Procter & Gamble dusí konkurenci

2. 11. 2005 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Větší je skutečně lepší. V případě amerického koncernu Procter & Gamble jsou o tom analytici pevně přesvědčeni. Světová jednička v drogistickém zboží a v potřebách pro domácnost těží ze své síly a dominantní pozice zejména na klíčovém domácím trhu a válcuje konkurenci.
Může si dovolit manipulovat s cenami a snižovat či zvyšovat je podle potřeby tak, aby získala výhodu nad rivaly jako Colgate-Palmolive nebo Kimberly-Clarke. V posledních třech letech vzrostly akcie P&G v průměru o devatenáct procent, Colgate však zaznamenal jen 5,4 procenta a Kimberly-Clark 3,8 procenta.
V situaci, kdy řetězce tlačí na výrobce, aby snižovali ceny a poskytovali slevy, si P&G mohl dovolit zvýšit ceny například svých plenek Pampers až o šest procent.
Koncern navíc nečeká na rok 2008, kdy se mají do výsledků promítnout úspory a benefity z převzetí Gilette a jejích známých značek, jako je Duracell nebo holicí strojky Mach3.
Odborníci oceňují inovace a nové produkty, jako je nová verze pracího prášku Tide. Jen za poslední dva měsíce minulého čtvrtletí firma uvedla na trh 141 nových produktů. To je třikrát tolik než Colgate a osmkrát více než Kimberly.
V USA pomohly inovace P&G k téměř 76procentnímu podílu na trhu v pracích prášcích a více než polovinu trhu ovládá i se svými avivážemi a šampóny proti lupům. S tím jde ruku v ruce i expanze do oblasti kosmetiky, která není tak závislá na rostoucích cenách komodit.
Vysoké ceny materiálů na bázi ropy, které se používají jako základ pro výrobu většiny čisticích a mycích prostředků, snižují výrobcům marže a na menší koncerny tyto tlaky dopadají hůře. Kimberly-Clark, k jehož výrobkům patří plenky Huggies, před pár dny oznámil největší – šestadvacetiprocentní – čtvrtletní pokles zisku za víc než sedm let v důsledku rozsáhlé restrukturalizace.
Třetinu továren zruší i Colgate-Palmolive, jednička v produktech péče o zuby. Plánuje propuštění 4400 lidí, aby mohl konkurovat P&G. Některé ceny se Colgate sice podařilo zvýšit, přesto musí nabízet velké slevy například v péči o zuby, kde mu naopak nižšími cenami bere P&G vítr z plachet. Potíže však mají i firmy fungující v režimu přímého prodeje. Avonu klesá zisk právě kvůli silné konkurenci koncernů, jako je P&G. Musí nabízet větší slevy a výhody a ani zvyšující se náklady nezvládá tak dobře, jako rivalové. P&G a diskontní řetězce navíc rozšiřují nabídku kosmetických řad v přípravcích proti stárnutí, čímž útočí na Avon v jeho hlavním byznysu.


051102-22 ()


Hospodářské noviny, 2.11.2005, autor: Ethel Kratochvílová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení