátilová

Společnost Tesco výrazně posílila lokální středoevropské týmy včetně toho českého. Zároveň upravila strukturu vedení, která má být více flexibilní, aby…
19. 4. 202119. 4. 2021
Zprávy

Obrat e-shopů byl prvním kvartálu o 16 miliard korun vyšší než loni

Obrat českých e-shopů se podle analýzy společnosti Shoptet v letošním prvním kvartálu oproti loňskému zvýšil o 16 miliard korun. Zatímco v prvním čtvrtletí…
19. 4. 202119. 4. 2021
Marketing

Hornbach v kampani zdobí budovy, vraky, sloupy i „knihobudky“

Hobby market Hornbach v duchu claimu své letošní jarní kampaně „Zahrada může být kdekoliv“ oživuje zelení nudné křižovatky, vchody do metra i vraky aut. Za…
19. 4. 202119. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

DDB Prague posiluje kreativu a digitál
Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více