Billboardy a bigboardy nejen u stanic lanovek na českých horách, ale i ve městech byly dosud nejvíce viditelným reklamním médiem, které výrobci a distributoři sportovních značek k oslovení potenciálních zákazníků používali. Letošní kampaň si však značky naplánovaly jinak. Reklama na lyžařské či snowboardové bundy, kalhoty a další nezbytné doplňky se ve velké míře přesouvá do tiskové inzerce a na internet.
Product placement? Někdy možná
Společnost Piccollo, zastupující na českém trhu značky Loap a Columbia, posílila podle Šárky Prokopové z marketingu pro Loap oproti předchozímu roku tisková média. Reklamní komunikace Loapu se objeví hlavně v horských střediscích, v reklamě na Columbii letos převažují pánské společenské tituly a týdeníky. Od outdoorové reklamy v Praze letos ustoupil také zástupce značek Dynastar, Colmar či Lange, firma Bretton. Podpora prodeje značek směřuje na vele-trhy, inzerci a produktové přílohy v lifestylových časopisech (s tipy na vánoční dárky). Venkovní reklamu v lyžařských střediscích Bretton letos plánuje jen v omezeném množství. Možná se však značky z jeho portfolia objeví v blízké budoucnosti jako product placement, uvedla pro M&M Markéta Jakoubová z marketingové divize.
Alternativní formy marketingové komunikace, jako guerilla marketing nebo product placement, nevylučuje do budoucna ani marketingová ředitelka společnosti Hannah Czech Julie Brožová. Letošní komunikační mix Hannahu je rozšířen o reklamu na webu a zákaznickou soutěž o účast na tzv. freeridovém lyžování v Ťanšanu. Náklady na on-line marketing Hannahu nicméně zatím tvoří pouhých 5 % z celkové investice do kampaně. Ze značek, které inzerují oblečení a doplňky na snowboard, pak do reklamy podle agentury TNS A-Connect nejvíc investují Quicksilver a Ripcurl.
Jak plánovat na Vánoce?
Tři že čtyř oslovených firem vydělují na vánoční období ve svých marketingových rozpočtech okolo 70-80 procent. Piccollo začíná s reklamní kampaní pro zimní sezonu v listopadu; po Vánocích přesouvá pozornost do partnerských lyžařských středisek (obléká například jejich zaměstnance). Větší část mediální kampaně před Vánoci realizuje také Hannah, který se od ledna zaměří na realizační část soutěže: výběrové pobyty v Krkonoších, Alpách a vlastní heliskiing. Podle Petra Hubnera ze společnosti distribuující značku Alpine Pro se však zimní sezona v ČR posouvá kvůli počasí stále více do ledna a února, proto bude jejich rozpočet rozdělen zcela rovnoměrně.
Sponzoring jen částečně
Nezastupitelnou úlohu v komunikaci s cílovou skupinou má podle Hubnera sponzoring značky Alpine Pro. Její logo lze vidět na sportovním oblečení např. biatlonové reprezentace ČR, značka dále podporuje také lyžařské kluby, individuální horolezce a česká lyžařská střediska, jako např. Černou Horu v Janských Lázních, Klínovec a další.
Zatím jen televizní sponzorské vzkazy na soutěž k filmu Snowboarďáci (na ČT 1) a SMS soutěž na TV stanici Óčko se připravují pro značku Loap. Žádná z oslovených značek se nezúčastní sponzoringu českého týmu na ZOH 2006 v Turíně ani sponzoringu přímých přenosů z her.
Nedostatek nových tváří
Značku lyží Völkl, kterou před třemi roky propagoval dnešní prezident Václav Klaus, si pamatoval snad každý, než reklamu firma stáhla na žádost stěžovatelů u Rady pro reklamu. Sponzoringovou tváří se po svém olympijském úspěchu stal také akrobatický skokan Aleš Valenta, který vedle Hannahu dělal reklamu již značkám Nike ACG, T-Mobile, Winterfresh, Red Bull, Marker, Stones či Swans. K tvářím Hannahu patří i medailista z letní paralympiády Jiří Ježek. Loap, Columbia a Alpine Pro zatím žádného vhodného kandidáta na tvář své značky nenašly. Loap je však sponzoringovým partnerem akrobatického lyžování ski klubu Šumperk a raftového týmu na MS v Ekvádoru.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).