Lepší než vysoké pokuty je podle obchodních řetězců prevence

3. 11. 2005 08:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Prevence je podle obchodních řetězců lepší než mnohamilionové pokuty, o jejichž zavedení kvůli častým prohřeškům obchodníků uvažuje ministr průmyslu a obchodu Milan Urban společně s ministrem zemědělství Petrem Zgarbou. Obchodníci navíc shodně tvrdí, že již dobrovolně zpřísňují své kontrolní mechanismy, aby vyloučili podobné nedostatky, na které upozornily nedávné kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) a České obchodní inspekce.
Obchodníkům by již příští rok mohly za prodej prošlých potravin či klamání spotřebitelů hrozit místo nynějších maximálně třímilionových sankcí až 50milionové pokuty. Ministři Urban a Zgarba se totiž v úterý dohodli na výrazném zvýšení pokut pro nepoctivé obchodníky a chtějí je zapracovat do projednávané novely zákona na ochranu spotřebitele. Podle Urbana by vysoké pokuty mohly obchodníkům hrozit již od začátku příštího roku.
„V tuto chvíli máme informaci o zvýšení pokut pouze zprostředkovaně z médií. V případě přijetí nějaké legislativní normy v tomto smyslu se jí plně podřídíme,“ řekl Libor Kytýr ze společnosti Ahold Central Europe. Zároveň ale dodal, že cesta prevence by byla z dlouhodobého hlediska prospěšnější než okamžité zvyšování pokut. „V této souvislosti mě napadají různé konference a semináře pro obchodní společnosti ze strany ČOI, SZPI, veterinární správy a podobně. Jsme připraveni na těchto aktivitách participovat,“ uvedl.
V případě systémových chyb obchodníků je zamýšlená výše pokuty podle Kytýra na místě. „Pokud však půjde o pochybení lidského faktoru v konkrétní prodejně, tak si myslím, že navrhovaná výše pokuty může být až likvidační především pro menší obchodníky,“ upozornil.
Mluvčí obchodního řetězce Delvita Petr Uchytil ČTK řekl, že společnost bude vysokou kvalitu výrobků dodržovat bez ohledu na hrozbu vyšších sankcí. „Sdílíme stejný pohled jako naši zákazníci, pro které je také nejdůležitější, aby byly potraviny čerstvé, a výše pokut je už mnohem méně důležitý problém,“ uvedl Uchytil.
Obchodníci tvrdí, že již zintenzívnili kontroly prodávaného zboží. „Novinkou, kterou postupně zavádíme s některými klíčovými dodavateli, jsou takzvané křížové kontroly. Jejich princip je takový, že Delvita kontroluje své dodavatele a naopak dodavatelé mají možnost kontrolovat kvalitu svých výrobků v Delvitě. Chceme tak mnohem rychleji reagovat na případné problémy,“ poznamenal Uchytil.
Obchody Albert a Hypernova podle Kytýra zdvojnásobily kontrolu nabízených potravin. Společnost Ahold si navíc najala externí firmu, jejíž pracovníci v obchodech provádějí utajené kontrolní nákupy. „Speciálně vyškolení odborníci navštěvují naše prodejny a kontrolují kvalitu nabízeného zboží, hygienu na prodejně a přístup k zákazníkům. Každou jednotlivou prodejnu tito lidé navštíví dvakrát až třikrát za měsíc,“ uvedl Kytýr, podle kterého společnost spolupracuje s ČOI na odstranění případných nedostatků v účtování nakoupeného zboží.
Upravovat systém kontrol naopak nebude společnost Carrefour. „Všechny obchody Carrefour v každodenní praxi uplatňují veškeré předpisy a bezpodmínečně dodržují veškeré platné normy, zejména v oblasti zajištění zdravotní nezávadnosti potravin a ochrany zdraví zákazníků. Výše pokut pro nás tedy není důvodem, abychom upravovali naše fungující kontrolní mechanizmy,“ řekla mluvčí Carrefouru Jana Havlíčková.
Kontroly letos pro obchodníky nedopadly dobře. Například prověrky SZPI letos v 18 velkoprodejnách odhalily manipulaci s dobou trvanlivosti a další nedostatky, včetně prodeje prošlých potravinářských výrobků a zkaženého masa. Celkem se mezi hříšníky objevuje pětkrát Julius Meinl a Hypernova, čtyřikrát Albert, jednou Carrefour, Delvita, Billa a Kaufland.
ČOI se letos po problémech s novoročními výprodeji více zaměřila právě na obchodní řetězce. Za devět měsíců v nich provedla 2730 kontrol a ve 649 případech, tedy 23,8 procenta, inspektoři zjistili porušení některého zákona nebo obecně závazných právních předpisů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.