Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Výprodeje v USA vrcholí

Redakce MAM24. 11. 2005

Na 130 milionů Američanů, tedy 45 procent veškeré populace země, vyrazí o nadcházejícím víkendu do obchodů využít největší výprodejní akci roku. Zcela výjimečné slevy trvající jen několik hodin nabídnou obchodníci v pátek už časně ráno. Tak jako každoročně i letos se očekává, že zákazníci vezmou obchody útokem.
Velké obchodní řetězce, stejně jako značkové prodejny a obchody s elektronikou či nábytkem, otevřou podle tradice v pátek po Dni díkůvzdání v pět nebo šest hodin ráno. Mimořádné slevy, často v řádu mnoha desítek procent, potrvají jen zhruba do poledne, kdy už stejně zpravidla bývá cenově nejvýhodnější zboží rozebrané. Lákavé, i když už ne tak vysoké slevy budou pokračovat i po zbytek dne a celou sobotu a neděli.
Pro pátek po Dni díkůvzdání, kdy v USA začíná sezona vánočních nákupů, se vžilo označení černý pátek, protože se obchodníci poprvé v roce dostávají do zisku, neboli do tzv. černých čísel. Tradičně jde o vůbec největší útraty Američanů za celý rok, i když v poslední době černému pátku úspěšně šlape na paty poslední předvánoční sobota.
Národní federace maloobchodu (NRF) odhadla, že v listopadu a prosinci, tedy v čase vánočních nákupů, Američané utratí téměř 440 miliard dolarů, což je o šest procent více než loni. Prodeje v posledních dvou měsících roku tvoří pětinu celoročního maloobchodního obratu USA, uvedla NRF.
Tvrdá konkurence a původní obavy, že vyšší životní náklady, zejména dražší energie a benzin, se odrazí v nižším spotřebitelském zájmu, přivedly letos některé obchodníky k dosud ojedinělému kroku: nečekají na páteční ráno, ale výprodeje zahájí už těsně po dnešní půlnoci. “Znamená to, že jsou letos obchodníci nervóznější? Naprosto jistě,” řekl v televizi CNN šéfanalytik společnosti pro výzkum trhu NPD Group Marshal Cohen.
Podle něho není daleko doba, kdy se černý pátek stane čtyřiadvacetihodinovou záležitostí nebo kdy výprodeje začnou už ve čtvrtek na Den díkůvzdání. Jeho úvahám dává za pravdu rozhodnutí společnosti Kmart, že své obchodní domy s vánočními slevami otevře ještě dnes večer.
Obchodním řetězcům, které střeží výprodejní ceny jako oko v hlavě, aby nedaly příležitost konkurenci k vyšším slevám, letos udělaly čáru přes rozpočet nejméně tři nezávislé internetové stránky, když předem zveřejnily jejich ceníky pro černý pátek. Šokovaní prodejci i NRF před těmito údaji varovali, že mohou být chybné. Provozovatelé stránek se ale brání jednoduchým vysvětlením, že ceny získali z předem natištěných letáků, které dostali od zaměstnanců tiskáren.
Předvánoční nákupy se letos více odrazí také v on-linovém prodeji. Po vzoru černého pátku se pro první den po svátcích díkůvzdání začíná používat označení kyberpondělí. Bezmála čtyři pětiny internetových obchodů zaznamenaly loni výrazný růst prodeje právě v první pracovní den po svátcích, což je letos vedlo k podpoře tohoto trendu slevami a propagačními akcemi.
Podle průzkumů zveřejněných na webových stránkách NRF využije internetu ze zaměstnání k on-linovým vánočním nákupům nebo alespoň k vyhledávání zboží téměř 52 milionů Američanů, což je třetina všech internetových zákazníků. Obchodníky to vede k optimismu. Zhruba 57 procent jich očekává příjmy vyšší o 30 procent než loni před Vánocemi a každý pátý dokonce doufá, že překoná loňské výsledky nejméně o 75 procent.

×

V Británii končí tradiční omezená otevírací doba restaurací

Starší článek

Majitel Frekvence 1 kupuje pražské Radio DeeJay

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Budějovický Budvar si na média vybral Publicis Groupe

Pivovar Budějovický Budvar si v tendru na mediální agenturu vybral Publicis Groupe. Komunikační skupina pro jihočeský pivovar nově zajišťuje nákup a…
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

Nová studie Kantaru odhaluje důvody úspěchu nejlepších reklam roku. Vede Heineken, do top dvacítky se probojoval i slovenský Kozel.
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Novým mluvčím skupiny PPF se stal Leoš Rousek. Kromě komunikace s médii bude mít na starost rozvoj investorské a byznysové komunikace PPF.
14. 4. 202114. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych
Z čela Shoptetu odchází Miroslav Uďan, nahradí jej Samuel Huba

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více