Dobudou drzé panenky Česko?
Do Česka nyní přichází po dvou úspěšných letech na britském trhu panenka Bratz, která v ostrovním žebříčku top 10 nejžádanějších vánočních hraček loni vůbec poprvé přeskočila Barbie, působící ve světě už 45 let. “Drzé” panenky převálcovaly v Británii kolegyni Barbie i v kategorii nejprodávanějšího zboží, s podílem přes 60 procent na trhu v segmentu tak zvaných fashion doll (módní panenky).
Bratz k nám přichází s nejnovější kolekcí “Rock Angelz”, doprovázenou spoustou doplňků včetně hudebního CD či videohry.
Do loňského roku se licenčně o Barbie na českém trhu starala společnost Global Express. Výrobce panenky, Mattel, se však po vstupu do EU rozhodl pro vlastní zastoupení.
Global Express proto hledal alternativní řešení a našel je mimo jiné v panence Bratz, pro jejíž nástup připravil silnou komunikaci. “Součástí kampaně je netradiční televizní reklama, která se odehrává na koncertním pódiu, pod kterým skandují nadšené fanynky, ale velký důraz klademe i na podporu přímo v místě prodeje. Ač u nás možná tato změna zatím není tak citelná, jinde prorazila Bratz se svou strategií postavenou na celém životním stylu panenky, včetně oblečení, hudby a “zájmů”. Dnešní holčičky totiž chtějí být dříve “dospělé”.
V této souvislosti se zdá, že se Mattelu stala osudnou příliš široká specifikace cílové skupiny; před pár lety ještě fungovala, ale jak populace rychleji dospívá, desetileté dívky už nenacházejí uspokojení s Barbie coby sladkou princeznou.
Češi každý rok utratí pět miliard korun za hračky pro děti a největší žeň přichází pochopitelně před Vánocemi. Z pěti miliard korun plyne nejvíce peněz za produkty pro předškoláky.
Děti nad 10 let už o klasické hračky nemají takový zájem; i tak však každé české dítě do 14 let průměrně dostane pod stromeček hračky v ceně kolem 1800 korun. Děti i rodiče se nejvíce nechají ovlivnit televizní reklamou, která je nejúčinnější i pro panenky.
Globálně mezi největší “hračkářské” země patří USA a Japonsko; ale i demograficky srovnatelné Řecko má hračkářský trh až devětkrát větší než Česko. U nás se dárky kupují “z povinnosti” na Vánoce a narozeniny, kdežto v Řecku je těchto příležitostí mnohem víc.
Celý text v magazínu Marketing & Media, č. 46/2005
Hospodářské noviny, 15.11.2005, autor: Monika Kozáková
Podobné zprávy
Dentsu spouští produkci Content Symphony, řídí ji Radim Kameník

Volkswagen spustil soutěž Zažij Euro. Vítěz soutěže povečeří s Petrem Čechem
