ÚOHS dal Českému Telecomu pokutu za zneužití dominance

30. 11. 2005 10:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Reklama
SDG

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dal Českému Telecomu pokutu 205 milionů korun za zneužití dominantního postavení. Telecom se chce bránit u soudu. Operátor od roku 2002 nabízel tarify s hovorovými kredity nebo volnými minutami, a bránil tak podle antimonopolního úřadu přechodu svých zákazníků ke konkurenci. Jde o první případ ÚOHS, zahájený podle práva EU, řekl dnes novinářům předseda úřadu Martin Pecina.
Firma podle mluvčího Vlastimila Sršně rozhodnutí úřadu zatím neobdržela. „Vhledem k tomu, že jsme postupovali v souladu s rozhodnutími regulátora v té době a k nynějšímu přístupu úřadu (ÚHOS) v průběhu celého řízení, rozhodně požádáme nezávislý soud o prošetření,“ řekl.
Zákazníci Českého Telecomu musejí firmě platit paušální poplatek, i když užívají služby alternativního operátora. Když k němu dostali volné minuty, nechtěli o ně přijít a nevyužívali alternativní operátory. Kritizované tarify Český Telecom letos na jaře zrušil.
Tato pravomocná sankce pro Český Telecom je vůbec nejvyšší, kterou kdy uložil antimonopolní úřad jednotlivé firmě. Více dostala jen Českomoravská stavební spořitelna, a to 228 milionů Kč při podezření z kartelové dohody. Správní řízení bylo však zrušeno a vráceno kvůli procesním vadám zpět. Telecom se proti nynější pokutě může odvolat ke Krajskému soudu v Brně, případně poté podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
Správní řízení začalo ještě před vstupem Česka do EU. Pecina proto ve svém nynějším rozhodnutí původní pokutu snížil o pět milionů Kč. „Nepatrně se zkrátila doba, za niž byla společnost pokutována,“ vysvětlil předseda ÚOHS.
Kvůli stejnému problému podala na Telecom letos v únoru žalobu konkurenční Tele2, která po firmě požaduje 2,14 miliardy korun. Podle Tele2 Telecom porušoval nejen český zákon o ochraně hospodářské soutěže, ale i dohodu o přístupu k EU. „ÚOHS tak de facto podpořil žalobu, kterou společnost TELE2 na Telecom z téhož důvodu podala,“ uvedla mluvčí Tele2 Alexandra Gjuričová.
Telecom si podle Peciny předem zajišťoval pevnou minimální část příjmů z hovorného a přístupu k internetu. Peníze dostal bez ohledu na to, zda zákazníci tarify skutečně využijí. Jejich struktura navíc neumožňovala rozdělit platbu za hovorné a pronájem telefonní linky. „Konkurence by se při neexistenci protisoutěžního jednání mohla rozvíjet daleko rychleji,“ uzavřel Pecina.
Český Telecom se podle zjištění úřadu zaměřil na zákazníky z řad domácností, drobných podnikatelů a uživatelů ISDN připojení. Pokud se chovali ekonomicky, provolali nejdříve volné minuty či hovorový kredit. Teprve poté uvažovali, zda pro další volání využijí ostatní konkurenci. Zákazník navíc nebyl informován, kdy volné minuty nebo hovorový kredit vyčerpal.
Antimonopolní úřad pokutoval operátora celkem sedmkrát, z toho jedna sankce 90 milionů korun není ještě pravomocná. Od července 2001 dostal Český Telecom pravomocné pokuty celkem za 328 milionů korun. Závady zjistil ÚOHS u provozování jednotné telekomunikační sítě, distribuce karet, dodávku modemů, zneužití dominance u ADSL, věrnostní rabaty a nynější vázání služeb.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.