Lidé, kteří často používají internet, dávají při nákupu v kamenných obchodech přednost hypermarketům a supermarketům proti diskontním a nezávislým prodejnám. Vyplývá to z průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha. „Česká internetová populace se vyznačuje moderními nákupními zvyklostmi, k nimž patří i běžné nakupování autem a preference velkoplošných prodejen,“ řekl ČTK Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Zatímco průměrný zákazník utrácí nejčastěji v Kauflandu, Penny Marketu, Plusu či prodejnách spotřebních družstev, tak internetoví zákazníci mnohem více preferují hypermarkety Tesco či supermarkety Albert. „Nadprůměrně si oblíbili i prodejny Globus, Interspar či Delvita. Pouze řetězec Kaufland si u internetové populace udržel své postavení,“ podotkl Skála.
Ještě větší rozdíly jsou podle Skály v pořadí řetězců podle návštěvnosti. V celé české populaci vede Kaufland, avšak u internetových uživatelů jej předstihly obchody Tesco a Hypernova. Výrazné jsou i preference supermarketů Albert, které skončily na čtvrtém místě za Kauflandem. „Většina obchodních řetězců by na českém trhu měla jiné postavení, kdyby zde žili pouze lidé pracující běžně s internetem,“ uvedl Skála.
Na druhou stranu zákazníci s pravidelným přístupem k internetu zřídka navštěvují internetové stránky obchodních řetězců. „Největší zkušenosti mají zákazníci se stránkami Teska, Hypernovy a Globusu, avšak žádnou z nich nenavštívilo více než deset procent zákazníků. Jak se zdá, rozvoj on-line komunikace se zákazníky české řetězce teprve čeká,“ řekl Skála.
Mezi úspěšné formáty obchodů patří v ČR hlavně hypermarkety a diskontní prodejny, které měly loni na celkovém obratu 50 největších obchodníků podíl 59 procent. Naopak supermarkety pozici ztrácejí a jejich podíl činil 17 procent.
Celkový maloobchodní trh v ČR podle odhadu odborníků obnáší zhruba 650 miliard korun. Desítka největších obchodních řetězců v loňském roce vykázala podle údajů Incoma Research nárůst obratu meziročně o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun. Deset největších maloobchodníků mělo loni tržby téměř 188 miliard Kč.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?