Společnosti jsou stále štědřejší

15. 11. 2005 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Charita v Česku roste a dotahuje výdaje na sponzorink. Deset největších firemních dárců věnovalo v minulém roce na dobročinné účely 665 miliónů korun.
Žebříček Top firemní filantrop vede skupina ČEZ s 200 milióny korun následovaná Českou pojišťovnou (154,5 miliónu korun) a společností Mittal Steel Ostrava 88,3 miliónu. Výsledky včera zveřejnilo Fórum dárců, které žebříček sestavuje. Více než pět desítek sledovaných podniků přispělo téměř 820 milióny korun.
Dary deseti největších tuzemských dárců v roce 2003 dohromady přesáhly 135 miliónů korun.
„Za zvýšením objemu darů je zájem nových firem o tuto charitu,“ říká ředitelka Fóra dárců Pavlína Kalousová.
Nově se v žebříčku objevila například Česká pojišťovna. „Dříve jsme se do něj nepřihlašovali, ale charitě se věnujeme dlouhodobě,“ říká mluvčí pojišťovny Václav Bálek.
Podle Kalousové se firemní dárcovství v mnoha společnostech profesionalizuje, integruje a firmy jsou proto schopny udávat finanční prostředky za celé skupiny.
Ty pak dosahují mnohem větších částek.
Celkově podle údajů Ministerstva financí v roce 2004 daly firmy na charitativní účely přes dvě miliardy korun, to je o čtvrtinu víc než předloni.
Zlepšuje se také podíl darů na celkovém zisku firem před zdaněním. V zahraničí je podle Fóra dárců určitým standardem vyčlenit na veřejně prospěšné účely alespoň procento zisku. V Česku byl tento poměr v roce 2003 jen 0,4 procenta. „Pozvolna se zlepšuje, loni byl už 0,6 procenta. Přední tuzemští firemní dárci věnují kolem jednoho procenta ze svých zisků,“ říká Kalousová.
Z tohoto pohledu byla předloni neštědřejším dárcem společnost Johnson&Johnson, která věnovala téměř desetinu svého hrubého zisku. Loni ji předčila Česká rafinérská, ta na dobročinné účely dala přes čtvrtinu zisku před zdaněním.
Celkově největším dárcem zůstává ČEZ, který je také na špici tuzemských firem podle výše zisku. Loni vydělal přes 16 miliard korun hrubého. Z toho věnoval přes jedno procento.
Vysoké dary mnoha firem posunuly žebříček Firemní filantrop oproti loňsku o řád výše. Na této úrovni už může konkurovat významným tuzemským sponzorským smlouvám.
Jejich sumy firmy nezveřejňují, některé informace na veřejnost ale „prosáknou“. Například Český Telecom v době, kdy byl generálním partnerem hokejové extraligy, na ni ročně přispíval zhruba 50 milióny korun.
Mnohé firmy uvádějí, že jejich výdaje na sponzorink rostou pomaleji než výdaje na veřejně prospěšné účely. „Sponzorské dary v roce 2004 jsme snížili,“ říká třeba mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková. Na charitu dala firma loni proti roku 2003 skoro dvojnásobek.
Ne všechny firmy z žebříčku však dary oproti roku 2003 zvýšily. Například Eurotel věnoval po oba roky stejnou částku.

051115-18 ()


Hospodářské noviny, 15.11.2005, autor: Miroslav Čepický

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.