V Polsku se rozhořel spor o nezávislost veřejnoprávních médií. Vládní strana Právo a spravedlnost (PiS) přišla totiž s návrhem na snížení počtu členů takzvané mediální rady. Zdůvodňuje to úsporami. Podle opozice tím ale chce pouze získat kontrolu nad Polskou televizí a rozhlasem.
„Je to součást našeho programu levného státu,“ zdůvodnil návrh šéf poslanců PiS Przemyslaw Gosiewski. Nový zákon by měl snížit počet členů Polské rady pro rozhlasové a televizní vysílání ze současných devíti na tři.
Opozici se ale nelíbí, že by všechny tři mohli prakticky jmenovat zástupci PiS. Prezident, kterým se za měsíc stane Lech Kaczyński z PiS, Senát a Sejm, ve kterých má PiS nejpočetnější zastoupení.
„Nedopustíme, aby se tak stalo. K takovým návrhům budeme v rámci svých možností budovat tvrdou opozici. Představíme vlastní návrh,“ uvedl místopředseda liberální Občanské platformy Jan Rokita. Stejně kriticky se proti návrhu stavějí rovněž další opoziční strany.
„V rukou PiS by se najednou ocitla veškerá veřejnoprávní média. Takovou koncentraci moci v rukou jedné strany pamatujeme z dob komunismu,“ poznamenal poslanec Svazu demokratické levice Waclaw Martyniuk.
Radikální snížení počtu členů vlivné mediální rady se nelíbí ani nacionalistické Lize polských rodin. „V parlamentu je však třeba diskutovat o roli veřejnoprávních médií,“ poznamenal její předseda Roman Giertych. Za změnu se přimlouvá šéf populistické Sebeobrany Andrzej Lepper. „Návrhy PiS mohou způsobit, že se média dostanou pod politický vliv,“ poznamenal.
Strana Právo a spravedlnost chce také sjednotit úřady, které kontrolují ostatní média. Podle výpočtů politiků PiS úřady stojí ročně kolem 120 milionů zlotých (asi 900 milionů korun). Sloučení úřadů prý sníží náklady nejméně o třetinu. V Úřadu pro regulaci telekomunikací a pošty pracuje asi 700 osob, v Polské radě pro rozhlasové a televizní vysílání je zaměstnáno 160 lidí.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).