Němci více šetří a nakupují v levných diskontních sítích

3. 11. 2005 00:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Spotřebitelé v Německu, stísnění chmurnými hospodářskými vyhlídkami, obracejí své euro dvakrát až třikrát v kapse, než něco nakoupí. Poznal to i největší německý obchodní řetězec Metro Group, jehož akcie okamžitě klesly, když včera oznámil nižší než očekávané výsledky za letošní třetí čtvrtletí.

MEZITITULEK: Odbyt v Německu klesl
Obvykle sebevědomý Hans-Joachim Körber, šéf Metro Group, musel otevřeně přiznat, že kroky, které před několika měsíci jeho management přijal k zlepšení odbytu ve své hlavní německé divizi hypermarketů Real, se zatím minuly účinkem. V Německu spadl prodej od července do září o 1,6 procenta.
Ještě štěstí, že tato síť, řazená s americkým kolosem Wal-Mart a francouzským řetězcem Carrefour mezi největší světovou obchodní trojku, dosahuje svých tržeb už z 53,1 procenta mimo Německo. Operuje ve třiceti zemích. V Česku provozuje tato skupina společnost Makro Cash & Carry. Nejvíce se německé maloobchodní jedničce dařilo v Rusku, Číně, Polsku, Turecku a na Ukrajině, kde se prodej zvýšil o vysokých 22 procent.
Šéf Körber proto mohl díky předchozí předvídavé zahraniční expanzi oznámit, že celá skupina zvedla ve třetím kvartálu tržby o 4,9 procenta na 14,06 miliardy eur. Plánoval ovšem růst tohoto ukazatele o šest procent. Čistý zisk vyskočil sice o 21 procent na 148,4 miliónu eur, ale bylo to hlavně zásluhou příjmu z výhodného prodeje části podílu ve společnosti Loyalty Partner.
Předpovědi na další období v Německu nejsou pro Metro Group ani příliš nadějné. Patová politická situace po německých předčasných volbách, kdy zatím nebyla vytvořena nová vláda, ztěžuje využití potenciálu řetězce k pozitivnímu obratu, řekl agentuře Bloomberg analytik Christopher Gower z Man Securities.
K návratu německých spotřebitelů do obchodů v letošním posledním čtvrtletí však může paradoxně pomoci to, že dezignovaná kancléřka Angela Merkelová hodlá zvednout v příštím roce daň z přidané hodnoty ze 16 na 18 procent.
Očekávání, že se DPH zvýší, může přimět spotřebitele k větším nákupům ještě při nižší dani, soudí Jürgen Michels, ekonom londýnské Citigroup.
Není ovšem zřejmé, že Němci půjdou nakupovat zrovna do prodejen Metro Group, neboť na trhu zuří ostré cenové soupeření zejména s konkurenčními diskontními sítěmi Aldi a Lidl, která působí i v Česku.

MEZITITULEK: Zápas o dvě pětiny trhu
Na prodeji potravin se v Německu podílejí čtyřiceti procenty tzv. diskonty, a právě o tuto část výnosného koláče se přetahují.
Zpravidla neútulné až odpuzující prostředí diskontních obchodů, v němž si zákazníci vybírají zboží přímo z krabic a beden, poskytuje nejnižší možné ceny. Prodává se ovšem jen omezený sortiment. Ty tam jsou doby, kdy tyto prodejny vyhledávaly jen nejchudší vrstvy. Dnes v nich nakupují i někteří příslušníci středních vrstev. Síť Aldi v zápase o spotřebitele mění svou strategii a podle agentury Netzeitung nabízí nyní větší výběr, včetně značkového zboží.
Nízké ceny dosahují diskontní sítě podle britského časopisu Red Pepper i tím, že „stlačují mzdy svých pracovníků a co nejvíce je ždímají“. Proto je často kritizují různé odborové centrály.

Hospodářské noviny, 3.11.2005, autor: Miroslav Prchal

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.