Začátek vánočních nákupů v USA zřejmě předčí loňské rekordy
Sezona vánočních nákupů začala o víkendu ve Spojených státech snad největšími slevami v historii země. Po takzvaném černém pátku po Dni díkůvzdání je velmi pravděpodobné, že útraty Američanů o prvním nákupním víkendu předčí rekordních 22,8 miliardy dolarů z loňského roku, uvedla Národní federace maloobchodu (NRF).
Její odhady na základě vlastních poznatků potvrdil i největší maloobchodní řetězec Wal-Mart, který oznámil, že listopadové prodeje v USA vzrostly v porovnání s loňskem o 4,3 procenta. Prostřednictvím kreditních a debetních karet Visa nakoupili Američané v pátek zboží za 3,9 miliardy dolarů, což je o 14 procent více než před rokem, oznámila s odkazem na společnost Visa televize CNN.
Chicagská společnost pro průzkum trhu ShopperTrack je poněkud míně optimistická. Podle jejích předběžných odhadů páteční nákupy loňský rekord nepřekonaly, a naopak za ním zaostaly o 0,9 procenta. Pátek nicméně její šéf Bill Martin označil za “velký start sváteční sezony”. Otázkou podle něj ovšem je, zda velké slevy, někdy i o 30 procent vyšší než loni, přinášejí ještě obchodníkům požadovaný profit.
Odborníci na průzkum trhu upozorňují, že prodejci se snaží oslovit zákazníky ještě předtím, než domácnostem přijdou první účty za topení, které kvůli výraznému zdražení energií budou po celých USA podstatně vyšší. “Mnoho prodejen otevřelo dříve než kdykoli předtím a obchodníci nabídli neuvěřitelné slevy, aby přiměli lidi k nákupům,” uvedl předseda NRF Tracy Mullin.
Největší zájem byl v pátek podle informací v médiích hlavně o elektroniku, domácí spotřebiče, hračky a oděvy. Trhákem byly především notebooky v cenách pod 400 dolarů (méně než 10.000 korun), plazmová televize s úhlopříčkou 52 palců za necelých 1000 dolarů (asi 25 000 korun) či přenosný přehrávač DVD za 80 dolarů (2000 korun).
Nákupní horečka se neobešla bez incidentů. V jednom z obchodních domů ve státě Michigan valící se davy při otevření málem ušlapaly ženu, která uklouzla na podlaze. V několika obchodech se lidé o poslední kusy na regálech poprali. Ochranky prodejen musely několikrát zasahovat i proti předbíhajícím zákazníkům, kteří psychicky neunesli, že se na ně zlevněné zboží už nedostane.
Podle předpokladů NRF se o víkendu chystalo nakupovat 130 milionů zákazníků, což je 45 procent veškerého obyvatelstva USA. Za vánoční nákupy Američané utratí letos v listopadu a prosinci 439,5 miliardy dolarů, tedy o šest procent více než loni, odhaduje NRF.
Podobné zprávy

Každý si myslí, že v práci jen hraju hry
KOMENTÁŘ: Značky a jejich politický engagement

Jarní kampaň Zoot: „I bez retuší vám to sluší“
