V restauracích nejvíc táhne pivo a jídlo

16. 11. 2005 08:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Tuzemským hospodám a restauracím plyne stále největší část tržeb, zhruba třetina, z prodeje piva. Lidé ale stále větší díl peněz v restauracích utratí také za jídlo. Jeho význam je již v příjmech restauratérů s pěnivým mokem srovnatelný. Vyplývá to z výzkumu marketingové společnosti Data Servis.
Od roku 2001 se podíl jídla na tržbách gastronomických zařízení zvedl z 23 na nynějších 30 procent. Posílily také lihoviny, z 11 na 13 procent, neboť lidé si dopřávají dražší tvrdý alkohol. Cigarety dnes restauratérům přináší asi šest procent tržeb, před pěti lety to bylo pět procent. Naopak viditelně klesl vliv prodeje nealkoholických nápojů, vína, sektů, kávy, čaje a doplňkového sortimentu.
Za posledních pět let se ale také výrazně změnily ceny jednotlivých kategorií zboží, prodávaného v gastronomických zařízeních. Nejvíce narostly ceny piva, v průměru o čtvrtinu proti roku 2001. Nealkoholické nápoje zdražily o 16 procent, naopak lihoviny o dvě procenta zlevnily, uvedl Data Servis.
Revoluci podle Data Servisu zažívají také samotná gastro zařízení. Za posledních pět let vznikla nová skupina provozoven, nazývaná „Horečka sobotní noci“, která odráží nejvíce nové trendy a potřeby zákazníků – především aktivní odpočinek. Představuje asi 14 procent zařízení. Na ústupu jsou naopak štamgastské hospody, což je zřejmě odrazem toho, že se vytrácí i velcí konzumenti piva a lihovin.
Největší segment představují tzv. restaurace s dobrou adresou, které nabízí nejširší nabídku a často přebírají zahraniční trendy. V současnosti přes ně proteče největší část tržeb gastronomického trhu. Pozici si drží provozovny rychlého občerstvení, které zaznamenaly velký vzestup v kvalitě. Další skupinou jsou gastro zařízení zaměřená na příjemné posezení, například při kávě a desertu.
Na českém trhu mezi roky 2001 a 2005 mírně klesl podíl nejdražších restaurací, asi na 28 procent, naopak posílily provozovny střední cenové kategorie, na 43 procent. Nejlevnější hospody tvoří asi 29 procent všech provozoven.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení