Klasické televizory ustupují z Evropy
Stále více lidí dává před klasickou televizí přednost některému z jejích moderních nástupců. Celosvětově výrazně rostou počty prodaných takzvaných flat televizí. Výrobci klasických televizí se proto stahují z Evropy a vyrábějí hlavně v levnějších zemích třetího světa.
Naposled ohlásila zastavení výroby v Evropě společnost LG Electronics. “Klasické obrazovky už neprodáváme,” uvedl šéf evropské divize LG James Kim v rozhovoru pro deník The Australian.
Celosvětově se výrobci soustřeďují hlavně na moderní přístroje, jejichž prodeje stále rostou a větším dílem přispívají do zisků firem.
Různé odhady, jasný trend
Kromě LG z mapy Evropy do konce roku ubudou i jiní výrobci tradičních obrazovek. Například Samsung či Sony. Jejich krok je logický, soustřeďují se hlavně na budoucnost, která patří v první řadě lcd televizorům založeným na technologii tekutých krystalů. Podle výrobců se jejich počet do pěti let zpětinásobí. Udává to například Samsung a Sharp. “Věřím, že v roce 2010 bude trh schopen dosáhnout hranice 100 miliónů kusů,” uvedl koncem října na konferenci o plochých obrazovkách v Jokohamě prezident divize LCD korejského Samsungu.
Společnost iSupply, která se zabývá prodejem elektroniky a zároveň průzkumem trhu, odhaduje celosvětové prodeje lcd televizorů v roce 2009 na necelých 54 miliónů kusů.
Druhou nejdynamičtější kategorií jsou plazmové obrazovky. Jejich hlavní součástí je panel rozdělený na malé čtverečky. Výboje světla v nich pak vytvářejí obraz. V neposlední řadě se stále více budou prodávat i zpětné projektory. Jedinou skupinou displejů, která je odsouzena k poklesu, jsou právě klasické skleněné.
Jejich výrobci se zájem o ně snaží obnovit novou řadou takzvaných slim-tube, tedy užších televizí. Například společnost Tcl – Thomson snížila u klasických televizí jejich hloubku z 55 na 38 centimetrů. “Tyto přístroje tvoří už pětinu všech prodaných klasických televizí s úhlopříčkou 21 palců,” potvrzuje zájem o ně marketinková manažerka Tcl – Thomson ČR Jitka Smržová. Také této společnosti ale celkově výrazně rostou prodeje modernějších technologií. Zatím je poměr v Česku 60:40 ve prospěch klasických. Vyrovnat by se mohl podle Smržové ale už vánočními prodeji.
Podle společnosti GfK v prvním pololetí útraty Čechů za moderní televize dosáhly čtvrtiny celkového trhu. “Jsme v tomto ohledu asi rok a půl za zeměmi původní evropské patnáctky,” říká Robert Stránský z GfK. V tamních zemích zákazníci za plazmy, lcd a zpětné projektory utratili více než dvě třetiny všech peněz za televize. Je to znát i v obchodech, kde už se klasické přístroje objevují jen zřídka.
Česko: Poměr se vyrovnává
V Česku se podle Stránského poměr útrat za moderní televize mění velmi rychle. “Už na jaře předpokládám, že za ně lidé utratí stejně jako za CRT televize,” říká Stránský. Pak už se bude tento podíl jen zvyšovat.
Přesto se celosvětově i v tuzemsku prodává na kusy víc “starých” televizí. Jsou ale levnější, a proto se do celkových útrat nepromítnou tolik jako dražší modely.
Ty byly ještě před pár lety nedostupné. Když se dostaly na český trh první plazmové televize, stály kolem půl miliónu korun. Zvyšováním objemů a zkvalitňováním výroby jejich ceny ale prudce padají. Jen za poslední rok například plazmová obrazovka o úhlopříčce 42 palců podle ceníku Tcl – Thomson z původních sta tisíc korun zlevnila o dvacet tisíc. Lcd televizory jsou ještě dostupnější, ty s menším displejem se prodávají za ceny pod dvacet tisíc korun.
Výhodou nových technologií je mimo jiné životnost. Ta je podle Smržové u lcd přístrojů až pětkrát delší než u klasických přístrojů.
“Navíc plazmy i lcd nabízejí kvalitnější digitální obraz, což je vidět třeba při přehrávání DVD,” vypočítává další výhodu mluvčí sdružení elektroprodejců Euronics a Proton Bohuslav Komín.
Výrobci i prodejci se shodují, že zájem o klasické televize bude klesat i nadále. Postihne je tak stejný osud jako například videopřehrávače, walkmany nebo fotoaparáty na kinofilm, které také výrazně ustupují svým vyspělejším nástupcům.
Přístroje, o něž lidé ztrácejí zájem
Klasické televize
Celosvětově se jich sice prodává stále nejvíce, ale každým rokem výrazně ustupují moderním přístrojům, hlavně lcd a plazmám. Nové televize se navíc stále zlevňují a nabízejí lepší užitné vlastnosti, což bude ústup klasických TV podporovat.
Walkman
Nedávno oslavil šedesátiny průkopník firmy Sony. Dalšího desetiletí už se ale určitě nedožije. Dnes se podobné přístroje prodávají i za třicet korun a dávno už nejsou nepostradatelným přítelem mladých, kteří chtějí mít hudbu všude s sebou. Walkman nejdříve začal vytlačovat discman a dnes na místo obou nastoupily digitální mp3 přehrávače hudby.
Videopřehrávač
Luxus, který měl před dvaceti lety v Česku málokdo, dnes slouží spíš jen pro přehrávání archivu vzpomínek. Ty ale mnozí přehrávají na modernější dvd nosiče. Ceny DVD rekordérů se totiž videu velmi přiblížily. Prodejci videa postupně stahují z prodeje. Naposledy to oznámil řetězec Dixons. Další budou následovat.
Klasický fotoaparát
Dříve ho měl každý, dnes je využívají hlavně profesionálové. Běžní zákazníci houfně přecházejí na digitální přístroje. Proto například dříve významný výrobce klasických fotoaparátů Kodak se zaměřil hlavně na digitální přístroje. Problémy mají i výrobci fotomateriálů. Konec naposledy oznámila německá AgfaPhoto.
Jak se prodávají televizory
Hospodářské noviny, 3.11.2005, autor: Miroslav Čepický, Jan Činčura