Americká armáda údajně tajně platí iráckému tisku, aby zveřejňoval proamerické články. Zprávy, které mají zlepšit obraz Američanů v zemi, si sama píše zvláštní jednotka armády USA. Napsal to ve středu americký list Los Angeles Times.
Bílý dům uvedl, že je touto zprávou „znepokojen“. „Snažíme se získat od Pentagonu (ministerstva obrany) více informací,“ sdělil mluvčí prezidenta Scott McClellan.
S publikací propagandistických článků coby součásti informační ofenzivy prý začala americká armáda v letošním roce. Články byly napsány anglicky a pak přeloženy do arabštiny. Bagdádské deníky je otiskly a dostaly za to zaplaceno, píše list.
Odvolává se přitom na své zdroje z americké armády, které vypovídaly pod podmínkou anonymity. Informaci deník získal také od zaměstnanců novin a z obdržených dokumentů.
Články vyzdvihovaly především práci amerických a iráckých jednotek, odsuzovaly povstalce a zdůrazňovaly snahu koaličních vojsk o obnovu Iráku. „Iráčané budou žít dál navzdory terorismu,“ hlásá například jeden z titulků.
S překladem článků údajně pomáhala malá washingtonská firma Lincoln Group, která se zabývá stykem s veřejností a se kterou měl Pentagon uzavřenou smlouvu. Do iráckého tisku články pomáhali dostat buď přímo zaměstnanci firmy, nebo najatí lidé vydávající se za novináře na volné noze či pracovníci reklamních agentur.
Los Angeles Times články označuje za „víceméně držící se skutečnosti“. Zprávy prý ale vynechávaly to, co mohlo pro Američany nebo pro iráckou vládu podporovanou Spojenými státy vyznít nelichotivě.
Deník dále uvádí, že zvláštní jednotka americké armády pro informace také zakoupila jeden irácký deník a kontroluje rovněž jednu rozhlasovou stanici. Tato dvě média pak používá k šíření proamerické propagandy.
Los Angeles Times svůj článek o placené americké propagandě v iráckém tisku uveřejnil právě v době, kdy americké ministerstvo zahraničí pořádá pro irácké novináře semináře o žurnalistické praxi. Na nich je učí základním novinářským dovednostem a etice západních médií.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).